Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av Bosen »

Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga detta inlägget, men jag tror jag har hamnat rätt...

Bakgrund
Jag vill ha en Dagbok/Diary/Journal som är så enkel som möjligt men jag vill också ha kontroll över den själv. Det vill säga att jag vill inte lägga en månadsavgift på att någon annan tar hand om det jag skriver.
Jag vill helst hålla mig inom opensource och jag vill hosta det på min egen server. Jag använder just nu https://journey.cloud/ och det är väldigt nära det jag vill ha, men som sagt på en egen server.
Jag vill gärna hålla mig till flat file CMS eller liknande så jag slipper en databas.

Vad jag har hittat

Nextcloud - Ungefär som google drive, men jag kan ha den på min egen server - Jag har inte installerat den ännu, men jag kommer att göra det i vilket fall då jag gärna vill komma ifrån googles tjänster...
jrnl - En otroligt enkel dagbok från terminalen. Varför jag tar med den i listan är för syntaxen som den skapar. Endast en textfil med ett datum och efter det själva inlägget. Jag tror det skulle räcka för mig.
Pico CMS - En flat file cms som finns för Nextcloud - Helt enkelt en simpel blogg som läser varje markdown-fil i en katalog som ett inlägg. Tyvärr finns det inget bra sätt att skapa själva inlägget utan det måste till någon editor av något slag.
Jasonette - Ett sätt att få json-"hemsidor" att visas på ios som en native app. Inget nödvändigt, men jag skulle föredra att ha en app istället för en websida.

Vad vill jag få ut av detta?
  • I grund och botten vill jag skapa någon form av brainstorming och kanske hitta någon annan som letar efter ungefär samma sag som jag.
  • Jag vill dessutom gärna ha lite tips och trix om hur man skulle kunna få ihop något som skulle kunna passa mig. Att installera Nextcloud på min server och sedan få Pico CMS att funka är nog inte så svårt, men hur gör jag sedan mina inlägg på ett enkelt och smidigt och dessutom säkert sätt. Jag är inte helt novis på programmering men inte helt med på hur server-programmering funkar och vill gärna ha mer kött på benen när det gäller säkerheten.
  • Använder du någon av "programvarorna/systemen" som jag hittat? Vad tycker du om dem?
  • Har du en dagbokslösning? hur fungerar den jämfört med vad jag vill få till?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Väldigt bra inlägg.
Jag känner inte till dessa programvaror ,men gillar och förstår behovet.
Låt mig kolla lite närmare.
Jag har ju varit bra på databaser, från Access till SQL av olika slag.
Men numera har vi gott om plats på diskar och minne samt mycket snabba datorer.
Så för några tusen poster kanske man skall tänka om.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av ojz0r »

Bosen skrev: 10 november 2020, 08:36:49
  • Har du en dagbokslösning? hur fungerar den jämfört med vad jag vill få till?
Jag har en basal dagbokslösning. Just nu dock så baserar den sig på två android appar: Tasker och Termux.

Jag har en RPi zero w som kör raspbian light (minimal installation utan gui) med en gratis enkel dns och ssh-server.
En gång i halvtimmen så triggar Tasker ett script i Termux som kör Rsync på filer/mappar över SSH till RPins dns-adress.
Då kan man enkelt ha en vanlig textfil som dagbok (kanske i markdown om man vill strukturera det) som man synkar med servern.

Vill du ha mer avancerat än en textfil så finns det open source appar som fungerar på både dator och mobil som har en lös databas man kan synka på samma sätt som ovan.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av Bosen »

Textfil eller möjligtvis markdown duger, men det finns tyvärr inget som liknar tasker till ios...
Jag vill helst bara "posta" ett inlägg som dagbok som automatiskt sätter dag och tid och gör det gärna till min online publika server som jag har på ett webhotell.
Men tack för din beskrivning hur du satt upp det!
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av simply »

Jag kör Nextcloud på egen server som mitt privata "moln" inkl. filer, mailklient (Rainloop), kalender, tasks, KeePass.

Finns en hel del plugins för olika saker, säkert något dagbok-liknande också... sen om det faller i smaken är en annan sak.

/Andreas
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av simply »

Ah, synd. Närmaste man kommer är väl isf att nyttja någon app för Anteckningar, om de går att tagga och sortera in under denna, typ...

/Andreas
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av swesysmgr »

Onenote om du är villig att släppa på OSS-kravet. Är numera gratis.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av ojz0r »

Bosen skrev: 10 november 2020, 11:51:59 Textfil eller möjligtvis markdown duger, men det finns tyvärr inget som liknar tasker till ios...
Jag vill helst bara "posta" ett inlägg som dagbok som automatiskt sätter dag och tid och gör det gärna till min online publika server som jag har på ett webhotell.
Men tack för din beskrivning hur du satt upp det!
Hm undrar om du skulle kunna slänga upp en wordpress/wiki och köra via webbläsaren med inloggning. Givetvis utan att den är publik.
Känns inte som detta är ett nytt "problem" så det måste finnas många bra FOSS lösningar på detta.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Nextcloud Dagbok / Journal (PicoCMS?)

Inlägg av tingo »

Nextcloud har Markdown Editor, da skulle du kunne skrive innlegg til Pico CMS der. Det finnes jo en egen Nextcloud-app for iOS, kanskje det er godt nok?
Skriv svar