Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rusta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Sverige »

Vilken spänning är elementet märkt med?
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

400V AC 800W
Men är det ingen som lyckats avläsa färgerna på motståndet med avbrott?
För effekuppskattning på motståndet är det ca 12 mm långt och 4 mm tjockt. Jag känner inte för att gå ut och hämta ett skjutmått i kväll, så mer noga mått än så blir det inte för tillfället.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Det står 400V på kortets etikett, så det är helt OK med inkoppling på två faser.

Jag är ganska säker på att det skall vara ytterligare en ring på motståndet. Kanske en lila. 7k53 skulle det i så fall kunna vara. Det är ett rimligt värde om det andra är 10k. Med 400V halvperiod skulle det då brännas av ungefär 2W i det blåa och 2.5W i det gråa motståndet.
Det blåa kan vara ett flamsäkert motstånd.

Storleksmässigt ser de ut att kunna vara kring 2W metallfilm som blir förbannat glödheta vid märkeffekt. Det kan mycket väl ha gått sönder spontant. Kan också vara så att den svarta dioden, troligen 1N4007, fått genomslag. Då dubblas effekten i motstånden.

Det är ingen mening att läsa av zenern (glasdioden) om den inte skall bytas. Viktigare vad det är för IC, det går inte att se på bilden.

Prova med de värdena, det kan knappast vara helt fel.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

Vid närmare kontroll ser den svarta dioden mycket riktigt ut att vara 1N4007. Tycker mig se 007 med bra ljus och förstoringsglas.
Ic'n är UAA2016P Zero Voltage Switch Power Controller. Diodens anod sitter mot ben 5 på IC'n = Vee. Vidare seriekopplat genom effektmotstånden till ett anslutningsstift. Vad som ansluts vid det stiftet får jag kolla senare.

Jag ska löda loss ett ben på motståndet i morgon, om det eventuellt går se bättre på undersidan. Jag har bara några mejslar, någon tång och skiftnycklar inne i huset. Och för tillfället multimetern.

Kjell&Co i Östersund har bara en sortimentsats effektmotstånd för en 50-lapp. Det kan vara lika bra att köpa en sån nästa gång jag ska in till stan. Man får väl försöka titta i påsarna om man bara vet värdet på det man söker.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Sitter där ett flamsäkert så byter Du det mot ett flamsäkert. Det bara är så. Det får ta den tid som krävs att beställa. Du kan prova med annat, men inte lämna det så. Ta flera motstånd Du har hemma i serie/parallell så de klarar effekten för provningen.

Där är säkert foliesläpp där kortet blivit grillat. Skrapa rent från lödmask, vik tråden längs kopparbanan och löd fast. Lämna inget hängande i lös folie. Sådant är ett avbrott som väntar på att inträffa.

Skall den renoveras så är det en god ide att även byta lytingarna. Sätt i 105-graders av bra fabrikat och väl tilltagen spänning.

Där ser ut att vara flera murkna lödningar som behöver åtgärdas.

De värden som nämnts ger ungefär 10mA likriktat medelvärde. Det känns mycket rimligt. Klarar motstånden effekten och spänningen håller rätt nivå så kommer det att fungera med dessa värden.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

Ok, får kolla om Electrokit har vad jag behöver. Det kanske är mer jag behöver.
Hemma har jag bara 1/4 Wattare.

Jag har inte sett något foliesläpp, men lär väl upptäcka när jag granskar närmare.

Kondingarna kan jag tänkas ha hemma. Annars lägger jag till i beställningen.

Håller med om att en hel del av lödningarna behöver åtgärdas.

Jag har tittat lite på kopplingsexemplet för IC'n. Jag tänkte försöka räkna ut vad totala resistansen för Rs bör vara, enligt exemplet, för att få en fingervisning. Men det blir i morgon. Ingen får ge mig facit förrän jag försökt. Som jag nämnt i en annan tråd är jag väldigt ringrostig och kan behöva övningen och redovisar vad jag kommer fram till.

Tack så länge.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Du har en annan koppling än i databladets exempel. Högst sannolikt en extern zener och mer annat krafs som drar ström. Det kräver då att beräkningen anpassas.

Det går alldeles utmärkt att testa med ett knippe 1/4W innan Du bränner pengar på frakt och sedan upptäcker att Du behöver mer eller att det är dags att ge upp.

10st. ger 2.5W. Lite lagom spridda, inte ett hårt hoptvinnat knippe. Ta 5st. 68k och 5st. 82k för att få 7k43 som är ungefär rätt .
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

Att det inte är samma koppling i exemplet som i mitt element vet jag. Det är enbart för övningens skull. Men det skadar inte att du är övertydlig till en som är ringrostig.

5 st. 68k och 5 st. 82k som alla parallellkopplas får jag till 7,434 kohm som får heta R1.
Det andra motståndet på 10k får heta R2
230/(R1+R2)=13,2 mA
Totala effekten genom R1+R2 blir då 230*0,0132=3,035 W.

