Ljudutgång limiter i en PC?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av limpan4all »

Min sambo är läkarsekreterare.
Det innebär att hon har suttit en massa år med regionens skitbilliga skräphörlurar och dragit på sig hörselskador så hörapparater är beställda.
Hon jobbar idag med lite andra arbetsuppgifter och använder mina gamla BOSE QC25 lurar som funkar bra BYD med andra ord.
Men problemet kvarstår för hennes kollegor. När de kommit upp i 50 års åldern så har nästan alla hörselskador och tinnitus.
Grundorsaken till problemen är att det är så pass många läkare som talar urusel svenska, dikterar dåligt, så att enda sättet är att dra på maximal ljudnivå och sedan försöka förstå vad de säger.
Om läkarna då tappar en penna eller annan ljudstörning så är choken för öronen "jobbig"...
Det var bakgrunden.

Nu kommer de riktiga frågorna.
Finns det någon mjukvara som kan ligga i en PC som fungerar som en limiter/kompressor så att ljudet ut inte längre är linjärt mot ljudkällan, dvs transparant och mellan programmet och PC'ns ljudutmatningsdrivrutin.
Skulle den dessutom kunna fungera som en equliser för att kompensera för deras redan försämrade hörsel (förstärka diskanten) så är det en bonus.
Någon av er som har tips på en sådan väl fungerande mjukvara?
Eller är enda sättet att lösa det externt med en DSP baserad box som gör allt sådant jobb. Men då kommer nästa fråga, någon som vet vilken produkt det skulle vara?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av mrfrenzy »

Detta finns inbyggt i Windows 10.
Jag använder det för att kunna höra tal ordentligt genom laptopens högtalare när inte hörlurar är lämpligt.
Det höjer upp låga ljud och sänker de höga.
Skärmklipp 2021-10-08 11.41.10.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33600
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av Glenn »

Har man redan hörselskador är det väl lite sent, men det borde väl gå att driva igenom att få vettiga grejer från början om det är ett konstaterat asrbesmiljöproblem.

Med det sagt så har jag aldrig haft ett så bra headset som när jag jobbade statligt, det kostade bra många tusenlappar och var anpassat specifikt efter mitt huvud
(det kom ut nån med en hel låda med delar som testades mot allas huvuden, sen beställde man ett headset efter den specifikationen)
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av limpan4all »

Just för läkarsekreterare så verkar det vara precis tvärt om, de verkar betraktas som underbetalda "förbrukningsvaror".
Den senaste batchen de fick var "no-name" 30:- per set, jag kan inte ens hitta så urusla hörlurar från någon av mina leverantörer...
För något som används 8 timmar per dag så är det helt otroligt.
Men kvinnor har en tendens att inte ställa krav på teknik (bara på möbler och färger på väggarna, samt hur kaffemuggarna skall se ut eller timmar de lade ned på hur det skall vara sorterat i bestickslådan).
Det är rent ut sagt helt otroligt när man hör en del historier hur hennes kollegor resonerar.

Jag har hittat det som ingår i Win10 och skall prova, det.
Tack för tipset men jag tror att det inte kommer att räcka egentligen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av mrfrenzy »

Om det inbyggda inte räcker så är det ett öppet API och mängder med leverantörer har gjort tillägg man kan installera.

Equalizer APO med Peace GUI är till exempel gratis:
https://sourceforge.net/p/peace-equaliz ... wiki/Home/

Du skulle kunna höja upp volymen för de frekvenser aktuell läkare använder i sitt tal så det nästan klipper, sedan sänker du mastervolymen tills det blir behagligt.
Oavsett om någon sedan tappar en penna eller skjuter med pistol i rummet så kommer inte utnivån bli högre än talet.

PS. Ett sjukhus är ju ofta fyllt med arbetsterapeuter, audionomer och liknande. Väldigt märkligt att ingen lobbat för kvalitetsutrustning, även cheferna måste ju inse att det ökar produktiviteten
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av guckrum »

Några termer. Equalisation/equaliser betyder att man justerar volymen olika i olika frekvensband. Till exempel för att höja diskant. En följdeffekt kan bli rejält olinjär fasgång som kan göra det svårare att uppfatta tal.

