USB-audio med DAC,ADC samt S/PDIF I/O

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Måste bara stämma in i skaran:
Sjukt snyggt bygge! :tumupp:
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Klarar kretsen bara S/PDIF eller finns det någon chans att man kan köra typ ADAT? 8)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Tvivlar starkt på det. ADAT är ju helt annorlunda.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men när det gäller hårdvara så är det exakt samma, det är bara själva protokollet som stödjer det. Man borde ju kunna bitbanga eller nått annars :(
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Många liknande produkter går att konfigurera VID/PID med specalmjukvara. Så möjligheten ska inte avfärdas även om det är långsökt.

Men vart ska man hitta den nödvändiga informationen till det? Lyckas du så säg till :wink: TI lär inte lämna ut den.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Det är kanske tyvärr så att kretsen kommer att avfärda ett okänt protokoll... men jag kan vara ute och cykla. I alla händelser är det knappast enkelt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns ljudkort där man i mjukvaran kan ställa in om det ska vara S/PDIF eller ADAT, så hårdvaran är som sagt likadan.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, det är precis därför jag tycker det är konstigt att det finns så många ljudkort som inte har den funktionen. Antagligen gör den väl en hel del saker i hårdvara och de som designat kretsen inte orkat bry sig om ADAT, men det vore ju så smdigt om de skulle varit kompatibla med varandra.

Föresten, låter den bra? Tänkte man kanske skulle bygga en liten ljudkortsmodul till mixern man ska bygga :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Efter att ha kikat på diagrammen några gånger så funderar jag på att bygga en extern omvandlare till ett SB-Live-kort. Henrik's kort har bättre data än ett Live-kort! Det är förstås skillnad på ett internet och externt kort, men det ser mycket bra ut ändå. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett litet tips.
Jag såg i tidningen Nuts & Volts (Am.) en beskrivning av en USB AD/DA-omvandlare (för ljud) och beställde ett kit från Belgien. USB/ljudkretsen är en TI PCM2900. Kräver ingen extern strömförsörjning.
Tanken är att kortet ska byggas in i någon rörförstärkare så jag får förutom linjeingång också en USB-ingång; HighTech möter LowTech så att säga.
Kortet kan man få i varierande grad av "färdighet" från ca $25.
Leverantör: http://users.skynet.be/bestelectrix/
Ser ut som: Bild
Skriv svar