Distpedal

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du menar t.ex "Arbetsspänning 63 V=/40 V~" ?
Det betyder att de klarar 63V vid likspänning och 40V vid växelspänning.

Om det inte är mer spänning i kretsen så fungerar dessa utmärkt.
Eftersom du bygger en gitarr-effekt så gissar jag att den kan drivas med ett 9v-batteri. Då är detinga problem med dessa kondensatorer.


Jepp, 1N4148 och 1N4001 är dioder. Märkligt att de inte finns i faktabladet. De kanske glömt dem? :)
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

tack igen!

Inlägg av Gell »

Jag har nu en fråga till. vad är det jag behöver för att
klara en hel etsningsprocess billigast!?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Inte så mycket egentligen. Finns ghetto-metoder som innefattar IKEA-lampor och kastruller :) Börja med att kolla i FAQ-delen. Där finns en monstertråd om ämnet.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

Om ni tittar i detta pfg dokument:

http://www.generalguitargadgets.com/pdf ... reaker.pdf

vilket sätt är bäst att få detta kretskortsmönster till laminatet?
Är det rita eller med uv?

Undrar även om jag för detta prjekt måste ha en lödkolv med
temp.kontroll(alltså om det är så noggrant)!?

Någon som har tips på en bra fotpedal som passa när det
ska vara bypass(dvs ritning 2 i länken ovan).

tack på förhand
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

TT / kopiator ( TT = TonerTransfer ) kolla med polarn GOOGLE
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det knepiga med att överföra schemat blir storleken. Schemat i PDF-filen verkar inte vara i naturlig storlek. Det finns tre sätt att lösa det:

1. Rita schemat för hand och göra märken i pappret med t.ex IC-kretsen (så du får rätta storleken).

2. Om du kan t.ex Eagle (kretskortlayoutprogram ..långt ord!) så kan du göra ett nytt kretskortsmönster utifrån schemat.

3. Gör om kretskortsmönstret till en bild och ändra storleken så den stämmer. (Genom att skriva ut och jämföra med IC-kretsen så kan du se hur mycket det krävs.)


När det gäller lödkolven (eller "lödpenna" som de heter som används till elektronik) så är det viktigaste att spetsen inte är för stor eller för 'risig'.


Är du ute efter en hel fotpedal (dvs med låda och allt) eller är det bara knappen du är ute efter? I vilket fall som helst så har både Elfa och Trimlog.se dessa. Är det bara knappen du söker så brukar de heta "fotomkopplare". (Har alltid tyckt att det ser ut som det står "fotom-kopplare", men det ska alltså vara "fot-omkopplare"...) :)
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Inlägg av Gell »

Jag har kikat lite på olika fot-omkopplare och så.. men jag förstår inte det där med att i pdf dokumentet(wiring) så ser man ju att det är 9hål man ska dra ignom..!? får det inte att stämma riktigt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det verkade skumt, minst sagt. Länk till PDF-filen så man kan kika?

edit: Eller du kanske menar sista sidan i PDF-filen för effekten?

Isåfall förstår jag. De tre "benen" längst till vänster i switchen är för att tända lysdioden. De tre i mitten är dels för att göra en bra bypass-koppling som minimerar bruset. Dels så är de i mitten och de längst till höger till för att koppla in effekten och skicka ljudet till utgången.

Hela switchen är egentligen tre stycken omkopplare. Antingen är raden i mitten ihopkopplad med benen längst ner, eller högst upp, beroende på om den är intryckt eller inte.

Ett bra sätt att förstå såna här switchar är om man mäter på de olika benen när den inte är inkopplad. Då är det lättare att hänga med på hur den fungerar.


Det du behöver är en "3-pols växlande" fot-omkopplare.
Emnitec
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 september 2005, 09:37:25
Ort: Råneå
Kontakt:

Inlägg av Emnitec »

JimmyAndersson skrev:Det knepiga med att överföra schemat blir storleken. Schemat i PDF-filen verkar inte vara i naturlig storlek. Det finns tre sätt att lösa det:

Det är inga problem att använda den där layouten. Jag har byggt samma pedal tidigare och det stämde bra...

Komponenter till de pedaler jag bygger köper jag uteslutande från Trimlog och Banzai-effects i Tyskland (http://www.banzaieffects.com). Men, 3pdt-switchar har jag vanligtvis köpt av Aron Nelson i USA... (http://www.diystompboxes.com/cart/int.htm). Köper mest därifrån för han är jäkligt trevlig och skickar snabbt... Banzaieffects har bättre priser, men dom kan vara lite långsamma att skicka....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter bra. Jo, som sagt, jag var inte säker. Den såg bara liten ut på skärmen jämfört med ett annat schema jag hade brevid.

Men då är det bara att skriva ut layouten på OH-film. Enkelt och bra.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

ang fotomkopplare

Inlägg av Gell »

Nu börjar det arta sig med denna dist, får grejerna snart så det kommer nog upp bilder om nån bryr sig.

Jag tackar för länkarna till fotomkopplaren, men eftersom dessa affärer var utomlands så drar jag mig för att köpa. Skulle vara bättre om det fanns att köpa någonstans i sverige!? Alltså en 3-polig fotomkopplare typ 3PDT!?

Sen undrar jag även om någon har förslag på en pedal att bygga som låter lite tidig Metallica/Iron Maiden!? Dvs kallt kyligt distat ljud!? Den jag gör nu är ju lite mer blues.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

www.trimlog.se är ett billigt ställe när det gäller det mesta. Tyvärr har jag bara hittat 2-pols fotomkopplare, men du kan ju fråga om det går att beställa 3-poliga.

När det gäller lite mer "arga" dist-effekter så brukar de vara ganska lätta att göra. Har inget schema, men har du provat söka på google?
Emnitec
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 september 2005, 09:37:25
Ort: Råneå
Kontakt:

Inlägg av Emnitec »

Jag har 3PDT-switchar hemma om du vill köpa en....

Skicka ett mess till mig!
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

uv-lampa

Inlägg av Gell »

Idag pratade jag med min lärare om jag kunde fixa kretskortet i skolan, vi hade inga etsgrejor. men vi hade en kvicksilver uv-lampa.. frågan är om det funkar med den och i så fall.. hur länge ska man ha på den innan det är klart(alltså går det att se på kortet när det är klart).!?
En annan etsningsfråga: oh-mallen som man har... funkar det om man skriver ut mönstret spegelvänt och sedan kopierar det utskrivna arket till oh i en vanlig kopiator!?

Sen undrar jag även vad som är bäst att såga laminatet med!?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kolla gärna i mönsterkortstråden under FAQ. Om du orkar läsa den :wink:
Skriv svar