Komponenthantering (Opensource)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Emnitec
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 september 2005, 09:37:25
Ort: Råneå
Kontakt:

Komponenthantering (Opensource)

Inlägg av Emnitec »

Hej! Detta kan vara fel delforum?

Jag har varit på jakt efter ett (helst fritt) system för att få lite ordning på alla komponenter jag har. Har hittat diverse program/tjänster tidigare men ingen har riktigt fungerat bra och framförallt har det varit problem (eller omöjligt) att skapa en produkt med underliggande komponenter.

Men, nu har jag sprungit på ett som jag anser fungerar felfritt och som jag suttit och labbat med i några dagar nu.

https://www.dolibarr.org/

Det är opensource och är översatt till svenska, även om översättningen kan ha en del att önska. Men det hanterar alla de "lager"-funktioner som jag behöver och lite till. Systemet är faktiskt ett komplett affärssytem med en mängd olika moduler som man kan starta igång ifall man har behov. Körs antingen hos en egen extern webserver eller laddas hem komplett med en WAMP/LAMP-server om man vill köra den lokalt eller är lite lat och inte vill sätta upp en egen server.

För mig som kör en väldigt liten enskild firma och inte vill lägga pengar på något system är detta helt perfekt, men jag skulle tippa att det även fungerar för ett mindre bolag då man kan integrera det med befintliga system.
Senast redigerad av MadModder 22 januari 2021, 18:13:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Det passar lite bättre här i kategorin för mjukvara :)
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Komponenthantering (Opensource)

Inlägg av mankan »

Kollat på https://partkeepr.org/?
Det är nog det jag skulle välja ifall jag ger upp mitt kalkylblad hos Google.
Emnitec
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 september 2005, 09:37:25
Ort: Råneå
Kontakt:

Re: Komponenthantering (Opensource)

Inlägg av Emnitec »

Faan. Denna hade jag missat. Jag hittade en annan som ser snarlik ut som Partkeepr men där var man tvungen att installera beroenden som inte finns på ett vanligt webbhotell men detta ser ju lysande ut. Ska även testa detta, skulle det kännas bättre så får man göra en liten databas-import. Jag har ju "bara" lagt in 139 komponenter än så länge..... Iofs är fördelen med Dolibarr att det inte enbart är ett part management system utan även har alla andra moduler för tillverkning, leveranser, inköp, leverantörer, kunder m.m.

Men tack för förslag! Och tack till den som flyttade tråden rätt, jag insåg senare att det var fel......
Emnitec
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 september 2005, 09:37:25
Ort: Råneå
Kontakt:

Re: Komponenthantering (Opensource)

Inlägg av Emnitec »

Nu har jag testat runt och jag håller nog Dolibarr högre för min egen del iaf. Nu är det för kort tid för att överhuvudtaget dissa något men med de moduler och 3:e parts moduler som Dolibarr har så är det starkt. Men, jag ska kika vidare! :tumupp:
Skriv svar