Billig digital ritplatta efterlyses

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Om man har en enhet som kör ren Bluetooth-filöverföring eller beter sig som et USB-minne borde den fungera även med XP, detta kräver inga drivrutiner.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Palle500 skrev: 18 december 2020, 00:29:31 Då reder vi ut även Bamboo slate/folio
Från Wacoms hemsida:
Does the Bamboo Slate, Bamboo Folio, or Bamboo Spark work with Microsoft Windows?
No, the Bamboo Slate, Bamboo Folio, and Bamboo Spark are not compatible with Microsoft Windows at this time.

Även i manualen säger dom att man skall ansluta sin platta via bluetooth till en Android/iPhone enhet och använda Wacoms egna app för att överföra teckningarna man gör/gjort på plattan (kan alltså lagras i plattan).

Kom igång med din Bamboo Folio eller Bamboo Slate
För att kunna utnyttja din Bamboo Folio eller Bamboo Slate till fullo måste du installera Wacom Inkspace-appen. Den flyttar dina handskrivna idéer SV från papper till din mobila enhet och möjliggör grundläggande digital redigering. Den ger dig också tillgång till Inkspace-tjänsterna så att du kan förvara dina anteckningar i molnet, synkronisera dem med andra enheter, dela dem med andra människor och mycket mer.
USB kabeln är endast till för att ladda plattan, ingen dataöverföring.
https://wcm-cdn.wacom.com/-/media/grave ... ate-um.pdf

Vi måste alltså överföra den sparade bilden från plattan till en mobil/surfplatta och där kan vi spara den i molnet eller överföra den till andra enheter, sannolikt skicka den som mail bilaga till en windows maskin.
Så detta är inget för Roger8. Fast plattan med sitt vanliga papper som man skissar på med en svart/blå penna är precis det han frågar efter. Men efterföljande överföringsteknik är helt fel enligt Roger8 krav.
Ja det är jag som tittat slarvigt, hos Wacom står det Mac, Windows och Android men en bit ner:
"Compatibility
Bluetooth® enabled devices with Wacom Inkspace app* including iOS and Android smartphones and tablets, Windows 10 and MacOS PCs, internet connection, notepad thickness about 80 pages."


https://www.wacom.com/en-us/products/sm ... mboo-folio

Den har även Bluetooth 4, jag gissar att den för över filerna till en gammal dator utan problem men att man behöver appen för att öppna dem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av TomasL »

Gäller då att hitta en BT-dongel med XP-stöd, vilket sannolikt är lika svårt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Även gamla XP laptops hade Bluetooth inbyggt, det skall inte vara något problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av TomasL »

Inte nödvändigtvis, och på den tiden funkade det väldigt dåligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev: 18 december 2020, 00:29:31 Då reder vi ut även Bamboo slate/folio
Från Wacoms hemsida:
Does the Bamboo Slate, Bamboo Folio, or Bamboo Spark work with Microsoft Windows?
No, the Bamboo Slate, Bamboo Folio, and Bamboo Spark are not compatible with Microsoft Windows at this time.

Även i manualen säger dom att man skall ansluta sin platta via bluetooth till en Android/iPhone enhet och använda Wacoms egna app för att överföra teckningarna man gör/gjort på plattan (kan alltså lagras i plattan).

Kom igång med din Bamboo Folio eller Bamboo Slate
För att kunna utnyttja din Bamboo Folio eller Bamboo Slate till fullo måste du installera Wacom Inkspace-appen. Den flyttar dina handskrivna idéer SV från papper till din mobila enhet och möjliggör grundläggande digital redigering. Den ger dig också tillgång till Inkspace-tjänsterna så att du kan förvara dina anteckningar i molnet, synkronisera dem med andra enheter, dela dem med andra människor och mycket mer.
USB kabeln är endast till för att ladda plattan, ingen dataöverföring.
https://wcm-cdn.wacom.com/-/media/grave ... ate-um.pdf

Vi måste alltså överföra den sparade bilden från plattan till en mobil/surfplatta och där kan vi spara den i molnet eller överföra den till andra enheter, sannolikt skicka den som mail bilaga till en windows maskin.
Så detta är inget för Roger8. Fast plattan med sitt vanliga papper som man skissar på med en svart/blå penna är precis det han frågar efter. Men efterföljande överföringsteknik är helt fel enligt Roger8 krav.
Du har fattat precis vad jag är ute efter.

