Kanthalhandske version 0.001 beta

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Kanthalhandske version 0.001 beta

Inlägg av Macce »

Jag går 2-4 gånger per vecka från skolan, över en bro var det oftast blåser väldigt hårt in till stan och sedan med bussen hem.
Fastän jag klär på mig ordentligt blir det otroligt kallt om händerna före jag är framme.
Det är ca -20 grader kallt här, och med vinden blir det inte bättre.

Idén till kanthalhandsken var från början lite av ett skämt, men jag hade lite att göra så jag provade göra en. Och resultatet blev varmt... :)

Eftersom detta bara är en prototyp slet jag inte sönder några användbara handskar. Jag hittade ett par handskar som hade hel innerhandske men ytterlagret var sönder. De blev bra till detta.

Kanthaltråden jag använde är 0,5mm tjock, ca 7 ohm/meter. En 1m lång bit blir väldigt varm, men en 2m bit blir inte tillräckligt varm, men den håller värmen bra bara man får upp den.
Därför tog jag två 1m långa bitar, en för handen, en för fingrarna.
Vid uppvärmning kör jag dem parallellt, när de fått upp värmen kopplar jag dem istället i serie.
Spänningen är 12V.

Jag snurrade kanthaltrådbitarna runt innerhandsken samt sydde fast den i innerhandsken. Innerhandsken sydde jag fast i en varm, bra isolerande handske. Resultatet blev över förväntan, för det blir skitvarmt inne i handsken om man så vill, men utanpå känner man ingen värme.

Den elektriska delen av arbetet var löjligt lätt. Däremot att sy var inget trevligt, har inte gjort det sedan lågstadiet.
Nu har jag en del hud bort från fingrarna när jag lyckades sy fast mig i handsken... :D

Bilder vill ni säkert också ha. :)

Bild
Den fula innerhandsken.


Bild
Annan vinkel

Bild
Kablar fastlödda.

Bild
Lite bommul isolerar både elektriskt och håller värmen inne.

Bild
Provkörning.

Bild
Slutresultat.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Coolt :)
men kånkar du omkring på ett bilbatteri i väskan eller hur håller de värmen? eller är dom så pass isolerade så det räcker att värma upp dom i skolan?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Första steget till en Cyborg? :D

Väldigt fiffigt gjort! Verkligen en lösning på ett konkret problem, så att säga! :tumupp:
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tack för kommentarerna.

Fritzell, Jag har en 7.2Ah blyack i ryggsäcken. Hellre några kilo ackumulator i ryggsäcken än iskalla händer. :)
Har dock inte slagit klubban i bordet och bestämt att det blir blyack, utan det är vad jag har hemma. Om någon har tips på någon ackumulator med lägre vikt än en blyack som tål att man tar ut sisådär 2A kontinuerligt samt 8A under korta stunder är jag intresserad. :)

Den får gärna hålla två dagar med en laddning. En dag är 30min 2A, 1min 8A. Så en kapacitet på 3Ah är väl ungefär vad jag vill ha.

Före jag köper någon annan ack skall jag dock ut och testa dem lite för att se hur bra de håller värmen när trådarna är seriekopplade.
Måste bara fixa en handske åt höger hand också... :)
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Tiotusenvoltsspöket :D.
Kom ihåg Scooby Doo från när ni var små :).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tänkte Frankenstein... :)

Macce:

Bra lösning!!
Några frågor:
Vad använde du för tråd för att sy fast kanthaltråden? Om det är vanlig sytråd: Håller den för värmen? Jag har trott att den skulle gå av och har därför inte testat.

Smart att sätta tråden runt en innerhandske och använda en vante på yttersidan.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jimmy, jadu. Jag är ingen syexpert så vet tyverr inte vad tråden heter. :)
Det enda jag vet är att den är gråbrungrön, tjockare än vanlig sytråd och förj-vlig att få genom hålet på nålen. :D
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

Snyggt macce :)
Du får göra ett par tillhörande skor sen me ;)

Kan det vara björntråd du använt kanske? :oops:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Fiffigt :)
Men du får nog bygga nått under spänningskydd, så att du inte tömmer ut batteriet helt & gör batteriet värdelöst på nolltid!.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

och en batterimätare kanske?
Visserligen så lär man sig nog efter ett tag hur länge det är varmt på en laddning.

Lyxversionen skulle kunna innehålla en utetemp-kontrollerad värmestyrning och 3-4 lysdioder utanpå vanten som indikerar hur mycket ström som är kvar i batteriet. :)
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Ett lipo batteri måste väl vara perfekt när man vill ha låg vikt och högt strömuttag. t.ex. 2.2Ah, 11.1 Volt, med vikten 150gram och klarar 34Amp strömuttag.

http://www.airmedia.se/Batteries.htm
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Litium-Polymerbatterier finns på www.mft.nu och klarar massor med ström samtidigt som de är lätta. De är knappast gratis men men...

EDIT: Gaaah vad seg jag är :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Batteristatus vore inte fel...

Hur mäter jag det lättast? Får man någotsånär OK resultat bara genom att spänningsmäta?

Tack för batteritipsen, skall kolla lite mera på dem. :)
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

conrad verkar ha en spännande lysdiod kolla här
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

:lol:
Skriv svar