Billig digital ritplatta efterlyses

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Nån som vet om det finns en enkel och billig digital ritplatta man kan kladda ner olika scheman/ritningar på utan att behöva gå via stofiler till program såsom MS Paint.

Missförstå mig rätt men det är onekligen knöligare att rita i paint (där man dessutom har ett latent krav att det också ska vara snyggt) än att rita på "papper".

Jag vill kunna rita på "papper" för det går snabbare och är roligare, speciellt för vår kommunikation för ord funkar ärligt talat rätt sällan.

Bättre att slänga upp en ritning samtidigt som mina nuvarande ritningar helt enkelt är för jobbiga.

Så ett digitalt kladdblock är vad jag skulle vilja ha :)

MVH/Roger
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Denna är bra: https://www.inet.se/produkt/6608290/wac ... 2018-svart
Min flickvän har en sån fast Bluetooth som är lite dyrare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Glattnos för ditt tips!

Men jag hittade faktiskt själv den här varianten när jag surfade.

Du gör väl som alla andra dvs dina bankärenden på datorn?

I så fall har du inte sett att banken har en ritplatta där man bara kan signera.

Men varför bara kunna signera?

Varför inte kunna rita?

Sån vill jag ha som är helt okomplicerad och bara svart-vit.

Tycker att det alltid smälls in så många helt onödiga finesser i nästan all teknik.

Jag vill allstå slippa rita på papper och komplicera det med att fota pappret, flytta kamerans SD till dator, leta rätt på filen och klistra in i ett inlägg.

Det är ju mycket smidigare om man har en platta alldeles bredvid sig som man SNABBT kladdar scheman på och typ bara trycker på "send".

Hur svårt kan det va?

MVH/Roger
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Jag har själv en sån här: https://www.inet.se/produkt/6608719/wac ... -i7-512-gb
Fast det är ju en hel dator men jag brukar ha med den när jag ska mäta saker som ska konstrueras hos kunder. Då kan man snabbt skissa upp det med pennan direkt på skärmen, jag kan även öppna CAD-program och annat för att visa kunder sånt som jag redan ritat mm.

Men är du ute efter något där du "ritar på skärmen" eller är det en platta att koppla till datorn du vill ha?
Oavsett vilket så är Wacom fina prylar, jag har haft ett par andra också men återgått till Wacom.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 10 december 2020, 22:38:04 Tack Glattnos för ditt tips!

Men jag hittade faktiskt själv den här varianten när jag surfade.

Du gör väl som alla andra dvs dina bankärenden på datorn?

I så fall har du inte sett att banken har en ritplatta där man bara kan signera.

Men varför bara kunna signera?

Varför inte kunna rita?

Sån vill jag ha som är helt okomplicerad och bara svart-vit.

Tycker att det alltid smälls in så många helt onödiga finesser i nästan all teknik.

Jag vill allstå slippa rita på papper och komplicera det med att fota pappret, flytta kamerans SD till dator, leta rätt på filen och klistra in i ett inlägg.

Det är ju mycket smidigare om man har en platta alldeles bredvid sig som man SNABBT kladdar scheman på och typ bara trycker på "send".

Hur svårt kan det va?
För kladdanteckningar kan du använda t.ex. OneNote.

Invändningen om färgerna förstår jag inte, skapa en monokroma bitmap bild i ritprogram mer så ritas allt i svart.

Prisvärd platta för 800:- i butik i Sverige.

Om du någon gång köper en modern telefon och dator då kommer den automatiskt att synka upp foton till datorn via OneDrive eller motsvarande Google eller Apple tjänst. Mycket tidsbesparande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@swesysmgr: funkar den för androidsurfplattor också? Jag minns att ICA Kvantum sålde nån 7" för några år sedan för under tusenlappen.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Palle500 »

Wacom har hört din önskan Roger8. "Hur svårt kan det vara?"
Wacom Bamboo Slate är en platta där du har ett vanligt anteckningsblock och med deras passiva bläckpenna skriver och ritar du på pappret i svartvitt. Sen trycker du på sändknappen så finns bilden i din smarta mobil eller surfplatta.
Funderar på att köpa en själv och testa. Har en iPad med penna idag men är inte så imponerad av dess funktion när det gäller att rita enkla skisser.
Edit
Såg att det inte var en "nyhet" då YT filmen var från 2016. Då känns det lite gammalt,utvecklingen går fort framåt...

