Sida 1 av 2

Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 13:08:14
av säter
En kompis äger en Ford 1954.
Under instrumentbrädan sitter en elektronikbox originalmonterad.
Frågan är, vad är det för något?
image11.JPG
image12.JPG
image13.JPG
image15.JPG

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 13:12:07
av danei
Nätdel till en rör-radio skulle jag tro.

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 13:14:13
av wiklis
Med otroligt lite på fötterna tipsar jag om att det kan vara ett spänningsaggregat att omvandla bilens spänning till 110 eller 220 Vac.
Prova att skaka den lite lätt, känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?

wiklis

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 14:53:08
av Biker
Gummiupphängd vikt? En gammal Vibrations omformare.Analog fyrkantsvågsvåggenerator då :shock:

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 15:55:49
av säter
wiklis skrev:känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?
Ingenting jag kan märka.

Säger den 8-poliga kontakten något?

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 16:02:50
av rvl
Misstänker också växelriktare, eller "hackare" som min kusin skulle säga. Dendär med halva toppen svart och dubbelpil kanske? Ser ju inte ut som nån kondensator precis.

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 16:20:00
av Electricguy
Ja men visst är det en gammla vibratoromformare till en rör-radio! Pilarna på toppen av kannan visar vilket håll den vibrerar åt.
Här finns lite bilder och info på hur dessa fungerar: http://sm7ucz.se/Paraset/Paraset_power_supply_e.htm

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 17:52:09
av Andy
säter skrev:
wiklis skrev:känns det som om det sitter en gummi upphängd vikt i ett av aluminumrören?
Ingenting jag kan märka.

Säger den 8-poliga kontakten något?
Octal sockeln används som kontakt till kablaget som ska gå till bilens rör-radio med anod och glödspänning.

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 17:58:10
av säter
Vad är det för spänningar normalt till anod och glöd?
Är båda AC?

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 18:10:34
av Oskar
Nu har jag aldrig jobbat med en bilradio med rör så nedan är vad jag tror utifrån erfarenhet med annan rörutrustning. Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC. Det fanns speciella rör för bilradiodrift som krävde något mindre effekt till glöden. Anodspänningen var omkring 250 - 300V typiskt. Vibrator + transformator var enklaste och billigaste sättet att få upp anodspänningen tillräckligt hög.

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 18:15:49
av Andy
Anod ska ha DC

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 18:23:16
av säter
Oskar skrev:Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC.
Kan man köra 12V direkt på glöden?

Omformaren är ju gjord för både 6V och 12V, så jag gissar att även glöden går genom transformatorn.

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 18:24:27
av säter
Andy skrev:Anod ska ha DC
Då borde det även finnas en likriktare i omformaren?

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 18:26:32
av Oskar
Ja det glömde jag skriva. Antingen använde man ett likriktarrör efter trafon, eller så fanns det "likriktade" kontakter inne i vibratorn som var synkrona med kontakterna som skapade ACn till trafon, på så vis behövdes inget likriktarrör och radions totala energiförbrukning sjönk.

I vart fall är det ganska klart vad den mystiska "boxen är", som flera konstaterat. Med beteckning på vibratorn torde det gå att utläsa om den har de likriktande kontakterna.

Re: Elektronikbox till veteranbil

Postat: 9 januari 2018, 18:30:57
av Oskar
säter skrev:
Oskar skrev:Glöd till rören i en gammal bilradio är DC, typiskt 6 (,3) eller 12V och kommer från bilens batteri. Annat vore ju dumt; onödigt göra om glödströmmen till AC.
Kan man köra 12V direkt på glöden?

Omformaren är ju gjord för både 6V och 12V, så jag gissar att även glöden går genom transformatorn.
Nej jag tror inte glöden gick genom trafon, just av anledningen jag nämnde tidigare, men helt säker är jag inte. Glöden skulle förbruka betydligt mera effekt än anodströmmen och ställa mycket högre krav på vibratorn och trafon. Det är ingen omkopplare för 6/12V drift? Eller så kanske man byter vibrator för de två olika spänningarna.