Billig digital ritplatta efterlyses

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av rvl »

Testade WiFi-kortet i kameran nu och kunde komma åt det från datorn.
ToshibaTest.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Glattnos skrev: 14 december 2020, 23:55:56 Jag skulle nog faktiskt rekommendera USB-sladd snarare än WiFi-SD i ditt fall, för jag är ganska säker på(nån kan ju rätta mig om jag har fel) att ett WiFi-SD-kort inte går lika smidigt utan troligtvis måste man ha någon mjukvara som sköter detta. Men "USB-kabel direkt från kameran" är så att säga inbyggt i Windows så där funkar det utan något extra-program. Det är så jag oftast gör själv faktiskt.

Edit: Jag har faktiskt till och med en kamera där USB-sladden sitter fast på kameran(Sony CX450 videokamera), lite udda men funkar.
Notera USB-sladden, att den är instucken i handremmen är bara en hållare, man drar ut den ur hållaren och sätter den i datorn:
f8ad065d3da45eb146e7fbaeace583e0.jpg
Edit: Jag har faktiskt till och med en kamera där USB-sladden sitter fast på kameran(Sony CX450 videokamera), lite udda men funkar.
Notera USB-sladden, att den är instucken i handremmen är bara en hållare, man drar ut den ur hållaren och sätter den i datorn:
f8ad065d3da45eb146e7fbaeace583e0.jpg
Jag tycker det här är skithäftigt och det säger egentligen allt.

Mitt sätt att föra över bilder från kameran är uppenbarligen mycket primitivt, när tom Sony tar fram kameror där man inte ens kan ta loss USB-kabeln :D

Vad säger det om "måstet" att flytta SD? :)

Tack Glattnos, du är en sköning!

MVH/Roger
PS
Jag tror jag har micro-USB i kameran, sen vet Ni ju att jag har en 1dm USB-förlängningssladd som alltid hänger i datoren. En typ lika lång micro-USB:USB skarvsladd, kanske :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev: 15 december 2020, 01:05:39 Testade WiFi-kortet i kameran nu och kunde komma åt det från datorn.ToshibaTest.png
Trevligt!

Gillar ditt engagemang!

MVH/Roger
PS
WiFi är dock överkurs för mig, gillar samtidigt det Ni säger om att USB-kabel typ bara startar Explorern, gillar sånt enkelt :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Råkade ta mig en titt på sidan om Wacom's ritplatta.

Tyckte den var billig, 790 spänn nånstans.

Däremot tycker jag den är för stor.

Tänker mig ett A6-block bredvid datorn, typ.

MVH/Roger
PS
Lite typiskt att ritplattan ska få hela uppmärksamheten, en ritplatta tycker jag mer är som en accessoar, nu marknadsförs den mest som leksak för barn, tycker jag :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Palle500 »

Tänk på att det finns mängder av olika Wacom's ritplattor. Allt från leksaker till professionella. Stor risk att man köper fel platta om man inte noggrant läser vad det är man köper.
Den du tittade på för 790kr var nog just tänkt som en leksak för barn.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Om det är Wacoms Intuos som avses så är den inte bara inriktad emot barn, just den i kombination med en laptop används även av proffs som portabel lösning. Det är just att det är en ritplatta(inte en display) som gör den billigare, den har samma precision och tryckkänslighet som vissa av deras dyrare pen-displayer.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Palle500 »

Ja Roger8 skrev ju inte vad det var för platta han hittade på barnavdelningen.
Men den skulle kunna fungera. Fast fungerar den med ett papper som man ritar på? Och kan "erforderlig" programvara fungera på XP?

Wacom Intuos Small Pen tablet
Upptäck nya sätt att vara kreativ med Wacom Intuos Vad du än tycker om att skapa så kan ritplattan Wacom Intuos bidra till att hjälpa dig att hitta nya sätt att rita, måla och redigera dina fotografier vare sig du är en nybörjare eller om du använt en ritplatta förut. Den tryckkänsliga pennan med 4096 nivåer är designad för att fungera för både vänster- och högerhänta användare, samt att den har en ergonomisk design för enkelt användande och komfort. Det är enkelt att komma igång: Koppla ihop ritplattan med din Mac eller PC via USB, ladda ned och installera drivrutinen, registrera din produkt och sätt igång. Med online-guider och nedladdningsbar kreativ mjukvara* kan du börja skapa direkt.
En (1) mjukvara ingår, värde upp till 60$ Välj mellan:

Corel Painter Essentials 6 (Illustration, målning)
Corel AfterShot Pro 3 (Fotoredigering)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Jag antog att det var den han syftade på eftersom jag länkade till den tidigare i tråden och den kostar just 790:- Min flickvän har en sån :) Man har inget papper på den utan det är en platta man drar pennan på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev: 17 december 2020, 13:32:54 Ja Roger8 skrev ju inte vad det var för platta han hittade på barnavdelningen.
Men den skulle kunna fungera. Fast fungerar den med ett papper som man ritar på? Och kan "erforderlig" programvara fungera på XP?

