Altera byteblaster II

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Altera byteblaster II

Inlägg av Michel »

Någon som har sett ett schema på en Altera ByteBlaster II (paralellportskabel) och har lust att dela med sig?

Jag har hittat Bitblaster, Byteblaster och Byteblaster MV men inte ByteBlaster II.

--

Jag tänker inte gå på niten igen att betala 1000:- för en plastlåda, en 74HC244, lite kabel och en Dsub - vilket jag gjorde genom köpet av min Xilinx paralell cable III.

:wall:
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kommer nog snart att ha tillgång till ett kit som enligt beskrivningen ska innehålla just byteblaster II. Kan undersöka den lite närmare om du vill (?)
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Ja tack.
Om det inte är något besvär.
:wink:
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nu har jag äntligen byteblastern hemma. Ser inte ut att vara så simpel att klona dock, verkar vara byggd helt på ytmonterade transistorer.

Jag har scannat båda sidorna av kortet här:

http://area26.no-ip.org/linked/byteblaster2_1.png
http://area26.no-ip.org/linked/byteblaster2_2.png
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

En bit på väg, men ack så långt kvar.

Tack för bilderna.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

1 minut innan jag såg den här tråden var jag inne på den här sidan

http://www.min.at/OE1RIB/FPGA/

=)

är det rätt?

/Johan
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Mja, det ser mer ut som byteblaster MV (som det finns schema till på alteras site).

Frågan är vad som egentligen skiljer kablarna åt, och varför bb 2 är byggd med transistorer istället för '244:an.

Efter att ha kollat databladen så är den enda skillnaden jag hittar mellan bb2 och bbmv att bb2 klarar I/O spänning ner till 1.8V medan bbmv bara klarar ner till 3.3V (men med hc244 borde det funka på 2.5V också tycker jag).

Det kanske är svårt att hitta en logikfamilj som klarar allt mellan 1.8V och 5V, så de fick ta till diskreta transistorer istället.

Varför ville du ha just byteblaster2 Michel? Är det någon mer skillnad?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Nja, tänkte att jag skulle kunna vara säker på att jag kan programmera alla olika spänningsvarianter - precis som teorierna ovan påpekar.
Jag vet dock inte om dom även skiljer sig i funktionen som t.ex. readback, debug eller nedladdningshastighet.
:eh:

Jag behöver inte bygga mig just en BB2 - egentligen.
Men, varför inte?
...om det nu finns en sportmössa att man kan få tag på / lista ut ett schema?

Mina projekt är just nu primärt inriktade på 2.5 / 3.3v, men har inget emot att använda mig av en krets för 1.8v i t.ex. min (ständigt pågående) bärbara mp3 spelare.
En vettig grafik-lcd med inbyggd kontroller & 3,3v - står även det högt på önskelistan....
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Bärbar mp3 spelare, du känner inte för att berätta lite mer? Jag har också ett sånt projekt :)

Grafik-lcd, har du kikat på lcd:n från nokia 3310, lätt att använda och lätt att få tag på, men du kanske har lite högre krav?

/Johan

edit: http://193.11.236.26:1234/projekt/html/ ... nu=1&sub=6
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Well.
Inte mycket att visa.

Har gjort en USB modul (1.1) med en krets från FTDI, men funderar på att damma av mina (4år) gamla nätverkskretsar istället.

Har STA013 och 24bit D/A som är lödda på ett labbkort, men har inte kommit till den punkten att jag har matat dem med något ännu.

Har läst på om FAT till 'FATbannelse' och funderar på att ändå hitta på något eget - eftersom jag både ska skriva och läsa till hårddisken. Har även letat efter andra minimala filsystem utan lull-lull.

Har även funderat på hur man ska kunna få till en snabb bläddring av låtar utan att behöva accessa hdd hela tiden. Har jagat SRAM av större modell för att kunna lagra en låt i minnet och kunna sätta HDD'n i sparläge.

Har skissat lite på en FPGA / CPLD som skall sköta det mesta av kommunikationen mellan HDD och MP3 kretsen. Pluggat på om DMA och funderat på hur man kan implementera det tillsammans med en 8051 som inte har en 'bus request'.

Har även en lekt lite med en 50 MIPS 8051 från Cygnal (numera silicon labs.) som ev. skulle kunna hinna med det hela (utan fpga) på egen hand, men då antagligen till en större strömförbrukning.
Och eftersom mina gamla 5V Spartankretsar från xilinx inte längre känns attraktiva för mer än utbildning - letar jag efter något nytt 1.8 / 2.5 / 3.3v.
Då jag ändå var på ruta noll tittar jag även på leverantörer som t.ex. Altera - därav 'ByteBlaster 2' tråden i detta forum.

Har ägt (äger) en licens till Xilinx foundation 4.2i, men hann aldrig leka med det förrän jag blev arbetslös.
Insåg snart att jag ville använda mig av VHDL - och bara det kan hålla en sysselsatt ett tag framöver.

Jag skriver micro-programvaran i C.
Caddat har jag gjort i snart 10 år, så det är inga problem.
Tillverkning av kort och lödningen var (är) inga problem det heller. Inte förrän kretsarna - som min 8051 t.ex. - är 100pin TQFP med endast 0.5mm mellan pinnarna.
Jag som endast har en gammal Weller *utan* temperaturreglering.

:shock:

Gaah! Vilket utlägg.

Summering:
Inget klart ännu.
...men mycket teorier.
Och jag ändrar mig ofta.

Som arbetslös är det svårt att få prover och dyrt att köpa - men ironiskt nog har man hur mycket tid som helst att läsa och fundera.

--
'nokia 3310, lätt att använda och lätt att få tag på'
...vart då?
Skulle duga gott, iallafall initialt.
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Hmm...

Man kanske ska bygga sig en BBmv - och byta ut 74HC244 mot en 74LV244?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012843.htm
Det står 1-5,5V i Elfas högst ovetenskapliga info i.a.f.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ok!

Jag håller som sagt också på med en mp3-spelare, har skrivit lite om den på min sida...

Jag tycker att överföringshastigheten är ganska viktig så jag fixade en USB 2.0 krets och har lyckats få den att fungera tillsammans med en 2.5" hårddisk, ska försöka använda en 1.8" hårddisk sen... på grund av den här lösningen har jag låst mig till att använda FAT alternativt NTFS, blir nog FAT32...

Min mp3-dekoder är en MAS3587F som jag inte har lött på än, det är nästa steg.

LCD har jag som sagt en nokia 3310-lcd, som jag köpte från www.jelu.se

jag hade inte tänkt använda programmerbar logik för kommunikation mellan hårddisk och mp3-krets utan hoppas att min ATmega64 ska orka med det...

cacheminne är något jag också klurar på, funderar på att köpa ett litet DRAM minne eftersom jag inte hittar något lämpligt SRAM...

projektet går dock ganska långsamt framåt, har rätt mycket att göra i skolan... :/

dock funderar jag också på att slänga ihop någon programmerare för CPLD, skulle vara kul och nyttigt att lära sig
Skriv svar