Bygga om gammal lysrörsarmatur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av rolex42 »

Har en gammal lysrörsarmatur i undertak på verandan. Har börjat rosta en del och jag måste byta lysrör ofta.
Det sitter inget "glas" (eller platsskydd) utan endast ett "galler" som skärmar av ljuset sidledes.
Funderar på att bygga om den, men vet inte riktigt vad som är lämpligast.
Det kommer ju alltid vara fuktig o dammig miljö så helst ska prylarna inte kunna rosta.
Skulle helst vilja ta bort trafo, kondensator och glimtändare men då antar jag att jag behöver sätta i annan sockel.
IMG_6524.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14227
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av swesysmgr »

G13 led och ta bort reaktor + tändare byts mot säkringsvarianten?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-w-p64623 140:-
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av rolex42 »

OK, så den rostiga "trafon" är samma sak som reaktor. Den tar jag bort.

Ska den andra vita "plåtlådan" i mitten av armaturen (gissar kondensator) vara kvar eller skruvas bort?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av JimmyAndersson »

Några tankar:

Var beredd på att långt ifrån alla ljuskällor/elektronik trivs i minusgrader.
Det kan t.ex bli så att det inte lyser ordentligt eller att plasten blir skör.

Måste det vara just lysrör där?

Din armatur är förresten inte lämplig att ha ute. På tok för låg IP-klass. Titta efter armaturer med IP44. Bra för fukt och skräp. Uppvärmningen tar hand om resten.

Förresten, ta gärna en bild så man ser förutsättningarna.

Edit: ah, nu ser jag bilden.
Byt ut allt! Inkl sladdarna. Det där ger mig rysningar....
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av rolex42 »

Det måste inte vara lysrör.
Men jag vill gärna ha sockel och utbytbara lampor.
Har sökt på IP44 sockel men det verkar vara svårt att hitta.
Det enda jag hittat hittills med färste är E14 (ex BAUHAUS Art. nr: 2141530C och Jula Art. nr: 402057) men de är inte IP-klassade alls vad jag ser.
Men jag skulle kunna sätta i 4 sådana och sedan ex 5W LED-lampa.
gkar
Inlägg: 1455
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av gkar »

Byta hela rasket, eller varför inte?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ur-006057/
limpan4all
Inlägg: 8219
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av limpan4all »

Köp två LED rör på Biltema.
Klipp bort kondensatorn, klipp bort reaktorn, tag bort glimtändarna koppla ena sidan på G13 donen till fas respektive nolla (om du vill så kan du låta glimtändaren ligga i serie med fasanslutnigen så har du en 1A säkring i glimtändarersättaren som följer med från biltema).
Montera dit LED rören med den sidan som är märkt matning där du har din matning.
Se ditt nya ljus, kommer att fungera utmärkt. S-märkningen gäller inte men se till att inte göra något korkat så spelar det ingen roll.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av primerone »

Håller med gkar, om det inte är ett absolut måste att armaturerna ska vara infällda i taket så köp Jula armaturerna eller något liknande.

Om du nu måste ha kvar de infällda armaturerna så fungerar limpan m.fl. förslag. Rensa bort allt gammalt inkl. kablarna och koppla in matningen direkt till t.ex. Biltemas LED lysrör. Om du kopplar enligt bifogad bild så spelar det ingen roll hur du vänder lysrören. Vill du kan du ha med glimtändsersättarna, men det behövs inte om matningen är rätt säkrad.

Värt att notera att socklarna i den befintliga armaturen sitter monterade 'sidledes'. De flesta LED lysrören har riktat ljusflöde. En del märken har möjlighet att vrida anslutningarna 90 grader (Philips vet jag har det) , så att ljuset kan riktas neråt. Vet inte hur det är med de från Biltema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8219
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av limpan4all »

Att byta ut en 2*600mm armatur mot en 1200mm armatur...

Nåväl anledningen till att du måste byta rör ofta är troligen någon eller båda av dessa två.
Ett: Du byter inte ut glimtändaren samtidigt med lysröret varje gång (eller har en elektronisk evighetständare (ingen orange blink innan uppstart)).
Två: Lysrör gillar inte kyla, det kortar ned deras livslängd betydligt, dom funkar egentligen bäst vid 30 grader C.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Bygga om gammal lysrörsarmatur

Inlägg av Elman »

IP21 som sitter fungerar efter som det är regnskyddat under takfoten rent tekniskt enl. Svensk standard . Bild Googla IPklass huset så får du fler bra skisser med IP klass och vinklar .
Vid en tät IP44 armatur kan det det bli kondens ibland ute i armaturen. Alla utomhus Skyltar på affärer och butiker har vanliga hållare bakom plastskivorna med loggor och text. Luftigheten i armaturen gör att man slipper kondens problemet Bara och byta till nya hållare för lämplig ljuskälla lysrör eller E27
Skriv svar