Wacom Intuos Small Pen tablet
Upptäck nya sätt att vara kreativ med Wacom Intuos Vad du än tycker om att skapa så kan ritplattan Wacom Intuos bidra till att hjälpa dig att hitta nya sätt att rita, måla och redigera dina fotografier vare sig du är en nybörjare eller om du använt en ritplatta förut. Den tryckkänsliga pennan med 4096 nivåer är designad för att fungera för både vänster- och högerhänta användare, samt att den har en ergonomisk design för enkelt användande och komfort. Det är enkelt att komma igång: Koppla ihop ritplattan med din Mac eller PC via USB, ladda ned och installera drivrutinen, registrera din produkt och sätt igång. Med online-guider och nedladdningsbar kreativ mjukvara* kan du börja skapa direkt.
En (1) mjukvara ingår, värde upp till 60$ Välj mellan:

Corel Painter Essentials 6 (Illustration, målning)
Corel AfterShot Pro 3 (Fotoredigering)
Men den skulle kunna fungera. Fast fungerar den med ett papper som man ritar på? Och kan "erforderlig" programvara fungera på XP?
Men vi har ju kommit fram till att det finns stor chans att ritplattan bara är en disk/enhet så när man pluggar i ritplattans USB-kabel i datorn så behövs ingen ytterligare mjukvara, enheten dyker bara upp i explorern.

Så har jag förstått saken i alla fall och personligen hoppas jag att det även är så för meck med drivrutiner/CD undanbedes :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Det är olika för olika plattor, det du säger stämmer för de plattor som har eget inbyggt minne men det har inte de billigaste har utan dessa jobbar man med anslutna till datorn som Glattnos skriver.

Du får nog välja varianter från 1500:- och uppåt om de skall kunna lagra skisserna självständigt, utan dator.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

rogerk8 skrev: 17 december 2020, 21:18:46Men vi har ju kommit fram till att det finns stor chans att ritplattan bara är en disk/enhet så när man pluggar i ritplattans USB-kabel i datorn så behövs ingen ytterligare mjukvara, enheten dyker bara upp i explorern.
Vi kom fram till att en kamera kan fungera som ett USB-minne och automatisk dyka upp i Utforskaren. Åtminstone Wacoms ritplattor är inget som dyker upp som en extern disk, både ritplattor och pen-displayer är naviderings-tillbehör likt en mus eller touchpad, dom kan användas till annat än att rita(ersätta musen om man vill). Om man ritar någonting så måste man öppna ett ritprogram(Paint eller vad som helst) och rita i för att sen spara som vanligt någonstans på datorn.
Pen-displayer och ritplattor är inte lagringsenheter utan snarare ett sätt att navigera/styra en dator(likt mus, tangentbord mm).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är väldigt bra på att förklara Glttnos, det är en talang att kunna göra det så att "fotfolket" förstår :)

Om dom inte är lagringsenheter tycker jag helt sonika att dom borde vara det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Bamboo Slate som nämnts tidigare i tråden är en lagringsenhet dvs. du kan använda den utan dator, men den kostar lite mer.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Palle500 »

Då reder vi ut även Bamboo slate/folio
Från Wacoms hemsida:
Does the Bamboo Slate, Bamboo Folio, or Bamboo Spark work with Microsoft Windows?
No, the Bamboo Slate, Bamboo Folio, and Bamboo Spark are not compatible with Microsoft Windows at this time.

Även i manualen säger dom att man skall ansluta sin platta via bluetooth till en Android/iPhone enhet och använda Wacoms egna app för att överföra teckningarna man gör/gjort på plattan (kan alltså lagras i plattan).

Kom igång med din Bamboo Folio eller Bamboo Slate
För att kunna utnyttja din Bamboo Folio eller Bamboo Slate till fullo måste du installera Wacom Inkspace-appen. Den flyttar dina handskrivna idéer SV från papper till din mobila enhet och möjliggör grundläggande digital redigering. Den ger dig också tillgång till Inkspace-tjänsterna så att du kan förvara dina anteckningar i molnet, synkronisera dem med andra enheter, dela dem med andra människor och mycket mer.
USB kabeln är endast till för att ladda plattan, ingen dataöverföring.
https://wcm-cdn.wacom.com/-/media/grave ... ate-um.pdf

Vi måste alltså överföra den sparade bilden från plattan till en mobil/surfplatta och där kan vi spara den i molnet eller överföra den till andra enheter, sannolikt skicka den som mail bilaga till en windows maskin.
Så detta är inget för Roger8. Fast plattan med sitt vanliga papper som man skissar på med en svart/blå penna är precis det han frågar efter. Men efterföljande överföringsteknik är helt fel enligt Roger8 krav.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av TomasL »

Nu måste vi tänka på att roger envisas med att köra W-XP.
Ingen av dagens produkter stöder detta stenålders-system.
Han måste alltså hitta en platta tillverkad nån gång 2005 eller så, vilket i praktiken nog är fullständigt omöjligt.
Skriv svar