Billig bensinmätare till båten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av hcb »

Men just i marintillämpning borde väl förbrukningen vara relativt koordinerad (men inte nödvändigtvis linjär) med varvtalet? Eller minns/tänker jag fel?
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Gimbal »

Men varför dessa omvägar om man kan mäta den faktiska förbrukningen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Icecap »

Jag har kollat en del cykeldatorer och de har alla (förutom de trådlösa) haft ett tungelement som sensor, magneten sätter man sedan fast på hjulet.

Detta betyder att det i teorin ska fungera med kopplingen. Det finns dock en del frågor som ska avklaras:
* Använder givaren och räknaren samma spänningsmatning?
* Hur är tungelementet kopplat? Det kan t.ex. vara kopplat till Batteri+ på ena sidan varför sensorn då ska sluta på det vis.
* Varför inte en "riktig" räknare? Alltså en liten µC med ett ferroelektrisk EEPROM som håller koll. På det vis kan man rimligt enkelt anpassa mätningen till t.ex. liter och även koppla till en logger om man vill och då få ut värden.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av rvl »

TomasL skrev:Å andra sidan, spelar det någon roll, den drar så mycket den behöver dra, varken mer eller mindre.
Har man kört den ett tag, så vet man hur mycket den drar per sjömil och per timma.
Men, om man på ett litet väl praktiskt sätt lär sig känna sin skärgård i grund och botten, så att propellern deformeras... Då ökar bränsleåtgången per mil.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Jag har testat cykeldatorn manuellt med olika batteri och den tycks fungera för allt mellan 0.5v - 9v och tycks ej vara känslig för polbyte. Spänningen på trådarna till magnetgivaren är c:a 1,2 v då "cykeln står stilla".
Min fundering nu är om det är fel på flödessensorn. Krävs det ett oscilloskop för att testa den?

Min båt drar c:a 30 lit/h i marschfart och tanken rymmer 90 lit. Målet med mätaren är att dels hitta mest ekonomiska och miljömässiga fart, dels få en bättre koll på vad som är kvar i tanken. Dessutom är det roligt med små projekt.

Jag är tyvärr ej elektronikingenjör, men är öppen för andra lösningar som inte är för dyra. Det kan bli riktigt lärorikt.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av jah »

Om du enbart duttar ihop trådarna till ingången, händer något då?
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Om jag skapar pulser genom att kortsluta trådarna till datorn så reagerar den faktiskt och visar mätvärde p.s.s. som om jag gör det med batteri.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av jah »

Isf måste det funka med flödesgivaren också, men se till att vända tåtarna rätt...
Dvs om du mäter spänningen från datorn för att hitta plus/minus, så skall sedan plus-tråden kopplas till givarens utgång, och den andra till givarens minus.
...eller så provar du dig fram bara
Ett av hållen ska funka.
Inga andra inkopplingar, såsom gemensamt batteri eller motstånd!

Funkar det sen fortfarande inte så är det nåt knas med givaren.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Låter för bra. Det innebär att plusingången ej skall användas. Specen anger min 5V till givaren, men det kanske skall gå ändå.

Tyvärr fick jag inget mätvärde, men om jag skapar puls genom att öppna/stänga kretsen blir det mätvärde.
Så nu har jag kontaktat Conrad som lovade att skicka ny givare, superb service.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av jah »

Ok, kanske blev otydligt där.
Givaren behöver matning också, t.ex ditt 9V-batteri.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Ja, det var så jag gjorde från början men det fungerade ej.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Jag har planer på att bygga liknande på min båt senare. Då tänkte jag inte använda en cykeldator utan då blir det en uC som får ta pulserna från givaren samt GPS-information via NMEA-protokoll från min plotter. Om det ska vara någon större vits med mätaren så måste man räkna förbrukningen utifrån GPS-position, annars kan man inte räkna ut hur långt man kommer då det beror på hur mycket last man har, vilket håll det blåser åt och hur vågorna ser ut.
Kör man på en uC kommer man kunna kalibrera givarens värden i mjukvaran och få bättre precision.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Jo, det stämmer nog, men tyvärr har min gamla plotter ej NMEA. Så kan jag börja enkelt så är det ett stort lyft. Ganska snart får jag nog erfarenhet som räcker för mitt behov.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av mrfrenzy »

Koppla batteri+ till 3
Koppla batteri- till 2
Koppla en lysdiod med motstånd mellan 3-1

När du aktiverar givaren ska dioden blinka, annars vänd på lysdioden.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Det finns billiga GPS-sensorer som man kan sätta dit om man inte har NMEA på plottern.
Är detta ett projekt för att du vill lära dig eller är det för att du faktiskt vill kunna använda instrumentet?
Om det är för att du vill lära dig att koppla ihop en cykeldator med en flödes-sensor så är det ju fine :)
Men om du i slutändan vill hitta mest ekonomiska fart ute på sjön så blir det ett trubbigt verktyg eftersom det bara kommer visa förbrukning/timme. Man får ju lägst förbrukning på tomgång, men då rör sig båten knappt. Man får högst förbrukning på full gas, men det kan ändå vara mer ekonomiskt än t.ex. 50% gas om båten börjar plana vid 60% gas.
Om man åker ut till sin stuga med familj, packning, motvind och motsjö så drar båtmotorn mer bränsle än när man åker hem själv med tom båt för att man glömde pilsnern. Även om cykeldatorn visar samma.
Har man GPS är det enkelt, justera gasen tills instrumentet visar lägsta värdet, då drar motorn minst under rådande förhållanden.

Det finns ju cykeldatorer med inbyggd GPS men va jag kan se så mäts hastigheten med GPS istället för hjul-sensor, och vi behöver ju båda i detta fall :humm:
Skriv svar