Men som vanligt i dagens teknikintensiva värld så MÅSTE det kompliceras med trådlös överföring via Blåtand (förresten ett Ericsson-patent, tror jag).

Det går INTE att använda simpel USB-kabel TROTS att ritplattan befinner sip på hela EN decimeters avstånd från datorn.

Och molntjänster och appar MÅSTE man naturligtvis använda.

Suck, säger jag bara.

Datorvärlden är lite för flexibel rätt ofta tycker jag, förmodligen mest för att ytlig smidighet säljer lika bra som design.

Såg förresten att Wacom Slate var närmare ett A4 stort, jag vill inte ha så stort "kollegieblock" för jag har inte plats för det, det papperbaserade jag har är ett A6 och det räcker mer än väl.

Återigen har tillverkarna slängt in en finess som inte behövs, dvs en STOR ritplatta :)

MVH/Roger
PS
Jag skiter snart i teknik överhuvudtaget för det är så töntigt alltihop vilket jag tror beror på att alla produkter av idag nödvändigtvis måste rikta sig till alla typ samtidigt, det är ungefär som demokrati där den stora (dumma?) massan bestämmer så att säga, jag gillar demokrati (mest för att det knappt ens kan hända nåt) men bra förslag från entaka individer bara drunknar i vad den stora massan tycker.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Jag håller faktiskt med dig roger när det gäller viss teknik. T.ex. apparater som har ett dedikerat menysystem men lik förbaskat använder en touchskärm för att navigera i menyn. Så man måste fara fram över hela skärmen med fingrarna(utan handskar) för att ta sig fram i menyerna, istället för att ha taktila hårdvaruknappar samlade på ett bra ställe. Men det är också så att t.ex. RC-radioanläggningar och systemkameror har faktiskt i många fall gått tillbaka till hårdvaruknappar, så det går inte åt fel håll hela tiden :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 18 december 2020, 19:34:54
Men som vanligt i dagens teknikintensiva värld så MÅSTE det kompliceras med trådlös överföring via Blåtand (förresten ett Ericsson-patent, tror jag).

Det går INTE att använda simpel USB-kabel TROTS att ritplattan befinner sip på hela EN decimeters avstånd från datorn.

Och molntjänster och appar MÅSTE man naturligtvis använda.
För att en produkt akall vara meningsfull att tillverka måste den sälja i en viss volym för att ta igen utvecklingskostnaderna, därför vill du inte att olika produkter överlappar varandra alltför mycket. För de som vill ha en platta med kabel är antagligen dagens varianter "good enoug", plattorna med trådlös överföring skall täcka marknaden kunder som inte har dator utan gör allt i surfplatta/mobil. Dessa kommer aldrig att vilja använda USB för filöverföring alltså blir funktionen överflödig, Bluetooth fungerar likadant oavsett vad värd-enheten är.
rogerk8 skrev: 18 december 2020, 19:34:54 Datorvärlden är lite för flexibel rätt ofta tycker jag, förmodligen mest för att ytlig smidighet säljer lika bra som design.

Såg förresten att Wacom Slate var närmare ett A4 stort, jag vill inte ha så stort "kollegieblock" för jag har inte plats för det, det papperbaserade jag har är ett A6 och det räcker mer än väl.

Återigen har tillverkarna slängt in en finess som inte behövs, dvs en STOR ritplatta :)
Det finns både små och stora, t.ex. A5 Slate small. Det blir samma problem som ovan, gruppen kunder som enbart kan tänka sig A6 relativt den som tycker A5 är OK blir så liten att det inte är någon mening med att producera en separat A6-platta. Skillnaden mellan de båda versionerna blir för liten.
rogerk8 skrev: 18 december 2020, 19:34:54 Jag skiter snart i teknik överhuvudtaget för det är så töntigt alltihop vilket jag tror beror på att alla produkter av idag nödvändigtvis måste rikta sig till alla typ samtidigt, det är ungefär som demokrati där den stora (dumma?) massan bestämmer så att säga, jag gillar demokrati (mest för att det knappt ens kan hända nåt) men bra förslag från entaka individer bara drunknar i vad den stora massan tycker.
Ingen hindrar dig från att rita på papper och sedan lägga pappret i en scanner, det enda "problemet" är att produktiviteten skulle gå mot noll :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Palle500 »

