Löda ytmonterat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av robertr81 »

seppoa skrev:Vid kalibrering kopplar man ihop alla tre mätkontakter. Vid ett skede av kalibreringen skall man koppla in en kondensator på runt 0,47 uF (om jag minns rätt) mellan två av anslutningarna. Det står då i displayen, inkl värde på kondensatorn.
Tack! Smidig liten testare, skulle varit lite snabbare bara :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av Glenn »

Jag använder ALDRIG extra fluss när jag löder hålmonterat

Jag använder ALLTID extra fluss när jag löder SMD.

Är det ett nytt kort så förtennar jag inte innan, lägger bara på komponenten och löder dit ett hörn, riktar sen in, löder ett till hörn och sen resten av benen.

Det är rätt smidigt att löda smått fåbenigt med tennpasta i spruta också, då kan man kladda på en liten dutt pasta på varje pad, lägga på komponenten så den "klistrar fast" i tennpastan och sen trycka ner den medans man löder ett hörn, kolla att allt är rätt och sen löda resten.

Varmluft använder jag sällan när jag ska löda fast grejer, vid losslödning av ytmonterat är det A och O dock.

Mångbeningar typ IC lödes med fördel med släplödningsmetoden, då gör man som ovan med två hörn, sne geggar man på ordentligt med fluss på alla benen, tar en rejäl tenblobb på lödspetsen och drar den sen längsmed alla benen, flusset gör att man inte får bryggor, får man det ändå så på med mer fluss och värm igen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Löda ytmonterat?

Inlägg av Teknikern »

Enda gången jag använder fluss och förtennar när jag kör hålmonterat är när det är Dil-kretsar som ska lödas på ovansidan också annars aldrig. Flusset i tråden räcker annars. Mångtrådiga kablar som ska lödas på kort får också lite extra fluss men det är också enda gångerna.
Skriv svar