Montera komponenter "på baksidan" med Eagle?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Montera komponenter "på baksidan" med Eagle?

Inlägg av Earendil »

Jag tänker CAD:a ett huvudsakligen ytmonterat kort, men jag vill montera ett par hålmonterade komponenter på undersidan, så att deras ben löds på ovansidan tillsammans med alla ytmonterade kackerlackor 8)

Någon som vet hur man i Eagle PCB anger att en komponent ska vara på "fel sida"? Man kan förstås köra "mirror" på komponenten, men den kommer inte på undersidan för det.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Argh!

Glöm det, det fungerar ju visst som det ska med mirror...
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Man lägger dit en hålmonterad komponent sedan är det bara att tillverka kortet och löda när kortet är klart.
Sätter du dit hålmomterat hamnar det alltid på översidan och ytmonterat på undersidan (kretssidan).

Eller ?

Bert
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Om jag sätter dit ytmonterade komponenter så får de default röda banor i Eagle, medan hålmonterade får blå banor, vilket ju betyder att de routas på olika sidor av kortet.

Men så vill jag inte ha det, jag vill ha alla banor på ovansidan av kortet, där även alla ytmonterade prylar sitter. Därutöver sitter det ett par hålmonterade grejer på undersidan, men benen går igenom och löds på ovansidan.

Eagle vill alltså placera komponenterna på samma sida, men använda banor på olika sidor (vilket är naturligt i de flesta fall antar jag, men inte i mitt :-))
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om inte jag har fel så läggs de Pads:en i ett eget lager, så man kan ju manuellt dra dit banor och sen när man ska spara en bild för utskrift så ser man bara till att pads-lagret ligger med...
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jo det stämmer, men är inte det också lite konstigt? Varför finns det inte två pads-lager? När jag skriver ut undersidan vill jag ju få med de pads på undersidan som hör ihop med motsvarande banor, men inte padsen som ska vara på översidan?

Jag kommer ju alltid att få alla pads speglade på bägge sidor och så vill jag inte ha det...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Att stätta en hålmonterad komponent på samma sida som ledarna går på tror jag inte går med Eagles befintliga symboler..

Men om det bara är nån komponent du vill ha på andra sidan kan du ju rita en egen symbol till den som är på ytan så att säja..
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Okay, men det jag menar är att alla padar ligger i samma lager och alltså alltid kommer med på alla utskrifter. Om jag på ett dubbelsidigt kort monterar ett motstånd kommer jag alltså att få paddar på både undersidan och ovansidan, vilket inte är vad jag vill.

Hur gör man för att slippa det problemet?
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Jag har delvis samma problem, jag vill av olika skäl, på ett enkelsidigt kort med bara hålmonterade komponenter, placera en komponent på baksidan. (lång mening? :) ) När jag körde mirror på komponenten hamnade den på baksidan och de ledare som redan var dragna (blå) blev röda sista biten, jag hoppas att det innebär att komponenten hamnade på baksidan. Jag förutsätter också att eagle håller rätt på att benen hamnar i rätt ordning.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Det låter som om det fungerar som du vill!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Varför vill du inte ha pads på båda sidor? Du borrar ju ett hål genom kortet, komponentbenet sticker ut på båda sidor, du kan dra ledningar till paden på båda sidor och du kan löda på båda sidor...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om du inte vill ha med padsen så stänger du helt enkelt av det lagret när du sparar bilden....
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

cyr skrev:Varför vill du inte ha pads på båda sidor? Du borrar ju ett hål genom kortet, komponentbenet sticker ut på båda sidor, du kan dra ledningar till paden på båda sidor och du kan löda på båda sidor...
Du har iofs rätt i det, har aldrig tänkt på det helt enkelt. Det är väl en släng av "så här har jag alltid gjort, om man inte kan göra likadant så är det en begränsning" :-)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

mullemeck skrev:om du inte vill ha med padsen så stänger du helt enkelt av det lagret när du sparar bilden....
Vad jag menade är att jag vill kunna få med padsen på ovansidan av kortet, som hör till hålmonterade komponenter på undersidan. Om jag samtidigt har hålmonterade komponenter på ovansidan, så vill jag inte få pads för dessa på ovansidan (eftersom jag inte behöver de padsen)...

Kort sagt är jag ute efter att för varje enskild komponent kunna bestämma om den ska ha pads på ovan, under eller bägge två sidor av kortet. Men detta verkar inte gå att göra.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Hmm, vid utskrivning blir det inte två pads på varandra då? En över uch en under?
Skriv svar