Skicka fil mellan två datorer. FTP-server?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Att skapa ett gmailkonto tar väl inte många sekunder...
En ftp brukar i regel också utrustas med ett lösenord och det där med spam är väl inget problem såvida ni inte skickar spam till varandra! :wink:
Men det kvittar ju egentligen eftersom problemet redan är löst! :D
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jepp :)
Pitbull_dog
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 oktober 2005, 03:03:27

Re: Skicka fil mellan två datorer. FTP-server?

Inlägg av Pitbull_dog »

JimmyAndersson skrev:
Någon som har tips? Tänkte testa att sätta upp en FTP-server, men jag har inte hittat något bra program för detta.


edit: Förresten, vad tycker brandväggar om FTP-servers? Brukar man behöva ändra något, eller kanske tillochmed öppna en DMZ-kanal? (dvs öppna en IP-adress helt och hållet.)
De flesta linuxversioner skickar med en ftp-server. Heter oftast ftpd.
För Windows finns http://www.cerberusftp.com/
"free for personal use and not-for-profit charitable organizations"
Lätt att konfigurera.

Du får förstås öppna brandväggen för port 21 (default ftp-port) och om du använder router så får du "forwarda" porten till ditt serverIP.

På klienten kan du i vissa fall få sätta den i passivt mode om du inte
har publikt IP.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett av de bästa sätten jag hittat är
www.yousendit.com

En gratis tjänst som hanterar rätt stora filer, inget att abonnera på, inget att installera.

En hel del folk använder det för att skicka manualer till mig för publicering på mina hemsidor.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om ena burken är en sån där såkallad unixdatahaxmaskin så kan du ju alltid köra SCP, för jag antar att du har en SSH-server igång? 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sant, jag har en SSH-server. Den trevligaste uppfinningen sedan osthyveln. :)
Däremot var det vääääldigt länge sedan jag pysslade med konton och rättigheter, men det går alltid att friska upp kunskaperna igen. Man vill ju inte bara lägga upp någon server/konton tillgängliga på nätet utan att ha koll på säkerheten.

Tack för alla tips förresten! Det har verkligen haglat in lösningar. :D
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jaha, jag uppfattade de som om du skulle skicka lokalt i nätverket. Ska du öppna burken mot internet är det ju en fördel om säkerheten är någorlunda hög. Fast det ska ju inte vara någora problem. I de flesta fallen så räcker det faktist med att bara sätta upp ett konto med ett vettigt lösenord för att vara tillräckligt säker. Kör ena burken windows så kan du ju kolla på WinSCP, det är min favoritclient när vi snackar SCP i windows.
Skriv svar