Och där kom den bästa lösningen på TS problem. En scanner kopplad på datorn. Perfekt ger en bra avbild av pappersskissen och har man råkat rita med färgpenna så scannar man bara i svartvitt läge.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av SeniorLemuren »

Med tanke på TS motstånd mot ny teknik så är väl det bästa alternativet att han köper en trave med A5 anteckningsblock och låter det ritade materialet ligga kvar i sitt block. De kommer ju att motsvara mapparna som finns på en hårddisk. Han kan ju sedan skaffa en större mapp, förslagsvis en skokartong som han förvarar anteckningsblockmapparna i. När skokartongen blir full kan han ju använda en flyttkartong som huvudmapp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Glattnos skrev: 19 december 2020, 00:30:23 Jag håller faktiskt med dig roger när det gäller viss teknik. T.ex. apparater som har ett dedikerat menysystem men lik förbaskat använder en touchskärm för att navigera i menyn. Så man måste fara fram över hela skärmen med fingrarna(utan handskar) för att ta sig fram i menyerna, istället för att ha taktila hårdvaruknappar samlade på ett bra ställe. Men det är också så att t.ex. RC-radioanläggningar och systemkameror har faktiskt i många fall gått tillbaka till hårdvaruknappar, så det går inte åt fel håll hela tiden :)
Vet inte riktigt vad jag ska säga utan att vara insmickrande.

Men detta är roligt at höra, eventuellt är man således inte helt ute och cyklar med sin kritik av dagens onödiga teknikporr :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man kan ha, och får ha, olika åsikter!
Men moderna datorprogram är så mångsidiga att det oftast finns flera rätt sätt att hantera dem.
Så var vaken och ta till dig det som känns bäst. Du som kund har rätt!
Men på den tiden vi gjorde program krävde jag, som testare, att det skulle kunna gå att köra, registrera och hantera allt med tangentbordet! Att lyfta handen till musen är fel!
Det är ju därför vi har Shift-tab för bakåt eftersom det inte finns Shift-Enter för ångra.
Men att automatiskt förkasta nya arbetssätt är dumt!
Även om jag ofta skyller vår arbetslöshet på Traktorn!
Hade vi inte anammat Traktorn, hade många av Er, fortfarande nödgats gå bakom plogen! ;-)
Så fler sätt att göra rätt är bra. Då kan vi alla finna vårt sätt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat vad jag söker :whoho:

Denna passar mig som handen i handsken: https://www.wacom.com/en-us/products/stu-520

Som jag sa inledningsvis så hade banken det.

Jag visste det inte då men HB var min inspiration i mitt tänk.

Idag var jag och tog ut min frivilliga veckopeng, sen såg jag att det stog Wacom på deras transaktionssigneringsplatta och frågade:

"Är det okej om jag vänder på den?"

Bankören sa då ja så jag gjorde det och här är mollen: STU-520A.

Perfekt för mig!

Om det inte vore för mitt PERFEKTA OS kallat XP, så det kanske inte går ändå? :humm:

MVH/Roger
PS
Displayet är perfekt stort (säg bara 50% större area än ett ciggpaket), ytterdimensionen är aningen stort men mindre än A5. Nyttjar uppenbarligen USB för dataöverföring vilket är som det SKA vara. Jag gillar den här produkten :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Palle500 »

Bra jobbat Roger8. Verkar som man kan lägga ut valfri bild och även tillåta att ritpennan ritar över hela skärmen.
Men du behöver nog utveckla eget program för detta om det inte följer med något demoprogram?
Detta kan du utveckla i
Development environments C++, .Net, and Java SDK/APIavailable for developers.
XP kanske kan fungera denna platta är vanligare i USA (då dom fortfarande kör signatur på massor av kortbetalningar) och där har dom ibland mycket äldre datorer.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

https://www.wacom.com/en-nl/support/pro ... rt/drivers
STU-520.jpg
Klicka på Signature pad -> Older versions under Windowsloggan.

Men den är ett obegripligt val, liten rityta, mycket plast och gjord för digitala signaturer :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar