en riktigt bra bok om elektronik

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

en riktigt bra bok om elektronik

Inlägg av Virr3 »

jag är ute äfter en grundlig förklarning om elektronik och dess komponenter..
hällst med ett och annat kopplings schema i så att det inte blir tråkigt..

om det finns nogon "elektronik låda" (eller vad man kallar dom) så skulle jag vilja veta vad man får tag i dom.. det jag menar med elektroniklåda är ett ihopplock med elektronik prylar samt en bok..

tack på förhand

Viktor
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Det finns "Elektronik för alla" kolla på biblioteket. finns i runt 10 delar. Där är det även lite små projekt man kan göra.
Sigge Sinusspänning
Inlägg: 164
Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
Ort: Linköping

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Sammanfattning/bokrekommendation:
"Grundläggande Elektronik" av Bo Johnsson (Pci)

"Elektricitetslära med tillämpningar" av Stig Borgström (Uccd)

Jag gick Fysik A och tyckte den var hyfsat tråkig tills vi började elläran. Jag har aldrig blivit så intresserad av något ämne, har läst några böcker på fritiden, fått svar på mycket av det jag undrat.

Jag började med "Elektricitetslära med tillämpningar". Rekommenderas, behandlar ellära, kanske inte så mycket elektronik, men ger en djup elektrisk allmänbildning.

Sedan lånade jag på biblioteket "Grundläggande Elektronik", läroboken för kursen Elektronik Grundkurs, skriven av Bo Johnsson . Illustrativ, lättläst och informativ som ger en grund inom elektroniken.

Nu läser jag "Elteknik" av Alf Alfredsson och Lara Mårtensson, boken behandlar såväl elmotorteknik, elektronik, digitalteknik och kraftelektronik. Man lär sig alltid något nytt, men boken är lite mera tungläst.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Måste bara säga det att någon större klant (okunnig?) kille än Bo Johnsson lär inte ha satt sina fötter i ett par skor.

Det är så mycket fel och idiotiska saker som står skrivna i hans bäcker.
Vissa formler stämmer inte etc.

Akta er ordentlig för beskrivningen på hur resonans fungerar i Grundläggande elektronik (har för mig att det var den boken). Där kan man läsa sidan om och om igen o bara bli mer förbannad för varje gång. Det är så krångligt förklarat så det finns inte ord.

Ne våra lärare ångrade sig ganska grovt att dom köpte in dom böckerna för dyra pengar. :(

Fast visst lär man sig utav böckerna, men det är ju inte säkert att allt är rätt :)
FlashGordon
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 juni 2004, 01:06:01

Inlägg av FlashGordon »

Jag har sökt igenom bokhandlar och bibliotek efter böcker om elektronik. De flesta grundböcker om digitalteknik talar först om kemin i P-dopade halvledare (eller vad det nu är för ointressant trams) som transistorer består av. Sen tjatas det om binära talsystemet (som det ödas flera kapitel på trots att det nog är både bekant och lätt för de flesta nuförtiden). Slutligen kopplas en massa kul IC-kretsar ihop. Krestarnas logiska funktioner är normalt väl förklarade, men inget sägs om alla motstånd och konensatorer osm plötsligt dyker upp i alla kopplingsschema!

Normalt har man tyvärr inte lärt sig att göra iota själv, i den otäcka verkligheten, när man läst en grundbok om digitalteknik. Fast man har ju fått lite allmänorientering i kemi och talsystemens historia...

Lars-Hugo Hemerts bok Elektronik Digitalteknik är en höjdare, fast den är från tidigt 80-tal. Det är den enda bok jag vet som förklarar kittet som behövs mellan logikkretsarna. Fanns på mitt lokala förortsbibliotek!

I övrigt så är föreläsningsanteckningar från svenska och utländska högskolor (som man hittar med google) ofta av utmärkt kvalitet, när man hittar rätt svårighetsnivå. http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2344/ är en kurs från KTH på svenska som någon länkat till här på forumet. Skrolla ned till de gula fälten och klicka på länkarna där (t.ex. elektricitet, strömkretslära etc till räknare, kontaktstudsar) för den pedagogiska, korrekta och intelligenta introduktion till elektronik som KTH-ingenjörerna tydligen startar med!
Sigge Sinusspänning
Inlägg: 164
Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
Ort: Linköping

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Hmm.. jag tror tydligen för bokstavstroget på boken..hmm..

Men var står det om resonans? Vad är det?

Ska leta efter de andra böckerna ni rekommenderar
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

har snart läst ut efa del1.. utmärkt bok:D
Sigge Sinusspänning
Inlägg: 164
Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
Ort: Linköping

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Slog upp Hermerts böcker på Stockholms Stadsbibliotek. De var utlånade. Det borgar för att böckerna är bra :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jag kan rekommendera Elektronik 2000! Vi använda den i kursen Elektronik A i ettan. Tar upp resistorn, kondensatorn, spolen, dioder och transistorer grundligt samt introducerar till halvledare.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

okej.. har precis läst igenom efa 1. har inte gjort uppgifterna men.. ska te biblan å be dom köpa in 2 och 3.. Elektronik 2000 kan va nått att läsa medan jnag väntar på att dom ska få in dom andra böckerna:D
Skriv svar