Men sen tar det stopp i hjärnvindlingarna. Hur räknar jag ut vad effekten genom varje enskilt motstånd (R1 och R2) blir?
Jag tvivlar inte på att du har rätt, men jag vill förstå beräkningarna. Procentberäkning skulle visserligen fungera men det måste gå med de vanliga formlerna.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Spänningen är inte 230, den är 400V.

Tillsammans blir resistansen 17k5. Det blir 23mA ström effektivvärde.

P=I*I*R. Det ger 5.3W för 10k och 4W för 7k7.

Strömmen halvvågslikriktas, därför blir det halva dessa effekter i medelvärde som bränns av. 2.65W och 1.5W respektive.

Har använt avrundning så det är inte exakt. Har inte hellre tagit hänsyn till spänningen över lasten, som är försumbar i sammanhanget.

Dessa 23mA effektivvärde vid hel period blir hälften vid halvvågslikriktning. Tillgänglig DC blir likriktat medelvärde. Hälften av 23 delat med 1.11 för omvandling till medelvärde. Blir ungefär 10mA tillgänglg DC.
Såhär kan man inte göra om uttagen spänning ar en väsentlig del av inspänningen.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

Jamenvisstja, Det är 400V i det här fallet.
P=I*I*R och alla andra formler hittade jag när jag började rota i mina prylar. Tack ändå, det börjar klarna nu.
Tack för ditt tålamod och vilja att hjälpa mig.

Men döm om min besvikelse. Jag hade inga 82k motstånd. Jag får räkna ut någon annan ekvivalent.

Nu ska jag till att löda loss det defekta motståndet för att se om ringarna syns tydligare då.
Och försöka hitta mina gamla experimentkort som ligger någonstans bland allt bråte som ligger på olika platser.
Jag har förstås en liten labplatta, med långa ledningar skulle det i absolut nödfall kunna gå använda den.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

Nu har jag plockat loss motståndet och försökt fota genom luppen i min lampa. Det blev inget vidare bra. Nästa steg blir väl att ta en bild med USB-makroskopet. Det kallades för mikroskop när jag fick tag på det, men som mikroskop tycker jag inte det duger.
DSC_0093.JPG
Jag tycker inte alls det ser ut att vara färger som stämmer överens med föreslagna värden. Någon som är av annan åsikt?
Klicka på bilden och zooma in så gott det går.

Jag ser ingen annan utväg än att försöka rita upp schemat och den vägen försöka lista ut funktionen och motståndets värde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av Marta »

Här ser färgerna helt annorlunda ut. Det jag tog för en skugga i första bilden kan vara en svart ring. Svart används inte för tolerans, så det är i så fall sista ringen. Då blir det <10k med 4 ringar före. Men 4 signifikanta siffror? Nej, det är fel.

Jag antar fortfarande att den är nära 10k, dels för att det är naturligt för effektbalansering och dels för at det uppenbarligen brännt effekt och grillat kortet.

Den första ringen syns inte alls på din senaste bild.
Hantera det minimalt, den lilla färg som är kvar kan försvinna.

Fota i dagsljus med mobilkameran. Makroläge och ingen blixt.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

Nu har jag riggat upp projektdatorn, som stått på undantag några månader. Ätit middag och hittat ett USB-minne för att kunna flytta bilden till en dator uppkopplad mot nätet.
Med makroskopet lyckades jag ta en skaplig bild.
Motstånd elementet.jpg
Det måste vara så att det brunnit av under toleransringen. Därför ser den svart ut. Den första ringen bör vara brun eller röd. För mig har den sett röd ut i dagsljus. Sedan orange och tredje frågetecken.
Jag ska stoppa undan det här motståndet och inte hantera det mer nu.

Nu ska jag starta Diptrace och börja rita shemat.
Den där uträkningen jag tänkte göra på exempelkopplingen får vänta några dagar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av RadarEnt »

I går kväll lessnade jag på det här. När jag avslutade för dagen stängde jag av datorn därute som jag har uppkopplad mot nätet, slog av strömmen i sladdosan. Då slocknade även projektdatorn. #%%/%&% jag tog ju ström därifrån till även den datorn. Det halvfärdiga schemat var inte sparat. Det var en väldigt sur gubbe som gick in.
Så småningom kom jag på att jag har några element liggande. Jag ska kolla om det kan vara någon liknande termostatreglering på dessa. Annars gör jag så att jag öppnar på det andra elementet i köket och kollar hur motståndet ser ut där, om man kan läsa av det.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Reparera termostat till el element typ Jula Biltema Rust

Inlägg av lineslim »

Invaliden skrev:Eftersom termostaten reagerar så har den spänning och styrelektroniken kan vara hel. Det är komponenten på kylplåten, en triac, som sannolikt är trasig. Testa att byta denna, det är det enklaste sättet. Den är inte dyr,
Hej igen!
Nu har jag äntligen fått tid att byta ut triacen (gäller alltså frågeställare nr 2 i denna tråd) och det verkar som om termostaten fungerar igen! :D Iallafall slutar den värma när man vrider ned reglaget förbi mitten ungefär och den röda lampan slocknar.
Så bra känsla att laga jämfört med att kasta och köpa nytt, Stort tack för hjälpen!
Skriv svar