Loudness har med hur starkt våra öron uppfattar olika frekvenser vid olika volymer att göra. En loudnesskontroll kan användas för att det skall låta bättre vid låg volym tex. (Se tex gamla Yamaha-förstärkare.)

Compression är när man direkt justerar amplituden på ljudsignalen via en olinjär funktion så att höga amplituder trycks ihop. Används nuförtiden för att musik eller radioprat skall låta lika högt hela tiden, och kidsen är präglade på att det skall vara så.

Det låter som att du vill ha kompression för att dämpa höga transienta ljud i alla fall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av JimmyAndersson »

Guckrum:
Jag håller med om allt du skriver, men en liten grej bara:

” En följdeffekt kan bli rejält olinjär fasgång som kan göra det svårare att uppfatta tal.”

För att det ska vara ett problem så krävs det att equalizern är rejält dålig. :)


Några har nämt det här med att höja volymen på de frekvensområden som (pga hörselnedsättning) har blivit svårt att uppfatta.
Det bör man *inte* göra!!
Och det säger sig självt:
Om ett ljud har gett hörselnedsättningar så ska man väl för 17 inte se till så att man utsätter sig *MER* för det ljudet? :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av Hobbyisten »

Just så är det Jimmy, vill man höra bättre en stund så skaffar man en apparat som förstärker just de frekvenser man hör dåligt på. "Grannreceptorerna" tar lättare ännu mer skada då. Jag var på vrålhöga konserter på 70-talet och fick nedsatt hörsel, men genom att vara försiktig har jag fortfarande en helt godtagbar hörsel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av mrfrenzy »

JimmyAndersson skrev: 10 oktober 2021, 21:47:51 Några har nämt det här med att höja volymen på de frekvensområden som (pga hörselnedsättning) har blivit svårt att uppfatta.
Det bör man *inte* göra!!
Och det säger sig självt:
Om ett ljud har gett hörselnedsättningar så ska man väl för 17 inte se till så att man utsätter sig *MER* för det ljudet? :)
Jag kanske var otydlig, såhär menar jag att man kan utnyttja audioprocessorn:
Först arbetar man i "ingångskanalen" som kommer från ljudfilen. Höj upp volymen på de frekvensband som innefattar mänskligt tal så mycket det går utan att det klipper när personen talar.
Efter det sänker man "mastervolymen" på ljudkortet eller hörlurarna så det är en lagom hög ljudnivå, alltså *inte* så det belastar öronen med för högt ljud.

Det man nu åstadkommit är att de frekvenser som talet ligger på hörs med en rimlig nivå utan att behöva ha mastervolymen högt ställd.
Även om andra ljud uppstår i inspelningen, eller om personen skriker i mikrofonen så kommer det inte bli ett högre ljud i hörlurarna.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ljudutgång limiter i en PC?

Inlägg av svanted »

Hobbyisten skrev: 10 oktober 2021, 22:43:55 Just så är det Jimmy, vill man höra bättre en stund så skaffar man en apparat som förstärker just de frekvenser man hör dåligt på. "Grannreceptorerna" tar lättare ännu mer skada då. Jag var på vrålhöga konserter på 70-talet och fick nedsatt hörsel, men genom att vara försiktig har jag fortfarande en helt godtagbar hörsel.
hörapparat är en mycket dålig nödlösning, om sinnesceller för en viss frekvens är så skadade att det är ett problem kan man igen höra dessa genom att förstärka ljudet så att sinnesceller för andra frekvenser fiskar upp dem men de hamnar på fel ställe i hjärnan och talavkodningen funkar sketadåligt fast man faktiskt hör ljuden.
det kan fungera hjälpligt med mycket övning men aldrig lika bra, det går oerhört mycket långsammare och kräver stor koncentration.
och hör man så dåligt att man måste ha mer än 60dB för att höra är risken att det starka ljudet förstör ännu mera.
Skriv svar