Kan meddela att när man kör Butterworth (typ) så får man liknande problem med impedansen.
Har man ett slutsteg av halvledare så har man normalt sett inga problem med olika impedanser för ett bra slutsteg ger en kubisk effekt-kub.
Ett rörslutsteg däremot har inte nån särdeles bra effekt-kub ty den är känsligare för högtalarimpedans.
Eftersom jag kör mina hemmabyggda rörslutsteg (KPA) så vill inte jag ha stora språng i högtalarimpedans (speciellt inte dippar, peakar känns dock mer benignt).
Jag är förvånad att inte ett tredje ordningens Butterworth (tror jag det är, åtminstone väldigt plant i frekvensplanet) har rakare impedans.
Dippen i mitt 4-Ohmssystem är faktiskt lika stor som mitt "Chebychev-filter", det skiljer ingenting.
Däremot är peaken aningen mindre för Butterworth.
Men jag vill inte ha 2,4Ohm som lägstaimpedans i mitt 4Ohm-system, tycker det är för lågt.
Eftersom 18uF ingår i mitt tredje ordningens filter så kan jag lika gärna börja med att testa det hos mitt första ordningens filter, som inte har nån dipp men väl en peak pga att jag släpper på subbasens induktans innan jag bryter neråt med diskantfiltret.
Det har ju liksom blivit en SPL-grop där när subbasen naturligt rollar av vid 1600Hz (-3dB) och jag skarvar vid 27uF/18uF*1600=2400Hz.
Tycker högtalarna låter rätt bra nu (fc~27/22*1600=2kHz), vid högre volymer och sång kring fc så får jag dock små (obs) problem.
Jag är medveten om att OM jag lyckas fixa detta med mitt första ordningens filter så är samtidigt effekten maxad, ett system som kanske kan leverera 6dB mer effekt (vilket typ är max) lär provocera fram samma problem.
Fast kanske man kan kalla konstruktionen "Good Enough" om jag får den att fungera under mina premisser?
För ärligt, när behöver man högt ljudtryck?
Speciellt folk som bor i lägenhet lär ju inte behöva det
MVH/Roger
PS
Bifogar en bild som visar Z för mitt filter (grafen med den högsta puckeln) och för min polares Butterworth (grafen alldeles under min), dessutom klantade jag mig så min polares filter ligger utsmetad utanpå de båda. Dom första två har skalan [0;10]fc medans den utsmetade har skalan [0;3]fc. Skalan i y-led är [0;5]Ohm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.