Sida 2 av 2

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 19 februari 2018, 17:13:52
av axelg89
hawkan skrev:Det blev en del tillkommande kostnader på fakturan utöver gas när jag hyrde gas. Ganska kreativt tyckte jag då för de hittade på en hel del extra kostnader man inte ens visste fanns. Flaskhyran var väl inte så blodig, men totalt blev det rätt mycket.
Vill du utveckla lite gällande vad det var för kostnader? Tänkte göra en liten kalkyl ikväll...

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 19 februari 2018, 17:17:27
av tecno
Korttidshyra av 20-liters är inte billigt direkt, har min Argon på årshyra. Börjar man svetsa lite så får man springa stup i kvarten och byta små.

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 19 februari 2018, 19:02:23
av hawkan
Det gällde argon. Jag kommer inte ihåg exakta priser och så längre. Det jag kommer ihåg är att
det gick ungefär jämt ut att hyra en 20 liters flaska med gas i två månader med att fylla Albee 11 liters två gånger.
Ca 2000 för varje.

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 19 februari 2018, 20:14:16
av TomasL
Dagshyran på en 20l flaska ligger väl på en tia om dagen eller nått sånt.
Den här prislistan är 3 år gammal
https://www.elmia.se/globalassets/svets ... 015-11.pdf

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 19 februari 2018, 22:28:26
av axelg89
Fortran skrev:AGA Produktkatalog

Kolla sida 39-40. Där står timförbrukningen för de vanliga munstyckena.
5L @ 200 bar = 1000L
Acetylenen brukar räcka längre än Oxygen.
Tack för det Fortran, det var verkligen väldigt mycket mindre än jag trodde. Uppenbarligen drar syrgas + oxygen ungefär lika mycket tillsammans i l/min som en TIG vid svetsning i 1-2mm?
tecno skrev:Spontant skulle jag sägs som så att skaffa dig en TIG om du ska svetsa mycket.

Dillon handtaget är tungt och otympligt för långjobb så ett smidigt TIG handtag är fan så överlägset ergonomiskt.

Ekonomiskt kanske hyra av stora flaskor för långjobb blir bättre med Dillon = tål att räkna på.
Det är det där med enkeltheten men framförallt de mjuka svetsarna som lockar med gassvetsen och jag vet inte om jag tänker fel men menar att om man ska lägga tiden som krävs för att bli riktigt bra kanske det är bättre att göra det på något som är bra för karossplåt också om det är karosseri man en dag vill bemästra....
TomasL skrev:Dagshyran på en 20l flaska ligger väl på en tia om dagen eller nått sånt.
Den här prislistan är 3 år gammal
https://www.elmia.se/globalassets/svets ... 015-11.pdf
Kollade både AGA och Strandmöllen idag och de ville båda ha 6.8kr/dag för 21-51L flaskorna. Gjorde en liten kalkyl som finns bifogad där jag har räknat på att svetsa 40 resp 80h under 120 dagar. Det är naturligtvis mycket men samtidigt så antar jag att det krävs lite grann för att bli riktigt bra. Sen tänker jag att man klarar sig bra på 5 resp 10L tuberna...

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 19 februari 2018, 22:46:38
av tecno
Karosseri ja då är du på rätt väg med gas.

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 20 februari 2018, 08:36:31
av Glenn
hawkan skrev:Det blev en del tillkommande kostnader på fakturan utöver gas när jag hyrde gas. Ganska kreativt tyckte jag då för de hittade på en hel del extra kostnader man inte ens visste fanns. Flaskhyran var väl inte så blodig, men totalt blev det rätt mycket.
Jag har bara pratat med lokala gasdepån och då verkade det inte blodigt alls, men det kanske tillkom mer avgifter dom höll tyst om.
tecno skrev: Karosseri ja då är du på rätt väg med gas.
Vem svetsar karosseri med gas idag ? är ju bara MIG/MAG som gäller där.

Framförallt blir ju uppvärmningsområdet så stort med gas.

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 20 februari 2018, 08:38:29
av tecno
MIG/MAG ger hårda svetsar. Lite seriösare gassvetsar.

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 20 februari 2018, 10:05:04
av Glenn
tecno: med seriös menar du vem då ?

Varken vid nyproduktion av bilar eller karoserireparationer använder man gassvets idag.

Kan väl finnas nåt enstaka specialtillfälle möjligen.

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 20 februari 2018, 11:12:42
av axelg89
Glenn skrev:tecno: med seriös menar du vem då ?

Varken vid nyproduktion av bilar eller karoserireparationer använder man gassvets idag.

Kan väl finnas nåt enstaka specialtillfälle möjligen.
Jag tror att man får skilja lite på gassvets och gassvets när det kommer till detta. Det finns ett antal finkänsligare gassvetsar där värmen fokuseras mer lokalt likt Dillon MK3 och dessa tror jag fortfarande många av de gamla använder för just karosseriarbeten.

Om du tar exempelvis Magnus Ahlqvist i Rydaholm så kör han med Dillon (http://www.motorima.com)

Mvh
Axel

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Postat: 21 februari 2018, 14:33:03
av Teknikern
Vill du förenkla rejält så skaffar eller bygger du en sk. gassparare med pilotlåga och förventiler, då är det en arm man hänger upp munstycket på som släcker lågan och när man ska fortsätta svetsa tänder man igen på den lilla lågan som knappt drar nåt alls.

Annars finns enklare variant, ska du ha samma låga hela tiden så ställ in lågan med ventilerna på regulatorerna och kör med dom på handtaget som helt öppna-helt stängda bara för dom är rätt kassa att ställa lågan med har jag märkt, samt att man lätt kommer åt dom under arbetets gång.


*Och där fick jag en idè om magnetventiler och piezotändning,,,,,,,,,*