Sökningen fann 205 träffar

av cinc
23 juni 2026, 14:27:41
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Nja...det jag tänker på är en vanlig 50SS som det köptes en "femhalva" och uppsvängt avgasrör "crossrör" till. Man körde även med Puch och Rusch mopeder som trimmades. Den på bilden är en helt annan motor än den jag tänker på. Man nyttjade såna motorer som sitter på min moped som...
av cinc
23 juni 2026, 13:59:54
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

säter skrev: 23 juni 2026, 13:54:02 mcb_cross 003.jpg
Det där är lite senare än det jag tänkte på.
av cinc
23 juni 2026, 13:45:18
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

säter skrev: 23 juni 2026, 13:29:43 Är det någon som minns knattecross-motorerna från Sachs?
Dessa var ju riktigt pigga.
Om du menar dom riktigt tidiga knattekrossmotorerna på den tiden man körde med Crescent 50SS så är min ganska snarlik en sån bortsett från att min har 60cc.
av cinc
23 juni 2026, 13:25:21
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Idag provade jag att gasa på lite på en någotsånär cyklistfri raksträcka.
Hastighet.jpeg
av cinc
23 juni 2026, 13:23:25
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

I Sachs mopedmotorers växellådor ska man använda en olja med max GL-1 med tanke på bronslagringarna har jag lärt mig.
Sen om det är sant vet jag inte men det är det jag kör med.
av cinc
23 juni 2026, 08:07:46
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Biltema har: https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/classic-motoroljor/sae-80-90w-veteranfordon/transmissionsolja-till-veteranfordon-sae-80w-90-gl1-1-liter-2000047669 Sen kan man köra vanlig singelgrade motorolja också. Gräsklipparolja SAE30 brukar rekommenderas. Som denna: https://www.jula.se/ca...
av cinc
18 juni 2026, 15:27:50
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Reservdelar köpte man på postorder från Motoraktiebolaget Ivan Höök i Sågen. Det var tider det. :tumupp: Jag har ett minne av att man kunde köpa en sprillans ny fyrväxlad Sachsmotor med original tysk "femhalva" ink. avgaskrök+mutter för runt 450 spänn. Det var et företag som hette "S...
av cinc
17 juni 2026, 16:58:43
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Framförallt ville väl de flesta ha en "riktig" MC och inte en uppgraderad moped som oftats bara kom upp i max 80cc. Speciellt som man kunde köpa en beg lätt MC för samma peng man sålde sin moppe för. Detta känner jag igen. Det var en snubbe i min umgängeskrets som hade en Rusch med trimma...
av cinc
17 juni 2026, 08:26:54
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Det var väl klassikern Husqvarna Roulette som var slidmatad? 50-60 talare? Stämmer bra det. Min bror hade en sån som gick betydlig fortare än alla hemtrimmade mopeder. Den var inne hos Solnapolisen två gånger utan att dom hittade något olagligt med den. På den tiden så konfiskerade polisen alla tri...
av cinc
17 juni 2026, 08:17:12
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

En kompis till mig, ifrån 08-området, säger att en Rusch var det häftigaste man kunde ha på den tiden. Ligger det någon sanning i det? En del tyckte nog det Jag har några ungdomskompisar från Bromma som åkte på dessa. Det enda som jag gillade från gubbarna i city som gjorde dessa mopeder var deras ...
av cinc
17 juni 2026, 08:11:47
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 122
Visningar: 4742

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Så är det. Sachsmotorerna fanns med effekter upp till 4.3 hk. vid 7250 rpm. från fabrik.
av cinc
12 juni 2026, 06:57:52
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Shuntregulator?
Svar: 45
Visningar: 2890

Re: Shuntregulator?

Jag har en gammal utombordare Johnson 35 hk. från 1978 som hade liknande problem. En kompis hjälpte mig med att sätta dit ett ganska stort motstånd på pluskabeln till batteriet. Detta gjorde att spänningen gick ner från 17-18 volt till 14.5 volt som mest. Detta motstånd som sitter innanför motorkåpa...
av cinc
24 maj 2026, 16:55:19
Kategori: Projekt
Tråd: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT
Svar: 98
Visningar: 25069

Re: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Alldeles rätt!
M10x1.5 borde nog stå misstänker jag.
av cinc
14 april 2026, 15:35:00
Kategori: Projekt
Tråd: Ekorrholk med trådlös kameraövervakning
Svar: 12
Visningar: 3106

Re: Ekorrholk med trådlös kameraövervakning

Följer med intresse och spänning....