Darlings och diverse fulingar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Grävde i min transformatorlåda och fick fram en lämplig trafo till 6V6-stärkaren. Visserligen är trafon lite overkill (rätt spänningar men lite för många och lite för mycket ström men annars helt passande) men jag slipper trixa med massa konstigheter vad gäller framför allt glödspänningen.
Trafon är löst monterad och får sällskap med en kondensator på 50uF+50uF, jag beställde till ett annat projekt men där jag hittade en annan och bättre trafo.

Jag ska nu ta reda på om det är den ökända hösten från kojan (alltså en katodkopplad 6V6-stärkare) och hur jag tänkt med glöden. Dessutom måste jag ha nån sorts pilotlampa men det blir i form av lysdioder under rören och de matas med samma spänning som rören (glödspänning).
IMG_20230813_134109_429.jpg
IMG_20230813_134128_628.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har lite småjobb kvar på förstärkaren ovan och kom på att jag hade ett stort chassi, som jag lyckats borra några smärre hål i. Min första tanke när lådan seglade upp helt nyligen var att bygga in en mini-synth i den.
Men jag har ju en nästan komplett förstärkare liggande i min garderob, och när jag måttar verkar det vara en perfekt fit. Tyvärr hittar jag inget måttsatt schema utan får trixa lite i Photoshop/Illustrator, men det blir nog bra tillslut ... kanske :vissla: . Och dessutom kan jag pressa ut lite mer effekt (10-12W).
Tveksamt om jag angriper chassit innan jag ger mig ut på långresa - hustrun lär inte gilla massa metallspån över hela lägenheten. Och på tal om metallspån, jag köpte en stegborrsats på Lidl men har inte kunnat hitta det lilla stegborret förrän idag när jag tog fram förstärkaren ...
IMG_20230815_140728_067.jpg
IMG_20230815_140749_357.jpg

Rören i förstärkaren är ett par effektpentoder - GU50, eller på kinesiska FU50, ett par 6J8 (eller 6Ж8 på moskoviska) eller västerländska 6SJ7 och ett likriktarrör 5U4C (5Ц4С) eller 5Z4G. Vill man bygga något med lite kraftigare rör är GU50 ett bra alternativ. De ligger i samma effektklass som EL34, KT88 ... och kan i PP ge runt 50W och i SE 10-12W. Det är billigt och finns lite överallt, men ska ha en specialsockel, vilken också finns lite överallt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hål borrade och filade och nya tankar för detta projekt. Jag ska ha ett enkelt rörförsteg (kort) någonstans och tänkte att det kunde få plats i lådan också. Nu blir det till att leta kontakter, strömbrytare och jag tycker det kunde vara en ide att stoppa med en BT-mottagare också.
Sedan är ju lådan aluminiumgrå ...
IMG_7973.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Små steg framåt är alltid små steg framåt. Dock har arbetet med den här pjäsen varit långt ifrån enkelt. Den EL84-förstärkare jag ska bygga ihop när jag är tillbaka från resan har försetts med en måttskiss men eftersom jag lyckats städa bort kortet vet jag inte riktigt om värdena på de komponenter jag ska beställa från TubesAndMore riktigt stämmer, men vi låtsas det.

Denna gräsliga grunka köpte jag nån gång för att ha ett buffertsteg men den blev bara liggande. Det är en ECC88 och ett litet likriktarrör. Man slänger på en signalväljare och potentiometer på ingången och så får man lite skjuts på signalen (kanske?). Jag hittar INGA uppgifter längre om kortet och misstänker att det kan vara något jag beställt från AliX för 37 år sedan ...
Kortet är gräsligt för att allt är monterat på ovansidan och kortet är bara enkelsidigt vilket gjort det prövande att få alla komponenter på plats på undersidan men de är lödda och fästa med Cascos gummilim.
IMG_8008.JPG
Nåt sånt här kan det se ut när det är klart.
IMG_8016.JPG
IMG_8019.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inser att jag har massa moduler liggande hör och där.
Det här kortet, föreställande en hörlursförstärkare "hittade" jag i källaren i en av mina sorterade lådor. Egentligen skulle jag kunna sätta den på en panel och inkorporera den i modularen, men jag tror dels den är "för bra" dels duggar i sig för mycket voltström, så jag måste minska amperen.
Jag har egentligen inte funderat på lurdtärkare i synten, eller... jo, jag har nog det men skjutit det framför mig liksom detta med mixermoduler. Man är nog bara tvungen att ha massa mixers/mixrar/mixermoduler då det fladdrar runt massa signaler AC/DC som ska förenas.
Men nu var det detta kort jag lött ihop. Troligen ett kinakit med BD139/140 på utgången, gissar på BC549/559 som drivtrissor och en NE5532 på ingången. Och detta är bara en av kanske 4 eller 5 hörlursförstärkare i samlingen. 12VAC in eller 24VAC??? eller 2x12VAC.

Bild:
IMG_8907.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer finlir.
Tolv-wattaren (6V6PP) får en extra ingång - en BT-mottagare.
IMG_9097.JPG
Jag har snott ihop en enkel strömförsörjning men funderar om inte ett 3.7V batteri kanske är bättre :humm: .
IMG_9095.JPG
Jag har satt en enkel vridomkopplare, nu justerad till 2V3P.
IMG_9096.JPG
Tredje polen kan ju koppla in batteriet till BT-mottagaren enkelt.
IMG_9099.JPG
Jag fick nyttja hålet till on/off-indikatorn till omkopplaren och jag sätter en 5mm LED i ett hål borrat i trälådan. Sänker strömmen lite till den lysdioden eftersom det var lite "för bra" förut.
IMG_9098.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av ELTompa »

BTingång, trevligt!.
Jag har märkt att en del kina-BT inte vill visa upp sig i en del telefoner. Klart Äppeln krånglar men i familjen så har även flera Samsunglurar låtit bli att lista den KinaBTn jag har.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag testade den här innan. DEn här modulen har USB och linjeutgång och jag gjorde ett torrsim och jag fick kontakt med min iPad.

Tanken var närmast att kunna erbjuda förstärkaren och ett par högtalare på ett quizz om ett par veckor.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Vet/minns inte hur glödströmmen fungerar i ditt bygge, men ifall glödspänningen har ena polen ihopkopplad med signaljord (eller rent av mittjord till signaljord) så kan den ju driva blåtandburken med likriktning och eventuell spänningsdubblering. Bra att du verkar använda linjärreglerad regulator, det lär väl vara gynnsamt ur HIFI-synpunkt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är den häringa designen: https://diyaudioprojects.com/Schematics ... Amplifier/. Jag tror inte glöden sitter ihop med någonting någonstans och därför ville jag inte använda den.
Däremot gjorde jag en enkel drivning av pilotlampan och om jag bara halvvågslikriktat hade lysdioden flämtat. Kom på att den numera hänger lös inne i lådan - dvs inte är limmad mot fronten.

(Försöker få klart Soundlab Minisynt men har hittat nästa "Göra-Klart-Projekt", en enkel EL90-SE som varit stående alldeles för länge med en handfull sladdar kvar att löda in)
Skriv svar