Sida 1 av 1

Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hjul

Postat: 8 februari 2019, 14:51:23
av gabrielskoghall
Hej!

Sitter nu med ett projekt där vi ska skatta positionen för en bil utifrån hjul-odometri. Är rätt okunnig i ämnet änsålänge, men hoppas att någon vänlig själv kan vara till hjälp så vi kommer igång.

Kortfattat ska vi mäta antingen hastigheten eller positionen på hjulen med en rotationsgivare, och utifrån den datan implementera algoritmer för positionsskattningen. Det vi behöver hjälp med är egentligen val av sensorer för detta, samt hur vi feedar sensorutslagen till den dator vi har i bilen. Det som kan sägas är att bilen endast ska användas för testning i kontrollerad miljö och vid låga hastigheter (5-15km/h). Det vi har kommit fram hittills är att vi borde använda oss av magnetiska sensorer, hellre än optiska - stämmer detta?

Så,
- Tips på sensorer
- Tips på sätt att kommunicera sensordata till en dator

Är det någon som har koll/erfarenhet vore vi tacksamma.

Allt gott.

Re: Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hju

Postat: 8 februari 2019, 15:14:14
av rvl
Skoluppgift, eller???
ABS-givarna har väl redan behövlig signal, men hur man kommer åt den är en annan sak.

Såhär verkar seriösa givare se ut:
Bild
Bild
Bild

Re: Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hju

Postat: 8 februari 2019, 15:37:00
av lillahuset
Rätt modell av upphängning. Vi använde kvadraturgivare från Leine & Linde med differentiell utgång. Funkade fint upp till någonstans 120 km/h.
Vi hade ett eget mätsystem men det är ju möjligt att det finns färdiga interface för PC.

Re: Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hju

Postat: 8 februari 2019, 15:50:10
av gabrielskoghall
Stämmer bra, arbete i skolan!

Det på bilderna verkar fylla samma funktion som vi söker! Det är bästa lösningen för montering tror ni?
Vad är det för signal som den typen av givare skickar ut? Behöver kopplas via någon extern komponent, eller kan man koppa in den direkt till en dator?

Ni får ursäkta min okunskap, men jag är här för att lära - så jag har inga problem med idiotförklaringar :wink:

Har ni tips på mer exakt vilken modell av givare man ska köpa? Länka gärna om möjligt!

Schysst att ni tar er tid!

Re: Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hju

Postat: 8 februari 2019, 15:54:08
av lillahuset
Vi hade ett eget mätsystem men det är ju möjligt att det finns färdiga interface för PC.
Sedan kanske du kan börja söka hos Leine & Linde.

Re: Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hju

Postat: 8 februari 2019, 18:46:05
av hundberg
Finns gott om andra leverantörer som troligen ligger betydligt bättre i pris, särskilt om det är en skoluppgift.
Vad handlar projektet om, ska ni bygga något och skriva egen kod eller bara mäta sträcka?
Googla rotary encoder så hittar du hur mycket som helst. Är det inte så noga så funkar det ju med en induktivgivare och limma fast något i en fälg

Re: Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hju

Postat: 9 februari 2019, 00:36:23
av Elman
Körde en cyckeldator på bilen för många år sedan , enduro killarna kör det ofta på hoj.
Satte magneten på drivaxeln med buntband vid växellådan fungerade perfekt. Sensorn på en bockad plåtbit
1varv är 1varv men krafterna är det skillnad på vid navncentrum eller 14-15tum ut på fälgen .bara programmera omkretsen i mm.

Re: Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hju

Postat: 9 februari 2019, 04:47:27
av Biker
Cykeldatorerna funka till 270 iaf :mrgreen:

Re: Rotationsgivare för mätning av hastighet/position på hju

Postat: 9 februari 2019, 08:41:59
av Nerre
Ja jag tror det stora problemet här är att eftersom hjulen är elastiska så kan du inte utifrån enbart rotationsvinkeln avläsa hur lång sträcka hjulets omkrets har rört sig. Hjulen plattas till beroende på bilens last och även vid acceleration och inbromsning får man deformationer som påverkar.

Hade hjulen varit av stål (som på tåg) hade man sluppit det problemet, men där hade man nog istället haft problemet med att det slirar lite. Det gör visserligen gummidäck också.

Alla system som jobbar med död räkning lider iofs av detta, att småfel riskerar att ackumuleras och man måste på nåt sätt med jämna mellanrum synka sig mot statiska positioner om man vill vara säker på var man befinner sig.