https://www.inet.se/produkt/6608120/wac ... e-small-a5

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_w ... 00059.html

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

HUGGBÄVERN skrev: 11 december 2020, 00:03:24 @swesysmgr: funkar den för androidsurfplattor också? Jag minns att ICA Kvantum sålde nån 7" för några år sedan för under tusenlappen.
https://www.wacom.com/en-se/products/ap ... mboo-paper

Wacom har ett par appar, om de fungerar med alla plattor eller mer tredjeparts är en bra fråga. Jag gissar att du får köpa någon av Wacoms produktlinjer med Bluetooth som de är gjorda för.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Gimbal »

Finns det inte (eller har funnits) en speciell penna som man ritade som vanligt med på ett speciellt papper som hade ett "osynligt" mönster som pennan scannade av för att sedan kunna skicka det man ritat till valfri mottagare? Har för mig att jag läst något sådant någon gång någonstans... :humm:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Jo det var Anoto men när du kunde börja rita på din iPad utan extra kostnad eller tillbehör blev nog den tekniken ifrånsprungen.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Gimbal »

Så hette den ja.

Men kanske är det en sådan här TS vill ha? Inte gratis dock.
https://www.elgiganten.se/product/dator ... lsrc=aw.ds
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av HUGGBÄVERN »

swesysmgr skrev: 11 december 2020, 08:39:29 Wacom har ett par appar, om de fungerar med alla plattor eller mer tredjeparts är en bra fråga. Jag gissar att du får köpa någon av Wacoms produktlinjer med Bluetooth som de är gjorda för.
Det här är ju brilliant! Köper man en bättre begad surfplatta, Android eller Apple, och lägger denna appen på har man ju ALLT.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Den verkar vara begränsad om man inte använder den ihop med en Wacom penna eller platta, rätt naturligt då de har appen för att driva hårdvaruförsäljningen.

https://www.dustinhome.se/product/50109 ... large---a4

Rita på ett papper och få det digitaliserat och överfört direkt till platta eller telefon för 1600:-.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av xxargs »

Både Gimp och Inkscape supporterar mot wacom-plattor, i alla fall de som är USB-sladdanslutna - i Gimp fungerar också tryckkänslighet och det är verkligen som att dra runt med en blyertspenna med ytters svagt till full fyllda linjer eller en stålpenna där bredden ändras med tryck. I Inkscape fungerar också dock inte toning med tryck.

- Med tanke på det sättet TS historiskt gör schemaritningar så borde TS lägga en del krut på att lära sig Inkscape med vektorritning och objekt (och kan skalas om fritt utan detaljförluster) än att gå över till en 'större' och kunnigare Paint (som Gimp eller ännu mer avancerat som Adobe Photoshop) och pixelorienterad ritning... men detta har ju redan avhandlats mer än en gång ;-)

En sak att komma ihåg är att plattorna arbetar med absolut-positionering (kommer inte ihåg om det gick att växla till relativ - har inte plattan hemma för att kolla det just nu, men har för mig att det gick att växla) och det kan vara väldigt ovant och knöligt att komma igång med om man är van vid hur mus fungerar och det kan rent av kännas motigt att börja med det och svårt att uppnå något vettigt kvalitet i användning tillräckligt fort då till skillnad från mus (med otaliga 'träningstimmar' bakom sig) och helt annan grepp än med penna så är det svårt att göra pennrörelser med precision och samtidigt att titta på skärm utan att titta på penna samtidigt och det ser ut som man är 5 år med fetkrita igen till en början - det gäller att inte ge upp och det är rätt många timmar träning på motoriksidan innan det hela börja gå smidigt igen.

Det att tänka på när man skall spendera tusenlappar på en platta, att det inte är drömlösningen för ritandet som man kanske trodde först utan kräver en del ritande och tränande innan det börja bli 'värt' mer än att gå via mus så att säga.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Krita är ett ganska bra rit-program också :) Mer för artistiska verk kanske än kopplings-scheman men ändå. Man kan göra animationer direkt i programmet också.
Jag tror också att det finns "mus-läge" för de flesta plattor men det är inte så praktiskt när man väl lärt sig "rit-läge" eller vad det då heter.
Skriv svar