Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har laddat ner gratisversionen av March och ville testa lite hur själva programmet fungerar. Jag ladda in den fil som skall fräsa upp 22 st hål i en 12 mm platta och sedan fräsa ut plattan från ett större stycke. Detta blev ca 30 000 rader. När jag kör programmet (utan fräs inkopplad eftersom jag inte har fått USB-kortet ännu) så är det inga problem.

Jag läste någonstans att programmet är begränsat till 500 operationer. Min fråga är då, vad avses med operationer. Räknas fräsningen av ett hål som en operation och utfräsningen av plattans ytterkanter som en operation. Så i detta fall så skulle det vara 23 operationer av de 500 som är använda?
Eller är det till och med så att en operation är att borra alla hålen (Bore2 är 22 likadana hål) och en operation är att fräsa sidorna (2D Contoure är 12 varv runt plattan) i Fusion 360. Se bild.
operationer.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Inlägg av hummel »

Det är ungefär 500 rader med G-kod som är begränsningen. Räkna raderna i programmet inklusive kommentarer osv som är begränsningen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Som jag har förstått det är det 500 rader. Jag trodde att jag hade en go licens, som följde med datorn och CNC Routern, men den var nog crackad.
Konstiga saker hände.
Så var Mickecarlsson ute och hjälpte oss med ett underlag.
Då stannade det hela på rad 500. Jag köpte en licens, stoppade in den och körde vidare.
Men det kändes lustigt!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Inlägg av SeniorLemuren »

Lite underligt. Jag körde programmet skarpt med 30 tusen rader och skickade ut z,y,z rätt ut. På skärmen kunde man följa hela processen från start till mål. Det enda var att jag inte anslöt något breakoutboard?
Edit: Lade till bild.Här har jag gjort Feed Hold på rad 2472.
mach3run.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Inlägg av hummel »

Styr Mach3 ut pulser efter 500 rader i demoversionen?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det vet jag ju inte eftersom jag inte har möjlighet att koppla in den för än jag får Breakout kortet, Men den snurrar sig igenom hela programmet när jag trycker på Cycle Start och man kan se grafiken genom hela programmet. Det kan ju vara så att programmet snurrar igenom alla rader men kanske signalerna till kortet inte går ut med mer än 500 rader och sedan går den bara internt resten av programmet.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Inlägg av hummel »

Ska du använda parallellporten så kan enkelt mäta på den utan breakout board. Vill du undvika problem och få stabila pulståg så använd inte PP utan ett externt motion board som det mycket bra pokeys. Rekommenderar även att titta på Mach4 som fungerar bättre.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mach3, fråga om begränsningar i gratisversionen.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag skall använda USB-porten eftersom jag har en laptop utan parallellport.
Skriv svar