Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Oskar »

Nu när tråden ändå verkar fortsätta leva så kan jag inflika att en ny pumpmotor är installerad och nu fungerar golvvärmen så bra som vi blivit vana vid igen.
Visst är det lite onödigt att kunna styra hastigheten på pumpen steglöst, jag märker ingen skillnad i hur varmt rummet blir om jag ändrar från mittenläget och upp till max, så den får stå på mittenläget, d.v.s omkring halvfart.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Henry »

Det har typ och göra med hur mycket vatten det finns i rören och/eller hur mycket effekt som behöver föras runt.

Bodde innan i en stor 2 vån villa där jag uppskattar att det var några kubik vattenvolym i rören och elementen. För att alla element skall bli lika varma så måste det vara hyfsat flöde så all effekt kan föras ut i den takt det behövs utan att några element i raden skulle bli kallare än de andra.

Till detta hus var cirkpumpen ändock bara satt på det mellersta läget året runt och på sommaren stängde systemet av den om tempen var samma som utomhus. Nu var detta en lite större pump än din men det är samma princip.

Max läget är typ till för väldigt stora hus eller om man bor i ett kallare klimat tex i norr och så där värmen kan behöver föras runt snabbare.

Dessa pumpar drar sedan faktiskt lite ström och kostar lite grand under ett år och till din golvvärme hade det ev räckt med första läget, men det är annars bara att testa och se.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av GFEF »

När man talar om cirkulations pumpar är effekt förbrukningen a och o......

Hörde att inköpspriser för cirkulationspump är 10-11% av totala livstids kostade...

Livstids kostade summan av inköpspris + förbrukad energi kostnad för hela livstiden+ skrotnings kostnad.

En ana fråga är det någon nytta med varvtals styrning ?

Exempelvis vatten batterier för tilluft vill man ett minimal flöde för att förhindra frysning.
Säker på att golvvärme slinga utan reglerventiler efter shunten fungerar bäst med konstant flöde.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av linkan222 »

Ni som gärna håller kvar vid gamla cirkpumpar och tom 3-fasare kanske skulle titta på skillnaden på effekt på en gammal snurra och en ny.
Bytte ut en gammal trotjänare från -78 i går den drog 60W den nya ställde själv in sig på 7W (säkert med hjälp av elektronik på kretskort :)
Inte så många hundringar per år kanske men kan ju vara något att ha i beräkningarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av TomasL »

Och eftersom det finns ett antal hundra miljoner pumpar i drift, så är det naturligtvis rätt intressant att skrota ut gamla pumpar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av säter »

Hur är skillnaden i livslängd på dessa pumptyper?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av TomasL »

Det har typ och göra med hur mycket vatten det finns i rören och/eller hur mycket effekt som behöver föras runt.
Det har enbart att göra med flödesbehov och erforderlig tryckuppsättning(dvs tryckfall i systemet).
Hur är skillnaden i livslängd på dessa pumptyper?
Det är ingen som vet.
Sen beror det ju på hur du definierar livslängd, tills den packar ihop helt, ellet ills det den slutar vara effektiv
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av mrfrenzy »

Med Linkans exempel sparas 464 kWh per år efter bytet.
En ny Grundfoss Alpha2 kostar 2830kr så då har den betalat sig efter 6 år.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av Henry »

Jo man kan förstås sätta ihop de båda som en sak, så som sagt nödvändigt effektbehov.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av TomasL »

Om du menar effektbehovet i fastigheten, så nej, det är bara halva svaret, tryckuppsättningen är den andra hälften.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av grym »

om man har den igång 8760 timmar per år

för min del är cirkpumpen igång kanske 2-3 månader per år, när det är nollgradigt eller kanske fem minus eller kallare
så där är besparingen ganska klen

jag har sett en hel del av dom däringa pumparna som har havererat i elektroniken, tyvärr, en del har åskan tagit och några har droppande vatten gjort sitt
men många har dött utan uppenbara yttre felkällor
så jag är inte riktigt så stormförtjusta i dom
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis kommer enstaka pumpar att fallera inom förtid, troligen någon procent eller så, men det gjorde de gamla också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av grym »

det jag hadde koll på för några år sedan så fallererade dom med elektronik kanske 4-5 gånger oftare än dom utan elektronik
då på ett bestånd av ungefär 500 pumpar

åska var en sak som ökade felandelen

däremot så är energisnåla pumpar lönt att kolla på för många, jag hadde satt överspänningsskydd och haft koll på att det inte kan droppa vatten på dom på lätt sätt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av TomasL »

Just åska är en sak de, liksom all elektronik är känsliga för åska, i övrigt är felfrekvensen samma eller lägre än de gamla pumparna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Circ pump för golvvärme trasig - törs jag öppna

Inlägg av säter »

Min pump har gått i 80 år.
Visserligen är det en cirkulationspump för vanliga värmesystemet.
Skriv svar