Sökningen fann 205 träffar
- 23 juni 2026, 14:27:41
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Nja...det jag tänker på är en vanlig 50SS som det köptes en "femhalva" och uppsvängt avgasrör "crossrör" till. Man körde även med Puch och Rusch mopeder som trimmades. Den på bilden är en helt annan motor än den jag tänker på. Man nyttjade såna motorer som sitter på min moped som...
- 23 juni 2026, 13:59:54
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
- 23 juni 2026, 13:57:17
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Är det 50cc. motorer du menar?
- 23 juni 2026, 13:45:18
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
- 23 juni 2026, 13:25:21
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Idag provade jag att gasa på lite på en någotsånär cyklistfri raksträcka.
- 23 juni 2026, 13:23:25
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
I Sachs mopedmotorers växellådor ska man använda en olja med max GL-1 med tanke på bronslagringarna har jag lärt mig.
Sen om det är sant vet jag inte men det är det jag kör med.
Sen om det är sant vet jag inte men det är det jag kör med.
- 23 juni 2026, 08:07:46
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Biltema har: https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/classic-motoroljor/sae-80-90w-veteranfordon/transmissionsolja-till-veteranfordon-sae-80w-90-gl1-1-liter-2000047669 Sen kan man köra vanlig singelgrade motorolja också. Gräsklipparolja SAE30 brukar rekommenderas. Som denna: https://www.jula.se/ca...
- 18 juni 2026, 15:27:50
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Reservdelar köpte man på postorder från Motoraktiebolaget Ivan Höök i Sågen. Det var tider det. :tumupp: Jag har ett minne av att man kunde köpa en sprillans ny fyrväxlad Sachsmotor med original tysk "femhalva" ink. avgaskrök+mutter för runt 450 spänn. Det var et företag som hette "S...
- 17 juni 2026, 16:58:43
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Framförallt ville väl de flesta ha en "riktig" MC och inte en uppgraderad moped som oftats bara kom upp i max 80cc. Speciellt som man kunde köpa en beg lätt MC för samma peng man sålde sin moppe för. Detta känner jag igen. Det var en snubbe i min umgängeskrets som hade en Rusch med trimma...
- 17 juni 2026, 08:26:54
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Det var väl klassikern Husqvarna Roulette som var slidmatad? 50-60 talare? Stämmer bra det. Min bror hade en sån som gick betydlig fortare än alla hemtrimmade mopeder. Den var inne hos Solnapolisen två gånger utan att dom hittade något olagligt med den. På den tiden så konfiskerade polisen alla tri...
- 17 juni 2026, 08:17:12
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
En kompis till mig, ifrån 08-området, säger att en Rusch var det häftigaste man kunde ha på den tiden. Ligger det någon sanning i det? En del tyckte nog det Jag har några ungdomskompisar från Bromma som åkte på dessa. Det enda som jag gillade från gubbarna i city som gjorde dessa mopeder var deras ...
- 17 juni 2026, 08:11:47
- Kategori: Allmän Mekatronik
- Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
- Svar: 122
- Visningar: 4742
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Så är det. Sachsmotorerna fanns med effekter upp till 4.3 hk. vid 7250 rpm. från fabrik.
- 12 juni 2026, 06:57:52
- Kategori: Allmän Elektronik
- Tråd: Shuntregulator?
- Svar: 45
- Visningar: 2890
Re: Shuntregulator?
Jag har en gammal utombordare Johnson 35 hk. från 1978 som hade liknande problem. En kompis hjälpte mig med att sätta dit ett ganska stort motstånd på pluskabeln till batteriet. Detta gjorde att spänningen gick ner från 17-18 volt till 14.5 volt som mest. Detta motstånd som sitter innanför motorkåpa...
- 24 maj 2026, 16:55:19
- Kategori: Projekt
- Tråd: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT
- Svar: 98
- Visningar: 25069
Re: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT
Alldeles rätt!
M10x1.5 borde nog stå misstänker jag.
M10x1.5 borde nog stå misstänker jag.
- 14 april 2026, 15:35:00
- Kategori: Projekt
- Tråd: Ekorrholk med trådlös kameraövervakning
- Svar: 12
- Visningar: 3106
Re: Ekorrholk med trådlös kameraövervakning
Följer med intresse och spänning....
