Distpedal

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Borr för låda: Något bra metallborr. Fungerar med det mesta, men borrar man mycket så kan det bli ovasst efter ett tag. Kylning behövs inte direkt. Låt borret svalna en stund om det blir för varmt. En annan variant: Blås! :)

Borra kretskort: Det fungerar att borra på fri hand. Lite jobbigare än med stativ, men är man noga så kan resultatet bli precis lika bra ändå. Ta det lugnt med borrmaskinen och tryck inte för hårt! Då går borret av...

Ska bli spännande att se hur resultatet blir!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Är det tunn plåt och du har större borr så pass på för det kan hugga rejält och har man större maskin än tex en dremmel kan det göra ont.

Att stå på plåten med foten(i en sko) är att föredra i ovanstående fall. Pelarborr med fastsatt arbetsstycke är såklart det optimala.

Har en kompis som ringde mig för 3 dar sen han saknar en tumnagel nu pga liknande fall(som han beskrev det så skyllde han mest på sig själv)

Gell:Snyggt kort!
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

Jo jag har funderat på att åka till ett ställe med pelarborr eftersom jag antar att det blir bäst resultat. Behöver man "körna" innan man borrar eller
är det bara att köra på?
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

En liten fråga angående kond.

Jag beställde hem komponenterna från electrokit.. jäkla snabb leverans!!
Men frågan är den, har dom gjort fel eller inte!? För jag beställde ett par stycken kondensatorer på 0,22uF.. och mycket riktigt så står det 0,22 på påsen man får dom i.. men på komponenterna i står det 0,022!? är det fel då eller anger dom det i med ett annat prefix?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du har nog fått fel, för det blir inte rätt även om man de skrivit det som t.ex nF.

0,22µF = 220nF
0,022µF = 22nF
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

Nu har jag borrat hål i lådan och ska sätta i grejerna :) jätteskoj

men jag har stött på problem i hur jag ska fästa kretskortet i burken då det både är för högt och brett för att sätta i de smarta fästena, skulle behöva en riktig raggarlösning!? hjälp
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som om du har riktigt roligt. :)


Man kanske kan skruva små fötter på kretskortet som man sedan skruvar/limmar fast i botten på chassit?

Eller kanske små gängade metallpinnar som brukar sitta under moderkort i datorer..

En tredje idé är att göra små vinklar av t.ex metall. En riktig "Jimmy-lösning" är att låna lite metall av en konservburk och göra en form liknande detta:

Kod: Markera allt


  ___
 |
 |___
Konservburkar kan vara vassa, så ta det försiktigt om du väljer den idén.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

felsökning

Inlägg av Gell »

Nu har jag lött ihop allting(inte satt in det i lådan).. och provat pedalen.. i bypassläget funkar den.. men när jag trycker ner knappen för att få igång disten så händer det inte mer än att LED lampan tänds(vilket iofs är bra), dvs inget ljud alls som passerar pedalen... jag skulle behöva hjälp och tips för hur jag ska felsöka.. det känns rätt bittert just nu.. men det ska ju inte vara för enkelt.. skulle vara tacksam för hjälp!!

MVH Gell
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan du ta några fler bilder?

Några allmänna tips:
*Kolla så allt verkligen är rätt kopplat.
*Kolla lödningar.
*Mät så att bl.a IC-kretsen får spänning.

En början iallafall..
Användarvisningsbild
Kezo
Inlägg: 711
Blev medlem: 28 november 2005, 19:53:12
Ort: Linköping

Inlägg av Kezo »

annars, hur gick det med kondingarna? du lödde väll inte dit de som var fel eller???
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

nä.. jag fick hem nya korrekta kostnadsfritt... så de slängde jag på.

men nu till felsökningen : jag får inget ljud av gitarren men när jag höjer
och sänker volymen så ändrar ljudet/bruset ljudnivå, så jag undrar om det finns någon smartmänniska som vet vad detta beror på. Sen undrar jag även om det gör något att jag har en TL072CP IC istället för en ren TL072 IC!?

Hur vanligt är det att kondensatorer och dioder går sönder vid lödningen?!
Emnitec
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 september 2005, 09:37:25
Ort: Råneå
Kontakt:

Inlägg av Emnitec »

Det verkar som om nått är satt galet eller att du har en kortis nån stans. Det är enl. min personliga erfarenhet mycket ovanligt att nån komponent går sönder vid lödning.

Och, op:en skall fungera även om den inte heter CP på slutet. Så, felsökning är nog enda alternativet.

Man kan, om man inte har oscilloskop och tongenerator bygga ett enkelt felsökningsverktyg av en stump gitarrkabel och en kondensator + ljudkort...... ;-)
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

angående felsökningen

Inlägg av Gell »

Jag har nu byggt en felsökningsapparat med en o,1uF kond och en sladd..
Jag har lyssnat så att ljudet kommer in i kretskortet(ledningsbanan), men när det kommer fram till första kondensatorn och motståndet(parallela) så är det ljud innan dom men inte efter.. antingen är det jag som satt fast jorden på felsökaren fel.. eller så är det något fel på kond eller motståndet!? men jag vet inte hur jag ska veta!? kan någon kanske beskriva hur man undersöker med den metoden!?

tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Mätt resistansen på både kondensator och motstånd, är det noll är det fel. Är det oändligt på motståndet är det fel. Vet inte vad kondensatorer brukar ha för resistans.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

Jag har nu bytt både motståndet och kondensatorn. men ingen skillnad. Jordar jag på fel ställe? (den sitter nu på "den långa" på outputen). Spelar det någon roll att jag har en 0,01 uF 63V istället för en 0,01uF 16V?
Skriv svar