Sökningen fann 296 träffar

av thomas_gbg
23 juni 2026, 20:00:29
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

säter skrev: 23 juni 2026, 14:13:43 Du tänker kanske på en 50SS Cross?
monark50ss_cross_650.jpg
Den var verkligen fin. Jag hade gärna haft en sådan att köra omkring med. Det enda problemet är att grannarna nog hade undrat vad som hänt med mig om jag dök upp på moped. Vet du vad staget framför dämparen har för uppgift?
av thomas_gbg
16 juni 2026, 21:21:51
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Mopeder var inte så bra som ni antyder. Min första Puch Florida ärvde jag från min bror, sådan med pedaler. De hade ju en sorts ram bestående av två plåthalvor som var ihopsvetsade. Den sprack i ramen vid infästningen för svinggaffeln bak. Växlade genom att vrida handtaget på styret. Alltid elände ...
av thomas_gbg
16 juni 2026, 20:38:21
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

CPMS skrev: 16 juni 2026, 20:33:09 FS1:an var slidmatad men efterföljare ex DT:n var reed-ventil försedda.
Suzuki k50 hade också reedventil.
av thomas_gbg
16 juni 2026, 19:34:47
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Du hade fått mellan 50 000 och 100 000 kr för den i dag.
av thomas_gbg
16 juni 2026, 18:55:24
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Både Gilera och Casal kom rätt starkt på 80-talet och var riktigt fina. Men de försvann rätt fort igen, om jag inte minns fel.
av thomas_gbg
16 juni 2026, 18:44:41
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Vi bodde nära en skog, och vi körde ofta där som galningar. Som du skriver är det märkligt att ramen och vaggan höll.
av thomas_gbg
16 juni 2026, 18:34:37
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

TomasL skrev: 16 juni 2026, 18:26:06 Hade en Push Cross, tänk om man hade sparat den, då hade man varit smått förmögen i dag.
Den var rätt ovanlig. Kommer du ihåg vilken årsmodell det var?
av thomas_gbg
16 juni 2026, 18:19:41
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Tror att just Zündapp KS50 och Puch Dakota är dom mopederna som är riktigt åtråvärda idag och priserna därefter.
av thomas_gbg
16 juni 2026, 17:58:51
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Jag hade också en Zündapp, fast en Mamba, som jag misshandlade kopiöst, men den gick aldrig sönder. Att låsringen till kolvbulten hoppade ur sitt fäste låter inte skoj. Hade du glömt att trycka in den ordentligt i fördjupningen?
av thomas_gbg
16 juni 2026, 17:02:46
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 4915

Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Nu när man kommit upp i åren brukar jag titta tillbaka på när jag var 15 år och vi var ett gäng som höll ihop och körde runt på våra mopeder. Men en tanke som slagit mig är hur driftssäkra mopederna var. Jag kommer ihåg att jag, i stället för att jacka kolven, sågade av halva kolven och planade topp...
av thomas_gbg
17 maj 2026, 11:46:12
Kategori: Mätinstrument / Verktyg / Labbutrustning
Tråd: Reparera momentnyckel
Svar: 16
Visningar: 4534

Re: Reparera momentnyckel

Grattis! Kolla den runt 50 Nm också, bara för säkerhets skull. Tänker på oljepluggar de brukar ligga någonstans mellan 30–50 Nm.
av thomas_gbg
15 maj 2026, 19:06:35
Kategori: Mätinstrument / Verktyg / Labbutrustning
Tråd: Reparera momentnyckel
Svar: 16
Visningar: 4534

Re: Reparera momentnyckel

Min poäng i det hela är väl att det är klart att han ska försöka reparera den, eftersom det inte är omöjligt, och samtidigt passa på att ta lite bilder så att det blir en trevlig tråd om hur man servar och kalibrerar en momentnyckel.
av thomas_gbg
15 maj 2026, 16:57:51
Kategori: Mätinstrument / Verktyg / Labbutrustning
Tråd: Reparera momentnyckel
Svar: 16
Visningar: 4534

Re: Reparera momentnyckel

Tittade på tuben och där finns rätt många videor som visar hur man reparerar, servar och kalibrerar en momentnyckel. Tycker inte det ser så svårt ut om man är lite händig.
av thomas_gbg
15 maj 2026, 16:35:38
Kategori: Mätinstrument / Verktyg / Labbutrustning
Tråd: Reparera momentnyckel
Svar: 16
Visningar: 4534

Re: Reparera momentnyckel

Kalibrera är nog inte så svårt som man tror. Har för mig att man använder ett rör som är precis 1 m långt och hänger på vikter enligt någon formel.
av thomas_gbg
14 maj 2026, 18:20:35
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Tom lustgastub.
Svar: 19
Visningar: 4292

Re: Tom lustgastub.

Wirewrap skrev: 14 maj 2026, 17:59:01 Vad är det för gänga på nippeln?
Om du menar pumpen i mitt inlägg så står det, ”8 mm female thread quick connector”.