Linux-installation Problem... # Ny fråga #

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Välj MySQL 4 du, kan inte tänka mig att det skulle skapa några problem.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Kan av egen erfarenhet säga att phpbb fungerar oberoende av MySQL-version, såvida du inte väljer en nyare version än du har i phpbb.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När jag kör apt-cache search mysql-server så hittar den bara 4.1 och 5.0...

Provade installera 4.1 (efter att ha tagit bort 5an) men i slutet av installationen kom det upp:

"Starting MySQL database server: mysqld ...failed
error: can't connect to local mysql server
through socket '/var/run/mysql/mysqld.sock' (2)'

Check that mysqld is running and that the socket: '/var/run/mysql/mysqld.sock' exists"


:(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Provade installera om mysql-server 4.1 igen, men det blev samma fel.


Kan passa på att ta en till fråga:
Ni som har någon form av Linux-server, hur gör ni backup? Vilket program kör ni med?

Om jag inte hittar någon annan smidig lösning så kommer jag nog flytta över hårddiskarna till en annan dator och köra Ghost i DOS och bränna på CD. Det fungerar ju bara så länge servern inte behöver vara igång dygnet runt.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Jösses vilken fråga. Det finns MÅNGA alternativ för backup. Vad är det egentligen du ska backa upp? Ska du backa upp hela systemet? Vissa filer? På vilket media ska du backa upp?
Det finns så ofantligt många olika lösningar, tänk på alla stordatorsystem som backas upp kontinuerligt. De flesta har nog sin egen lösning.

På jobbet backar jag upp både på band, full backup söndag, inkrementiell övriga dagar (eller nätterna då givetvis), och på DVD där jag just nu kör en backup på den RAID:ade enheten med "growisofs" direkt in på skivan.
Förutom de kontinuerliga backuparna så har jag även en total avspegling av varje linuxsystem på en varsinn skiva, där hela filsystemet är "tar.bz2":at till en fil på skivan, plus all information om partitionering etc. Alla skivorna är dessutom bootbar och innehåller Busybox med de mesta verktygen.

Allt detta är helt skräddarsytt av mig själv, och inget "program från Norton" som gör allt åt mig. :)
Samtliga förfaranden är kombinationer av små verktyg som var för sig sköter sin lilla uppgift. Det är just detta som är det fantastiska med UNIX-system! :D

Vill du göra en enkel backup från en hårddisk till en annan, så kör dd if=/dev/hda of=/dev/hdc om din systemdisk är hdb och exempelvis en hårddisk för backupen är hdc. Svårare än så behöver det inte vara. Dock inte alltid smidigast. :)

Återkom gärna när det är mer aktuellt så det finns lite mer precifika krav, så ska vi nog ordna en lämplig passande lösning. ;)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, det är ett enormt område. Pysslar mycket med backup, men har ingen koll på mjukvarubiten på Unix-sidan. Men jag fick en liten inblick. Precis vad jag var ute efter. :)

Jag har två studios som är sammanlänkade via nätverk. Håller på att skissa på en lösning för en självkörande backup och något som då och då kollar Temp-hårddiskarnas hälsa. Dessa burkar kör visserligen WinXP, men hårdvarumässigt blir det nog samma lösning som för servern. Det lutar åt bandbackup eller avspeglingar till hårddiskar. Vill gärna gå ifrån CD-mediet eftersom det tar sådan gigantisk plats (rent fysiskt) per GB.


"precifik" var ett nytt bra ord! Det kanske var ett skrivfel, men det lät lika bra som "automagiskt". :)


Mitt SQL-bekymmer "löser" jag genom att installera om servern. Då blir jag samtidigt av med lite skräp från tidigare tester. Bäst att passa på nu i början.. :)





edit: Nyinstallationen är klar. Inga konstiga fel längre. Fick SFTP att fungera. Praktiskt att inte behöva köra med vanlig FTP-överföring.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Precifikt! SFTP is the shit! ;D

Roligt att det funkar så bra!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett litet problem bara:

I början av PHPbb-installationen (efter man klickar 'install' på förstasidan) så kommer det upp:


Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user 'webmaster'@'localhost' (using password: YES) in /home/webmaster/phpbb2/db/mysql4.php on line 48

Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/webmaster/phpbb2/db/mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/webmaster/phpbb2/db/mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error

Could not connect to the database



användaren 'webmaster' har root-rättigheter för tillfället, så det borde inte vara där problemet ligger. Någon som vet vad som är galet?




edit:
Problemet med localhost löstes när jag skrev ip-nummret i stället. Nu ser felmeddelandet ut såhär:


Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Lost connection to MySQL server during query in /home/webmaster/phpbb2/db/mysql4.php on line 48

Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/webmaster/phpbb2/db/mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/webmaster/phpbb2/db/mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error

Could not connect to the database



edit igen:
Passar på att fråga en till grejj:
Kan man se vad en mapp är länkad till? (Om man t.ex gjort ln -s mapp1 mapp2)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

ls -al länkad_mapp
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan inte låta bli:


YES! (Fanfar, eller något annat pampigt.)

Wiki'n är installerad. Måste säga att det var det smidigaste installations-script jag sätt på länge!

Nu ska jag ut på någon pub och fira. I morgon ska jag ägna hela dagen åt Wikin.



PHPbb har jag däremot lite problem med, men det är en annan sak. Wikin är viktigast.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Fint att wikin funkar. Däremot är det konstigt med phpBB. Är det fortfarande samma felmeddelande som det du skrev i inlägget ovan?
Första meddelandet får jag till att anslutningen timar ut. MySQL-fel?
De underliggande raderna beror iaf på den första.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

> Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user 'webmaster'@'localhost' (using password: YES) in /home/webmaster/phpbb2/db/mysql4.php on line 48

Så brukar det bli om man har angivit fel lösenord, om jag inte minns fel. Kan du logga in i databasen med användaren "webmaster" och lösenordet som du har angivit?
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Läs om hela hans inlägg, efter EDIT:en också, så ser du. ;)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp, det är samma felmeddelande som ovan. Det är lite märkligt att phpBB har problem med MySQL. Wikin installerades utan problem. Använder samma databas men ett litet prefix som gör att man håller isär de olika delarna.

Fick alltså problemen med phpBB innan jag installerade Wikin, så felen beror inte på MediaWikin. Har samma databasnamn, usernamn och lösenord på båda, men olika prefix alltså.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Jaså :)

Tråkigt att du lyckas få så många konstiga fel. Kolla om det finns någon inställning i config-filen för phpBB som säger något om "mysql" och "connection" och/eller "persistent".

Har du lagt in phpbb och mediawiki med apt?
Skriv svar