Läsa .ps filer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Läsa .ps filer

Inlägg av cosmox »

Hej på er!

är det någon som vet av något shareware progg som man kan läsa postscript filer i?.

/Hampus
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

tackar tackar!

det löste sig.
knepigt att det ska vara så svårt att hitta en läsare.
jag googlade ett tag men jag hittade bara mac versionen.
varför insisterar folk på att använda ps?
är det för att dom har mac?
/H
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Linux/unix
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Postscript är ju en skrivarstandard. HPs skrivare är väl i regel fortfarande PS. Då är det i princip bara att skicka filen till skrivaren. Sen med tanke på att det är en fri bra standard så har den fortsatt att leva i unix och GNU världen.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

PostScript är inte bara en skrivarstandard, det är ett sätt att få bilder, text och liknande att se lika ut i olika datasystem, används även av tryckerier.
Ska du skicka tex. en kretskortritning eller lägga ut den på nätet är ps formatet perfekt för att alla kan skriva ut en exakt kopia om man har en ps-skrivare.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Nej det är egentligen ingen skrivarstandard men det var så det började och det är så den till stor del har använts. Egentligen är det ett programmeringsspråk för att beskriva sidor med grafik och text. Och standarden är inte helt fri heller, Adobe ligger bakom och har Trademark och copyright på det hela.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

henkebenke skrev:Postscript är ju en skrivarstandard. HPs skrivare är väl i regel fortfarande PS.
Nej, jag har för mig att HP sedan länge bara kör PCL som sidbeskrivningspråk i sina vanliga skivare. Det är bara vissa P-modeller (som tillexempel 5MP) som har Postscript.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ett smidigt sätt att hantera postscript om man sitter fast i windows är att konvertera till pdf.

www.ps2pdf.com
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Skriv svar