Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Teknikern »

rogerk8 skrev: 19 oktober 2020, 23:29:40

Men herregud hur kan Ni köpa all den här skiten?

Är det måhända bara för att Ni är så slappa att Ni inte ens kan ta Er till typ Åhlens och köpa den där stekspannan utan bara MÅSTE köpa den via nätet?
Vi kanske inte har samma låga ambitioner som att bara köpa en stekpanna.
Vet Ni hur internet uppstog?
Jadå, jag har en bekant som var med och skapade det.


Och det är det här som förstör både internet och våra datorer för ALLT idag stavas säkerhet!
Säkerhetstänket fanns från dag ett, det är inget "nyuppfunnet".


Men om man som jag inte ens äger ett kreditkort än mindre ett bank-ID så kan jag högaktningsfullt skita i den här biten och ta mig till stan och köpa den där jävla stekpannan kontant!
Det är ju upp till dig hur du vill handla och hur du vill leva ditt liv.


"Den senaste mjukvaran och massor med finesser"=utveckling, hur kan Ni bli så härntvättade?
Min grannes 6-åriga son har inga som helst problem med att förstå hur en webbläsare av modernt snitt fungerar och varför man inte ska köra gamla utdaterade versioner och han har inga problem heller med att hantera en smartfåne av senaste snitt som han inte sett tidigare, min 5G-fåne hanterar han hur enkelt som helst.

Vissa människor stannar i utvecklingen tidigt och vill inte eller kan inte ta sig framåt, andra människor för utvecklingen framåt och vi står alla någonstans på den skalan.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 19 oktober 2020, 22:55:59 Jag gillar som sagt svalander så inget elakt om dom men rådet att byta dator för att jag kör XP tyckte jag var B :tumner:
Se det ur deras synvinkel, andelen kunder som kör XP och andra 20 år gamla mjukvaror är antagligen nere på enstaka promille, det kostar för mycket tid eller är tekniskt omöjligt att lösa att allt skall fungera för alla. Troligen billigare och enklare för säljaren att låta denna lila grupp skicka in sina order via mail för manuell behandling eller att inte sälja till dem alls tyvärr.
rogerk8 skrev: 19 oktober 2020, 22:55:59 Dom som sitter på dom allra senaste programvarorna verkar tycka att dom är bäst, fler finesser kommer aldrig betyda bäst för mig.
Fast så är det inte. Det går att använda föråldrad IT-utrustning men det är som att åka på gamla småvägar i 50 km/h utan bälte i en Citroen 2CV medans resten av befolkningen susar fram i 120 km/h på motorvägen bredvid med farthållare, krockkuddar och krocksensorer.

Det är inte för att skryta som övriga väljer moderna bilar utan för att det spar mycket tid och att resultatet av en olycka inte blir katastrofalt som med en 2CV. Att använda utgångna, icke uppdaterade OS anslutna till internet idag är verkligen att utmana ödet på ett dåligt sätt.

Uppdatera åtminstone till FF52, ditt liv på nätet kommer att bli mycket enklare :)
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av BJ »

Jag är ju en till som håller fast vid xp, men det
beror mest på att jag måste byta ut stora delar av
hårdvaran för att kunna köra 10.
Linux mint kan jag köra det nyaste, och det ger mig
dom flesta funktionerna, utom inspelning och
filmredigering och Renoise med vst-instrument.

Firefox har jag version 81.0.2 nu. :) (i mint.)

Däremot är Paint ett program som jag saknar.
Gimp kan göra mycket, men inte allt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av AndLi »

Teknikern skrev: 20 oktober 2020, 09:37:06
Och det är det här som förstör både internet och våra datorer för ALLT idag stavas säkerhet!
Säkerhetstänket fanns från dag ett, det är inget "nyuppfunnet".
Fast det är väl inte helt sant, redundans tänket fanns från början med internet, men inte fasiken är det mycket säkerhetstänk i de tidiga protokollen, titta på SMTP tex..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Teknikern »

BJ skrev: 20 oktober 2020, 10:13:36 Jag är ju en till som håller fast vid xp, men det
beror mest på att jag måste byta ut stora delar av
hårdvaran för att kunna köra 10.
Linux mint kan jag köra det nyaste, och det ger mig
dom flesta funktionerna, utom inspelning och
filmredigering och Renoise med vst-instrument.

Firefox har jag version 81.0.2 nu. :) (i mint.)

Däremot är Paint ett program som jag saknar.
Gimp kan göra mycket, men inte allt.
Jag kör en äldre version av Photoshop på xp och Win 7-maskinerna, det programmet gör det jag behöver och gör det dessutom väldigt bra så då finns ingen anledning till utbyte när det sas. bara körs "inomgårds" och kraven är moderata. Jag redigerar ytterst lite numera och det är enbart foton, ingen film eller musik, det mesta jag använder burkarna till är webbsökning och caddning av elektronik samt som webradio, jag skapar fysiska saker med händerna och maskinparken och har inget behov av något annat. :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av GeekJoan »

Poäng utdelad för att kalla alla för hjärntvättade.

Alla ni som retar er på TS och att denna inte lyssnar på goda råd. Bara sluta skriva. Personligen är jag rätt trött på att TS skriver en fråga, får svar, godtar inte svar, och sen börjar rapporterna ramla in.

