Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av zimmen »

Tjena!

Nu är de så att jag har kört fast rätt ordentligt i Fusion 360, och hittar inte någon lösning på hur jag ska göra.
De är nämligen så att jag vill ha en ihålig sfär som jag kan välja om den ska vara i 4-8 delar. (Se första bilden)

Bild

Sedan hade jag tänkt att sätta ett mönster över dessa (säg) 6 "segment" och göra en cutout av de så bara mönstret blir kvar.
Sedan klippa dessa till 6 delar likt detta, för att sedan kunna sammanfoga dom så att de blir en ihålig Sfär

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av säter »

Du får nog förklara lite bättre.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av hawkan »

Jag vet inte hur det skulle gå till. En sfär är dubbelkrökt och går inte att platta till ytor på ett papper.
Kanske det går approximativt men fusion är inte så bra på approximativt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av TomasL »

Med oändligt tunna strimmor går det, men det blir ju lite opraktiskt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av GeekJoan »

Du får säga mer exakt vad du tänkt dig att slutprodukten ska bli.
För ska det 3d-printas så går det:
3dboll.png
Ska det skäras ut i tex plåt och svetsas ihop så blir det mer kantigt än en boll:
kantig.png
Om det är ett mönster som ska vara i datorn så går det med sphere projektion, men då skulle jag använda Blender istället för Fusion:
uv.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av zimmen »

säter skrev: 13 juni 2021, 15:42:26 Du får nog förklara lite bättre.
Ja inser nu att jag kanske va lite väl kort motiverad i min förklaring i vad jag söker att göra.
Ber om ursäkt för de, vart lite hastigt skrivet.

Men då till en bättre förklaring.
GeekJoan skrev: 13 juni 2021, 16:43:40 Du får säga mer exakt vad du tänkt dig att slutprodukten ska bli.
För ska det 3d-printas så går det:
3dboll.png
Ska det skäras ut i tex plåt och svetsas ihop så blir det mer kantigt än en boll:
kantig.png
Om det är ett mönster som ska vara i datorn så går det med sphere projektion, men då skulle jag använda Blender istället för Fusion:
uv.gif
Det jag har tänk är att laserskära detta ur både plåt och akryl (mestadels plåt)
Så jag skulle behöva kunna göra ett cutout av olika mönster på en ihålig sfär som är 6 delar (vi säger så, så kan ni se första bilden)
Dessa delar kommer att skäras ut likt med ett gore mönster som detta (antar att de blir enklast när jag ska svetsa)
Bild

Slutresultatet på de hela kan se ut så här. (dock inte samma mönster)
Bild

Kanske vart lite lättare att förstå hur jag menade nu
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av agehall »

Men är det inte enklare att bara räkna ut hur dessa bitar ska se ut och rita dem direkt? Du vet ju omkretsen på din sfär - då vet du bredden på sex segment bredvid varandra. Höjden på dem är ju trivial. Sedan är det bara att rita två bågar och duplicera 5 gånger. Eller vill du rita mönstret på din sfär och sedan få ut bitar med färdigt mönster?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av GeekJoan »

Nu är jag ingen expert på sheet metal delen i Fusion. Man måste sätta upp massa regler för hur tjockt material man har, hur mycket space det ska vara mellan mm...
Men jag gjorde ett test utan att veta vad jag höll på med, och det går att få till en "boll" och sen platta ut den. Men man måste vara lite mer noga än vad jag var...
fusion_boll.png
Även om man inte får till det exakt så får man göra lite handpåläggning så borde man kunna få till något man kan jobba med. Har man det platt så kan man alltid testa att printa på papper och vika ihop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av zimmen »

