Montering av båtmotor-propellrar?
Postat: 17 juli 2018, 00:38:19
Jag var osmart nog att fråga detta på ett båtforum(eftersom dom borde veta) och fick så konstigt svar så jag provar här istället(där jag vet att det finns fler tekniskt isatta).
Jag skulle byta propeller på min motor idag och det gick ju si sådär. Gäller en Tohatsu 9.8 4-takt.
Först så var propellermuttern lös när jag skulle ta bort original-propellern, efter att jag tagit ut låspinnen så var det bara att skruva bort muttern med fingrarna. 12Nm står det i instruktionsboken att den ska dras med. När jag tog bort propellern så var den nött på anliggningsytan emot tryckbrickan(nr. 61 på sprängskissen), man ser även lite märken på tryckbrickan men den är i stål så den klarar sig nog bra. Man ser en påbörjad "skärning" där material från propellern tycks börjat "gnuggas fast" på tryckbrickan.
Det var tur att jag skulle byta propeller för detta kunde ju annars blivit mycket värre innan jag märkt det, jag har kört drygt 2 timmar med motorn(ny motor).
Fråga 1: Kan muttern ha dragits med 12Nm på fabrik och sen blivit lös efter 2 timmar körning pga att huben glidit inne i propellern eller liknande?
Om jag sätter dit original-propellern så landar propellern emot tryckbrickan(nr. 61) och när jag lägger dit bricka och mutter(nr. 62 och 63) för att dra fast propellerns så landar dom emot huben som sticker ut knappt 1mm(mässingfärgade röret med invändiga splines), drar jag muttern med 12Nm så trycks inte huben ihop så mycket att brickan landar emot propellern utan propellern hamnar i spänn emot tryckbrickan med hjälp av hubens gummi.
Det konstiga är att på den nya propellern(den vita) blir det tvärt om, där landar istället huben emot tryckbrickan ca 1mm innan propellern och på muttersidan sticker inte huben ut alls så om man skulle dra där så skulle bricka och mutter trycka på propellern istället.
Fråga 2: Hur ska det egentligen vara?
Jag antar att den svarta original-propellern är som den ska, att propellern ska tryckas emot tryckbrickan när man "spänner" hubens gummi med bricka och mutter. Är det rätt? Propellerns ska väl inte dras stumt mellan tryckbricka och brickan med mutter?
(Att den vita propellern är stukad är ett annat problem då det skett i frakten så jag ska utröna hur det blir med det, jag såg det inte på en gång men det syns tydligt när man granskar lådan som den kom i.)
Jag skulle byta propeller på min motor idag och det gick ju si sådär. Gäller en Tohatsu 9.8 4-takt.
Först så var propellermuttern lös när jag skulle ta bort original-propellern, efter att jag tagit ut låspinnen så var det bara att skruva bort muttern med fingrarna. 12Nm står det i instruktionsboken att den ska dras med. När jag tog bort propellern så var den nött på anliggningsytan emot tryckbrickan(nr. 61 på sprängskissen), man ser även lite märken på tryckbrickan men den är i stål så den klarar sig nog bra. Man ser en påbörjad "skärning" där material från propellern tycks börjat "gnuggas fast" på tryckbrickan.
Det var tur att jag skulle byta propeller för detta kunde ju annars blivit mycket värre innan jag märkt det, jag har kört drygt 2 timmar med motorn(ny motor).
Fråga 1: Kan muttern ha dragits med 12Nm på fabrik och sen blivit lös efter 2 timmar körning pga att huben glidit inne i propellern eller liknande?
Om jag sätter dit original-propellern så landar propellern emot tryckbrickan(nr. 61) och när jag lägger dit bricka och mutter(nr. 62 och 63) för att dra fast propellerns så landar dom emot huben som sticker ut knappt 1mm(mässingfärgade röret med invändiga splines), drar jag muttern med 12Nm så trycks inte huben ihop så mycket att brickan landar emot propellern utan propellern hamnar i spänn emot tryckbrickan med hjälp av hubens gummi.
Det konstiga är att på den nya propellern(den vita) blir det tvärt om, där landar istället huben emot tryckbrickan ca 1mm innan propellern och på muttersidan sticker inte huben ut alls så om man skulle dra där så skulle bricka och mutter trycka på propellern istället.
Fråga 2: Hur ska det egentligen vara?
Jag antar att den svarta original-propellern är som den ska, att propellern ska tryckas emot tryckbrickan när man "spänner" hubens gummi med bricka och mutter. Är det rätt? Propellerns ska väl inte dras stumt mellan tryckbricka och brickan med mutter?
(Att den vita propellern är stukad är ett annat problem då det skett i frakten så jag ska utröna hur det blir med det, jag såg det inte på en gång men det syns tydligt när man granskar lådan som den kom i.)