Visual Basic 6

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Visual Basic 6

Inlägg av tusse »

Kan någon Visual Basic 6.
Skrev ett litet program men när jag gjort det till en exefil får jag felmeddelande "out off memory"
Så här ser det ut, allt klart för att skicka till PIC-kretsen.
http://hem.bredband.net/b125217/terminal.bmp
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Tänk så fort man glömmer saker och ting när man inte använder dom. Nu har det typ 3 år sedan jag skrev nån VB-kod sedan sist och jag kommer ta mig tusan inte ihåg ett skvatt. Då har jag ändå använt Visual Basic sedan version 1 vilket borde ha varit nån gång kring 1990.

Men om du kör programmet innifrån VB självt, visst visar den väl vilken rad som felet inträffade på?

I värsta fall får du sätta breakpoints och singelsteppa dig fram genom koden.

Använder du förresten någon tredjeparts ocx/activex-kontroll?
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Kan inte VB, fast det kan ju bli ett sånt fel om det är en loop i programmet som allokerar för mycket minne (en array t.ex).

Kör du Win2000/XP kan du ta Ctrl-Alt-Del för att titta på hur mycket RAM/CPU ditt program har 'tagit'.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Matseng>> Om det var så enkelt, programmet går att köra direkt under VB, felet kommer när jag har gjort en exe_fil av det.
För många öppna variabler enlig manualen.
Hittade felet, ett textfönster stod på multiline=true men jag brukade det inte, detta krävde tydligen en massa minne.

Tack
Bert
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om det uppför sig olika i IDE'et och som .exe så är en trolig orsak att man råker använda sig av en oinitierad variabel nånstans.

Typ a=b+1 utan att man först satt b till nåt värde. Och så kan det ju oxo bli av att man råkar stava ett variabelnamn fel nånstans. Men du använder väl OPTION EXPLICIT ?

Det verkar lite otroligt att det skulle bli minnesslut för att du har en box satt som multiline i ett så pass litet progam som ditt.

Vi hade ett kundvårds och billingsystem skrivet i vb på en tidigare arbetsplats. Om jag inte minns helt fel var det över 100000 rader kod i det och den hade säkert uppåt 100 olika "skärmar" med gott om fält, knappar och kryssrutor på. Inga minnesproblem där inte

En rekursiv loop kan ju förståss äta upp stacken på nolltid....
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Håller helt med dig, det låter otroligt, nu fungerar det och det får räcka med det den här gången,
Meningen är att jag ska fortsätta utveckla programmet med att kunna skriva in hur tre reläer ska styras av pic-kretsen, så det kan bli fler "out off memory".

Bert
Skriv svar