Eagle problem!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Eagle problem!

Inlägg av Ztefan »

Sitter och försöker lära mig Eagle 4.11 verkar vara ett bra program. Jag började med att rita upp ett schema, tryckte på Erc och hittade inga fel.
Sen switchade jag till board och alla komponenter hamnade huller om buller med gula "signaltrådar" kors och tvärs.
Problemet är att när jag placerat ut komponenterna (har testat en mängd olika kombinationer) och sen autoroutar så routas kortet bara till runt 80%, rekordet hittills är 87,8%.
Blir snart skogstokig på det här :shock: , hur ska jag bära mig åt?
P.S jag routar enkelsidigt, men det ska funka det också.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Det är bara att flytta och vända komponenterna tills du fått den bästa lösningen, ibland får man hjälpa programmet med att dra kretsarna genom att själv dra dom. Det är ett evigt pussel ibland, då får man göra några byglar.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Du kanske inte har tillräckligt med utrymme mellan komponenterna eller mellan komponenterna och sidorna på kortet.

Du har väl inte råkat välja ytmonterade av misstag?
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Ja det är ett evigt pusslande.Känns som att man håller på att reda ut ett riktigt skatbo, t om flickvännen gav upp efter bara några minuter och då brukar hon vara en höjdare på att reda ut "trassel" :lol:
Hur bär man sig åt för att göra byglar då? Eller måste man kolla på signaltrådarna för att se vart man ska bygla?
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Hmm nu blev jag fundersam, kan jag ha gjort en sån tabbe? Antar att för att välja ytmonterade komponenter så ska rutan smds vara ikryssad?
Kan ju faktiskt ha missat det på några komponenter. Hur kollar man det?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

SMD-komponenterna visas med röda anslutningar i Add-fönstret och i Board-läget. Vanliga har gröna anslutningar.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Brukar inte använda mig av autoroutern, blir ändå inte bra. Drar alla ledare förhand.. Kan ju tipsa om dubbelsidiga kort, bara så härligt, man slipper tänka så mycket :D
Användarvisningsbild
zus
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 december 2003, 11:34:08
Ort: Göteborg

Inlägg av zus »

Tycker själv att autoroutern fungerar bra. Dock tar det ganska lång tid att få ihop ett enkelsidigt kort. Se till att ha tillräckligt med utrymme mellan komponenterna så att ledare kan dras "mellan" dem. Efter att har kommit upp i 80-90% brukar jag börja routa för hand, titta om någon komponent kan flyttas helt...utgöra en "bro/brygga" över andra ledare o.s.v. motstånd är bra på att vara sådana bryggor.

Med ett dubbelsidigt kort brukar Eagle kunna routa till 100%...

//Erik
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Tack för tipsen. Har äntligen fått till det nu, routat till 95-96 % så det blir 5 stycken byglar och det är jag nöjd med.
En sak som jag inte tänkte på var att lödöarna runt komponenthålen var i minsta laget. Hur ändrar man det? Kan man kanske lägga en via över?
Har för mig att jag läste i nån tråd om att programmet sa ifrån då.
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Eagle gillar inte att man placerar vias på pads, men det går alldeles utmärkt att lägga den bredvid och sedan flytta den över pad:en.
Skriv svar