agehall skrev: 13 juni 2021, 23:10:11 Men är det inte enklare att bara räkna ut hur dessa bitar ska se ut och rita dem direkt? Du vet ju omkretsen på din sfär - då vet du bredden på sex segment bredvid varandra. Höjden på dem är ju trivial. Sedan är det bara att rita två bågar och duplicera 5 gånger. Eller vill du rita mönstret på din sfär och sedan få ut bitar med färdigt mönster?
Har ju ritat upp dom så kallade segmenten till sfären, men hade tänkt att man kanske kunde fått bitarna utskuren med mönster och allt direkt, så man bara behöver sätta sig med tiggen och få ihop dom.
GeekJoan skrev: 14 juni 2021, 01:39:27 Nu är jag ingen expert på sheet metal delen i Fusion. Man måste sätta upp massa regler för hur tjockt material man har, hur mycket space det ska vara mellan mm...
Men jag gjorde ett test utan att veta vad jag höll på med, och det går att få till en "boll" och sen platta ut den. Men man måste vara lite mer noga än vad jag var...
fusion_boll.png
Även om man inte får till det exakt så får man göra lite handpåläggning så borde man kunna få till något man kan jobba med. Har man det platt så kan man alltid testa att printa på papper och vika ihop.
Har själv inte lekt nått på Sheet Metal delen i fusion, har bara jobbat på solid delen, men så som du ha ritat så borde de ju gå att ta och rita upp segmentet jag har gjort bredvid varandra och sedan få ihop de?
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av agehall »

Det här känns som ett UV-mapping-problem. Det liknar ju det man gör inom 3D-grafik när man skapar ritar texture maps på 3D objekt.

Kanske kika på om Blender kan fixa detta?
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av zimmen »

agehall skrev: 14 juni 2021, 07:25:11 Det här känns som ett UV-mapping-problem. Det liknar ju det man gör inom 3D-grafik när man skapar ritar texture maps på 3D objekt.

Kanske kika på om Blender kan fixa detta?
Jo har som börjat förstå de kan vara nått sånt, är inte alls kunnig i Fusion360 någonting än så är som rätt ny.
Hittade denna "guide" men förstår inte riktigt hur man ska göra då man inte lärt sig allt ännu.
https://gallery.autodesk.com/fusion360/ ... ttern-ball

Problemet med Blender är att man har en för gammal dator :doh: Blender gillade visst inte att man sitter på Win7 :oops:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av swesysmgr »

Det verkar funka att få ut flat pattern med kvarts-slicear (90°) men inte med hela (180°).

Jag ritade en oktagon och sedan lite stödskisser. Den böjda plåtdelen är en flange baserad på en kurva (arc) för 1/8 av ett halvklot. Skar sedan av kanterna med hjälv av två ytor i surface-delen. Så långt hänger flat pattern med men om jag speglar för att få ett helt segment från pol till pol då vägrar den med oklart felmeddelande.

Gjorde sedan cirkulärt mönster (circular pattern) för att forma halvklotet.
Plåtkula v7.png
Ritning plåtkula segment 2021-06-16.jpg
Måttsättning har jag inte så bra koll på, säter eller någon annan som är duktig på tillverkningsbarhet får gärna kommentera det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av swesysmgr »

Plåtkula med text 2021-06-16.jpg
Relief (emboss) verkar inte fungera på plåtytor men att sätta lite text på ett vinklat plan och skära hål går bra.

Även att göra mönster i FlatPattern läget fungerar men de ändringarna verkar inte speglas tillbaka till 3D modellen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av zimmen »

swesysmgr skrev: 16 juni 2021, 21:55:46
Plåtkula med text 2021-06-16.jpg
Relief (emboss) verkar inte fungera på plåtytor men att sätta lite text på ett vinklat plan och skära hål går bra.

Även att göra mönster i FlatPattern läget fungerar men de ändringarna verkar inte speglas tillbaka till 3D modellen?
Ja jag hittar då verkligen inget bra sätt man kan göra det jag önskas göra i Fusion.
Hittade denna guide men då jag bara har timmar bakom Fusion så vet jag inte hur man gör allt.
https://gallery.autodesk.com/fusion360/ ... ttern-ball

Och hittade även denna för SolidWorks
https://www.solidsolutions.co.uk/blog/2 ... M75F74zaHt
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hjälp av någon kunnig i Fusion 360

Inlägg av swesysmgr »

https://forums.autodesk.com/t5/fusion-3 ... -p/9119203

Jag tror du får gå via ett annat program som meshmixer för att kunna köra approximativ unwrap.

Att lägga mönster på en sfär går bra, Fusions problem är att göra om den till ett platt mönster.
Skriv svar