Montera komponenter "på baksidan" med Eagle?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jo just det!

Och det är just det som jag ville undvika, men inte vet hur eller om det alls går? :wink:

Men cyr har iofs rätt i att det för det mesta är helt okay att ha pads på bägge sidor även om man bara använder dem på ena sidan. Fast det finns ju situationer när man till exempel har en jordad kapsel som man inte vill ska röra vid något ledande, och i de fallen måste man väl faktiskt ta bort padsen på fel sida, hur löser du detta cyr?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tror aldrig jag varit med om det problemet. Du menar en hålmonterad komponent med jordad kapsel som nuddar kortet mindre än 1mm från ett ben?

Kan tänka mig tre lösningar, antingen borra lite i paden med ett större borr (så den garanterat inte får kontakt med benet), lägg en bit tejp eller likn under komponenten eller exportera en bild från eagle och redigera för hand innan utskrift.

Jag tror faktiskt inte att det går att lösa i Eagle. Möjligen, om det rör sig om någon enstaka komponent med det här problemet, så kunde man göra cirkelformade "SMDs" istället för pads (redigera i libraryt alltså).
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Det är nog som du säger, extremt ovanliga situationer. Och då kan man fixa det, som du föreslår.

Tack för hjälpen, allihop!
Skriv svar