Sökningen fann 12170 träffar

av Glenn
23 juni 2026, 13:36:16
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Tro inte att det blir bättre för att den är modern Är oljan för "hal" då fungerar inte synkringarna i vissa växellådor. Fast då pratar vi bil ? MC/moped har väl i princip alltid dogringar eller ingenting ? Däremot är ju våtkopplingen inte så bra kompis med moderna friktionssänkande oljor....
av Glenn
23 juni 2026, 12:35:02
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Detta var ju 35+ år sen, om jag minns rätt gick jag in på OK och köpte den enda SAE80-oljan dom hade och hällde i.

Det fungerade ju bra, frågan är hur länge det fungerade :)
av Glenn
23 juni 2026, 10:32:53
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Ja, när jag köpte remmen så sa killen jag köpte den av att jag MÅSTE ha just SAE80-olja, ingenting annat, så jag köpte den oljan han rekommenderade, minns att den luktade konstigt och var väldigt tjock.
av Glenn
22 juni 2026, 10:59:03
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Tyvärr sålde jag senare nintendot för 400:- om jag minns rätt, med åtta spel.. hade säkert varit värt mer idag men kanske ingen förmögenhet.
av Glenn
22 juni 2026, 08:35:24
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Jag fick en husqvarna "gubbmoppe" med äggmotor när jag var i tonåren, den visade sej ha en gummirem i oljebad, den var helt slut, bara bitar kvar. Minns att jag fick åka ända in till "Nils nilssons cykel och sport" (birger jarls-gatan ?) för att köpa en ny, min lokala handlare (G...
av Glenn
19 juni 2026, 23:40:12
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Fast det var ju inte det säter sa. utan att om den har kick är den 1961 eller nyare.

Moppar med trampor fanns ju ända in på 80/90-talet när jag var i mopedåldern.
av Glenn
19 juni 2026, 12:44:46
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Extrafrysen havererade, värt att försöka rädda?
Svar: 11
Visningar: 663

Re: Extrafrysen havererade, värt att försöka rädda?

Jag skulle ha börjat med att låta all is tina bort, sen kolla listerna och sen testköra den..
av Glenn
18 juni 2026, 15:12:57
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Fanns en flakmoppe baserad på GSX1100 som brukade vara utställd på MC-mässor osv förut :) den var nog inte så bra att köra :D ..fanns också en som var framhjulsdriven och vad baserad på nån gammal DKW(?) Angående piano, jag har knappt meckat nåt med ilo, men jag trodde bara det var den motorn som ka...
av Glenn
18 juni 2026, 12:59:32
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

G50 är väl den s.k "ILO Piano" ?

..Påminner mej om att jag har en Ilo påhängsmotor liggandes jag egentligen tänkte få igång och montera på en cykel, men jag tror jag ska sätta ut den på tradera istället.
av Glenn
18 juni 2026, 10:27:20
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

CPMS skrev: 18 juni 2026, 09:04:41 Han kunde fixa fram allt vi ville ha. Till och med M7 muttrar.
Topplocksmuttrarna på Zündapp ? :)
av Glenn
17 juni 2026, 13:53:09
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Framförallt ville väl de flesta ha en "riktig" MC och inte en uppgraderad moped som oftats bara kom upp i max 80cc.

Speciellt som man kunde köpa en beg lätt MC för samma peng man sålde sin moppe för.
av Glenn
17 juni 2026, 10:44:38
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Nu när man kommit upp i åren brukar jag titta tillbaka på när jag var 15 år och vi var ett gäng som höll ihop och körde runt på våra mopeder. Men en tanke som slagit mig är hur driftssäkra mopederna var. Jag kommer ihåg att jag, i stället för att jacka kolven, sågade av halva kolven och planade top...
av Glenn
17 juni 2026, 08:23:37
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

En kompis till mig, ifrån 08-området, säger att en Rusch var det häftigaste man kunde ha på den tiden. Ligger det någon sanning i det? Det ansågs väl så ja. Och dom är väldigt eftertraktade idag. Då måste man definiera "häftigast" och tiden först. :) Googlade uppgifter: Svenskbyggd med Vi...
av Glenn
17 juni 2026, 08:15:01
Kategori: Allmän Mekatronik
Tråd: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Svar: 123
Visningar: 5041

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

FS1:an var slidmatad men efterföljare ex DT:n var reed-ventil försedda. Suzuki k50 hade också reedventil. Ja, i sverige, den motsvarande modellen som såldes i norge (AS50?) var slidmatad, men suzuki lyckades inte få den att uppfylla svenska mopedkrav, den slidmatade är tydligen mycket trimvänligare...
av Glenn
16 juni 2026, 13:10:05
Kategori: Projekt
Tråd: Saab 900 underhåll och reparationer
Svar: 562
Visningar: 266045

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Å andra sidan blir väl R134a väldigt otrevlig när den utsätts för eld ? ..så jag skulle inte heller vara ett dugg orolig över det.

Om jag mot förmodan får igång min fiero är jag lite sugen på att försöka fylla upp det AC-systemet med HC, det är R12 i det nu..