Sida 1 av 1

Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 15:05:26
av psynoise
Funderar på att köpa en lite bättre radiostyrd bil till min treåriga son. Kyosho Monster Tracker verkar passande då den borde gå att köra ute i trädgården samt att priset verkar relativt lågt.

Däremot misstänker jag att en treåring aldrig kommer att kunna hantera farten som denna typ av radiostyrda bilar kan accelerera upp till. Därav skulle jag vilja modifiera drivlinan för att begränsa maximal fart eller varvtal.

Dock vet jag väldigt lite om elmotorer och hur moderna radiostyrda bilar fungerar.

* Styrs varvtalet endast av effekt eller finns det någon återkoppling?

* Hur fungerar ett modernt fartreglage, regleras spänningen eller är det pulsbreddsmodulering?

* Går det att hänga på något efter fartreglaget utan att elda upp en massa effekt?

Sändaren som följer med Kyosho Monster Tracker är något 2.4 GHz system.

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 15:11:26
av mrfrenzy
Absolut enklast borde vara att modifiera sändaren.
Sätt ett motstånd eller trimpott i serie med potentiometern som är gasreglage.

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 15:22:50
av Micke_s
En ännu mer diy lösning är att limma en plastbit som hindrar gaspådraget med själva joysticken/spaken.

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 15:49:15
av eeedis
På vissa bilar kan man ställa in oändligt mycket på själva handkontrollen. På min Traxxas Summit 1/10 finns det till och med ett hög- och lågläge, min systerson (provkörde vid 5 års ålder) har kört i det läget och det har varit lagom. Men det går att knappa sig till galet många inställningar också.

På vissa bilar med borstlösa motorer så kan man programmera motorkontrollern, ofta med hjälp av en programmeringsdosa.

Det kan vara idé att köpa en begagnad bil, de är oftast upphottade med förstärkta saker som normalt alltid går sönder. Jag är inget proffs på det här med radiostyrt, men jag har "ett gäng" olika och gillar verkligen min Traxxas Summit 1/10 för den verkar hållbar, har låsbara diffar, går att krypa-köra med i ganska eländig terräng och kan även vara riktigt kul att fräsa med runt på gräsmattan.

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 16:02:19
av Glattnos
Om du ämnar köpa RTR-kit med sändare så kan du nog inte sänka effekten på sändaren(vilket annars är väldigt effektivt). Däremot kan du eventuellt köra med ett annat batteri, tidigare var det populärt att låta ungarna köra med 4.8V batteri och sen kunde "pappa/storebror" köra med 7.2 eller 8.4V.
Jag är dock inte helt säker på om ESC:n i just den bilen funkar på lägre spänning. Sen är det borstlös motor och Li-Po batteri som gäller idag, kombinerat med en lite bättre radio kan man få den effekt man vill, jag har använt det mycket för att anpassa effekten till bana och körförmåga.

Svar på frågorna:
1: Borstade motorer regleras med pulsviddmodulering och har ingen återkoppling, borstlösa motorer går på trefas växelspänning, det finns sensorlösa system men även sensorbaserade system med återkoppling.

2: Modernt fartreglage genererar PWM om det är borstat system och trefas växelspänning om det är borstlöst system

3: På en borstad motor kan man hänga på ett effektmotstånd skulle jag tro men det är inte att rekommendera, det är bättre att begränsa i radion eller köra med ett batteriet som har lägre spänning.

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 16:57:53
av psynoise
Tack för många bra tips och svar.

Kyosho Monster Tracker kostar endast runt 1 800 kr inklusive sändare. Den ser väldigt likt ut det som jag växte upp med på 80-talet och 90-talet. Det vill säga borstad motor och NiMH-batterier (förr NiCd). Men det blir nog bra en bra start.

En plan är att börja med sändaren, är det endast potentiometer/spänningsdelare borde det som sagt vara enkelt. Dock finns risken att upplösningen blir dålig beroende på hur dessa nya 2.4 GHz system fungerar. Skulle det krångla kan batteriet vara nästa steg. Bygga eget fartreglage borde inte heller vara ett allt för stort projekt (beroende på gränssnittet mot radiomottagaren) då jag har jobbat en hel del med kraftelektronik.

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 17:17:49
av Glattnos
Där sa du nått, du bör kunna löda in två motstånd på potentiometern till gasen i sändaren. Så du får en spänningsdelare, det bör faktiskt vara det billigaste. Jag skulle tro att det är helt vanliga potentiometrar. Du kan kanske sätta en dold knapp(så att inte obehöriga kommer på hur man "trimmar") någonstans(inne i batteriluckan?) så du kan växla mellan full/halv effekt. Helt klart genomförbart :)

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 17:50:40
av Sverige
Den ser väldigt likt ut det som jag växte upp med på 80-talet och 90-talet. Det vill säga borstad motor och NiMH- batterier (förr NiCd).

Ja, det som skiljer är framförallt ett elektroniskt fartreglage (ESC) istället för ett mekaniskt (MSC).

http://www.pcmshop.com/en/index.php?con ... chment=300

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 17:53:53
av Sverige
du bör kunna löda in två motstånd på potentiometern till gasen i sändaren. Så du får en spänningsdelare, det bör faktiskt vara det billigaste.

Det billigaste och enklaste är som sagt att tejpa för nåt för gasreglaget.
Fast kanske inte det roligaste... ;)

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 24 mars 2018, 18:24:14
av Glattnos
Jo men då kan obehörig treåring "trimma"

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 8 april 2018, 14:27:35
av psynoise
Det blev två resistor som anslöts till vardera ända av potentiometern för gasreglaget.

När gasreglaget står i neutral har potentiometern runt 1.9 kOhm från glidkontakten till 3.3 V-matning och 3.3 kOhm från glidkontakten till jord. Efter lite experimenterade visade det säg att 3*1.9 kOhm och 3*3.3 kOhm var lagom begränsning att lägga i serie.

Valet föll för 4.7 kOhm mot 3.3 V-matning och 10 kOhm mot jord.
gasreglage.JPG
Vidare passade jag på att mäta lite spänningsnivåer. Neutralt ligger runt 2.15 V. Gas framåt ligger från 2.0 V till 0 V medan broms och gas bakåt ligger från 2.3 V till 3.3 V.

Re: Fartbegränsning av radiostyrd bil Kyosho Monster Tracker

Postat: 8 april 2018, 15:33:41
av Glattnos
Kom ihåg att dra på lite smältlim så inte någon lödning pajar så det blir full gas :)