Sökningen fann 3158 träffar

av Gimbal
25 juni 2026, 08:36:14
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?
Svar: 12
Visningar: 639

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Ja det kunde man ju nämnt, det är slingsignalgeneratorn, eller vad den nu kallas till en äldre Stiga robotklippare. Egentligen tillverkas de av Zucchetti Centro Sistemi och såldes under flera namn.
av Gimbal
24 juni 2026, 22:04:41
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?
Svar: 12
Visningar: 639

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Provad nu med att löda dit en ny men mata den via trådar, och låta utgången gå via en 68ohms effektmotstånd. Då kommer den överleva även om lasten är ren kortslutning. Den hänger alltså i luften utan någon extra kylning. Slår på spänningen och nu får den ca 31V och matar ut 18V. 9,9V lägger sig över...
av Gimbal
24 juni 2026, 13:13:48
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?
Svar: 12
Visningar: 639

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Det var ungefär så jag gjorde, fast jag hade ingen gelfluss, och jag ställde in på 310 grader, men såg att den svingade uppåt 320 när den gasade på för att hålla tempen. Lite overshot där. Kolven är på kanske 60W men min grövsta spets är inte särskilt grov, ca 3mm. så det tog tid, kändes som en evig...
av Gimbal
24 juni 2026, 09:49:53
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?
Svar: 12
Visningar: 639

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Det är inte dumt.
av Gimbal
24 juni 2026, 09:31:29
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?
Svar: 12
Visningar: 639

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Ok. NU är den nog paj dock. Jag glömde nämna att den blir rejält varm riktigt fort. Så ström går det igenom den, på något håll i alla fall. Det är himla svårt att se var utgången tar vägen då det är ett flerlagerskort med blandat STORA skymmande komponenter och rejält smått ytmonterat. Får väl löda ...
av Gimbal
24 juni 2026, 08:52:56
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?
Svar: 12
Visningar: 639

Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Jag bytte en ytmonterad 7818 spänningsregulator i TO-263 (D2PAK) format igår, och det gick åt lite värme då den löds mot kretskortet som agerade kylfläns. Använde 310-320 grader och låg nog på och värmde i kanske 30sekunder, eller nåt. Den fungerade inte efteråt, ren kortis, 30V in, 30V ut. Precis s...
av Gimbal
22 juni 2026, 15:39:02
Kategori: Allmän Elektronik
Tråd: Digitalisera dia och film.
Svar: 32
Visningar: 1366

Re: Digitalisera dia och film.

säter skrev: 21 juni 2026, 13:41:51 Den här bilden tog jag lite snabbt, utan blixt och med dunkelt ljus.
Det vart väl hyfsat?
PXL_20260607_100241403.jpg
Det där tangentbordet i bakgrunden var lite skrämmande. :shock:
av Gimbal
14 juni 2026, 18:55:35
Kategori: 3D-Skrivare
Tråd: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Svar: 2115
Visningar: 1752518

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Tjusigt. :tumupp: Följande print är ett oumbärligt tillbehör för varje vinylsspelare, en skivvikt eller "record stabilizer". :doubt: Själva vikten är en rulle från ett koniskt rullager som trycks in underifrån i den printade hållaren, en printad botten skruvas in underifrån och klämmer fas...
av Gimbal
9 juni 2026, 20:34:44
Kategori: 3D-Skrivare
Tråd: Göra "ihåliga" objekt solida
Svar: 45
Visningar: 3559

Re: Göra "ihåliga" objekt solida

Klas-Kenny skrev: 9 juni 2026, 19:05:44 Remesh i Blender fixade biffen...
:tumupp: Det blev ju fint.
av Gimbal
9 juni 2026, 12:27:50
Kategori: 3D-Skrivare
Tråd: Göra "ihåliga" objekt solida
Svar: 45
Visningar: 3559

Re: Göra "ihåliga" objekt solida

Detaljerna är förvanskade, förtjockade redan från start. Jämför "Snow White" med bilden från Hawkan på första sidan.

Ett urklipp från hawkans bild:
snowwhite.jpg
av Gimbal
9 juni 2026, 10:20:40
Kategori: 3D-Skrivare
Tråd: Göra "ihåliga" objekt solida
Svar: 45
Visningar: 3559

Re: Göra "ihåliga" objekt solida

Givetvis, men det ser ut som att detaljerna i modellen är borta. Texten snow white är en enda gröt.
av Gimbal
9 juni 2026, 09:52:48
Kategori: 3D-Skrivare
Tråd: Göra "ihåliga" objekt solida
Svar: 45
Visningar: 3559

Re: Göra "ihåliga" objekt solida

Fast i det här fallet så är själva modellen tjockifierad redan innan den blev skickad till skrivaren.
av Gimbal
8 juni 2026, 11:24:55
Kategori: 3D-Skrivare
Tråd: Göra "ihåliga" objekt solida
Svar: 45
Visningar: 3559

Re: Göra "ihåliga" objekt solida

:tumupp: Ah, typiskt Snövit.
av Gimbal
8 juni 2026, 11:08:57
Kategori: 3D-Skrivare
Tråd: Göra "ihåliga" objekt solida
Svar: 45
Visningar: 3559

Re: Göra "ihåliga" objekt solida

Hoppas det löser sig, men jag blir en ju smula nyfiken på hur denna version av snövit ser ut.
av Gimbal
27 maj 2026, 22:31:49
Kategori: Projekt
Tråd: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Svar: 1134
Visningar: 587862

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Himla många fina maskiner. Såg (lite för sent tyvärr) att Sweclockers precis har haft en tävling om äldsta fungerande hårdvaran. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1758166-community-challenge-vem-har-aldst-hardvara?p=1 Vinnaren hade ett tv-spel från 1978 och han kammade då hem en något modernare...