Roger du behöver verkligen börja ta till dig vad folk skriver. Anta att andra på forumet vet vad dom snackar om och inte är här för att lura dig. Om jag kunde så skulle jag lägga in så att man måste ha senaste versionen av FF för att besöka forumet bara för att.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av swesysmgr »

BJ skrev: 20 oktober 2020, 10:13:36 Jag är ju en till som håller fast vid xp, men det
beror mest på att jag måste byta ut stora delar av
hårdvaran för att kunna köra 10.
Jag kan förstå om man behåller XP för gammal mjukvara som kräver åtkomst till parallellport eller är 16-bitars och inte fungerar på modernare OS men en sådan maskin skall absolut inte anslutas till internet.

Alla datorer som körde Win7/8 kan köra Win 10 och ingick en licens för dessa äldre Windows med hårdvaran då har man en äkta Win 10 licens på köpet.

Det går även att köra Win10 Core2Duo maskiner åtminstone om de tillhör den sista generationen, jag har provat att installera på en P45 baserad laptop med Celeron T3100 och allt väsentligt fungerar efter lite letande men fort går det inte, samtidigt var det en rätt slö dator även med XP.

Det fungerar (och är fullt tillåtet) att installera en x64 Win 10 baserad på en x32 Win 7 licens så att man kan ha i mer än 4GB minne bara hårdvaran stödjer det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av HUGGBÄVERN »

GeekJoan skrev: 20 oktober 2020, 11:17:24 Roger du behöver verkligen börja ta till dig vad folk skriver. Anta att andra på forumet vet vad dom snackar om och inte är här för att lura dig. Om jag kunde så skulle jag lägga in så att man måste ha senaste versionen av FF för att besöka forumet bara för att.
JA! För fan Geek-man, bara kör! :tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av AndLi »

GeekJoan skrev: 20 oktober 2020, 11:17:24 Poäng utdelad för att kalla alla för hjärntvättade.

Alla ni som retar er på TS och att denna inte lyssnar på goda råd. Bara sluta skriva. Personligen är jag rätt trött på att TS skriver en fråga, får svar, godtar inte svar, och sen börjar rapporterna ramla in.

Roger du behöver verkligen börja ta till dig vad folk skriver. Anta att andra på forumet vet vad dom snackar om och inte är här för att lura dig. Om jag kunde så skulle jag lägga in så att man måste ha senaste versionen av FF för att besöka forumet bara för att.
Det borde vara relativt lätt ordnat, kräv TLS 1.3 och du sätter gränsen vid FF 61...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag lider, med oss alla, och lika mycket för Roger8K som inte vill lyssna.
Han har sin fulla rätt att tycka vad han vill, men man måste inte pissa på andra.

Så jag skrev såhär direkt till Roger.
Hej Roger

Vi lever alla i ett samhälle, i ett land, på en kontinent på den lilla skitplaneten Tellus.
Där växer vi om vi vårdar varandra. Ingen kan klara sig ensam!
Gemensamt och i samförstånd blir vi starka!


Men som Joan säger, det går att förbise inläggen, men det kommer oftast en dröse i egna trådar runt tjugotvå!
Alla har rätt att synas, men inte att såra eller skada andra.

Nu är jag redo för ytterligare 2 poäng!

Leonardo Ve Aros
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lasp, jag har noterat att det är svårt att få bonuspoäng ibland. Jag skrev ett inlägg samtidigt och oavhängigt av tecnos, för vilket han fick semester. Jag är av den åsikten att eftersom jag själv avskyr och har gett uttryck för min avsky för individer som mer eller mindre avsiktligt försöker förstöra en god stämning och ett fint kamratskap, borde jag fått nån poäng för att jag gett uttryck för denna avsky.

Florence of Arabia
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Glenn »

BJ skrev: 20 oktober 2020, 10:13:36 Däremot är Paint ett program som jag saknar.
Gimp kan göra mycket, men inte allt.
GrafX2 ?

Det är förvisso inspirerat/kopierat från DeluxePaint på Amigan, men DP är ju oändligt mycket bättre på allt än Paint.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av BJ »

Tack för tipset.
Ja, där känner jag igen mig. :)
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av RadarEnt »

Det har skrivits en del tips om hur TS kan åtgärda problemet med den där textblaffan. Men jag förstår inte hur de nyss nämnda bildbehandlingsprogrammen kan avhjälpa detta. Någon som kan förklara hur det ska gå till?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Spisblinkaren »

GeekJoan skrev: 20 oktober 2020, 11:17:24 Poäng utdelad för att kalla alla för hjärntvättade.

Alla ni som retar er på TS och att denna inte lyssnar på goda råd. Bara sluta skriva. Personligen är jag rätt trött på att TS skriver en fråga, får svar, godtar inte svar, och sen börjar rapporterna ramla in.

Roger du behöver verkligen börja ta till dig vad folk skriver. Anta att andra på forumet vet vad dom snackar om och inte är här för att lura dig. Om jag kunde så skulle jag lägga in så att man måste ha senaste versionen av FF för att besöka forumet bara för att.
Jag avslutar med att säga att jag står för vad jag sa, dom flesta kunniga inom datorbranchen är hjärntvättade av mjukvaru-etablisemangets sätt att tala om för oss vilka datoregenskaper och mjukvaruversioner vi SKA ha på våra datorer.

Jag tycker det är fel för 1969 flög man till månen med typ en 8-bitars mikroprocessor på runt 1MHz (gissar nåt 6809-snarlikt) men idag, 2020, kan man inte ens surfa med en Pentium som går med över 2GHz (som jag alltså har) och klagar på ett OS som utvecklats rätt mycket sen Apollo-projektet.

Detta är inte utveckling och det gör mig irriterad.

MVH/Roger
Låst