Hur att dokumentera ett system av elektronik/RF-byggen

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Theseus
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 februari 2021, 09:53:40

Hur att dokumentera ett system av elektronik/RF-byggen

Inlägg av Theseus »

Jag söker guider, litteratur, exempel för hur att dokumentera ett elektronikbygge, förutom kopplingsschema. Jag tänker mig ett projekt i stil med "smarta hem" men även med viss industriell potential, med ett RF-nätverk av olika slags gadgets som kan läggas till med tiden. Finns det någon standard för hur att dokumentera och illustrera hur ett helt system av sånt slag hänger ihop? Jag söker även metodologi för hur att ta sig an och för sig själv organisera ett projekt som har ett öppet slut, alltså som kan komma att byggas ut på oförutsedda sätt under lång tid framöver.

Jag söker inte dokumentation för juridiska syften som certifieringar, utan för att hjälpa mig själv att få en konsekvent överblick från början, och för att beskriva det för andra. Det skadar inte om det är en etablerad industristandard, eller ännu hellre kan kompletteras med olika aspekter som är av mindre intresse i ett tidigt skede för att sen kunna fungera som underlag för dokumentation enligt en etablerad industristandard. För att ge ett enkelt konkret exempel: en sån sak som att storleksmått anges på ett sätt som överensstämmer med hur man gör för både elektronik och mekaniska maskiner och byggnader och inredning.