-
Forumindex
Sök
-
Sök
-
- Aktuellt datum och tid: 25 juni 2026, 08:56:05
- Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm
Sökningen fann 24 träffar
Gå till avancerad sökning
- av callekula
- 1 november 2020, 19:27:08
- Kategori: Allmän Elektronik
- Tråd: 220V VFD inkoppling
- Svar: 8
- Visningar: 2328
Hej! Ska koppla in en 220V frekvensomriktare på en motor som tidigare varit kopplad för 380V. Motorn saknar kopplinsplint utan är bara ett gäng kablar som går ut från motorn. Från motorn kommer 8 ledningar, gissar att 2x3 är för lindningarna. Resterande två har jag fått förklarat kan vara någon temp...
- av callekula
- 22 augusti 2018, 12:31:00
- Kategori: Mätinstrument / Verktyg / Labbutrustning
- Tråd: Identifiera gänga smörjnippel
- Svar: 12
- Visningar: 7911
säter skrev:callekula skrev:Men den mäter ju 7.59 över största diametern, m8:or ligger ju strax under 8...
Det är inget man kan lita på. Det kan lika väl vara M8.
Har du mätt stigningen?
Rent logiskt borde det ju vara en metrisk gänga. Provar nästa gång jag är i verkstan.
Tack för hjälpen så länge!
- av callekula
- 22 augusti 2018, 10:32:27
- Kategori: Mätinstrument / Verktyg / Labbutrustning
- Tråd: Identifiera gänga smörjnippel
- Svar: 12
- Visningar: 7911
Har en pelarborr från 80-talet (Wörner B3s) Lyckas inte lista ut vad det är för gänga på dessa. Se bilder. Tips? Har provat med W5/16, BSF5/16 och metriska utan resultat. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180822/5f3b9942c1978250fc498dd1d9d3c36a.jpg https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180822/2bbaaff2...
- av callekula
- 11 juni 2017, 15:52:22
- Kategori: Allmän Elektronik
- Tråd: Varvtalsstyrning Öberg slipmaskiner
- Svar: 6
- Visningar: 2898
säter skrev:Har också en sådan liggandes
Är det också av fabrikatet "Öberg"?
Jag är nämligen tveksam till att dessa är svensktillverkade.
Dom är svenska iaf. Står inget om tillverkningsland.
/ C
- av callekula
- 11 juni 2017, 14:46:09
- Kategori: Allmän Elektronik
- Tråd: Varvtalsstyrning Öberg slipmaskiner
- Svar: 6
- Visningar: 2898
Hej!
Kom över ett par gamla och riktigt fina svensktillverkade slipmaskiner. Desvärre utan spänningskälla/omformare.
Någon som är haj på hur man smidigt och säkert kan varvtalsstyra såna här rackare? 28-42W 430W, 3-fas, 400-1000 Hz är det man kan tyda på maskinen.
- av callekula
- 19 november 2016, 17:40:49
- Kategori: Allmän Elektronik
- Tråd: Koppla om 380V -> 220V
- Svar: 12
- Visningar: 5146
Den är gjord för trefas 380 Volt (eller trefas 220 Volt) Men det går att lura den med en stor motorkondensator och köra på enfas 230 Volt dock med reducerad verkningsgrad. http://www.drivteknik.nu/skolan/motor/asynchronmotor/1-fasdrift-av-3-fasmotorer Då är jag med! Hittade ett youtube-klipp där en...