Sida 2 av 4

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 11 januari 2018, 13:04:46
av CirruZZ
Ok kollade kortet, det sitter två lika kondingar på det ett uppe och ett nere på bilden, antar att båda ska kollas.

Jag är ingen guru men vad är de tre svarta komponenterna? TIEDA MYN15 621KM
IMG_9628.JPG

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 11 januari 2018, 13:54:46
av breflabb
Om det är rätt bild så vet jag inte vilka du menar.
Om du menar högst upp i hörnet två runda kondningar så är det
elektrolyter som är för att få till en ren likspänning som möjligt

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 11 januari 2018, 14:00:34
av CirruZZ
Sorry oklart av mig, tre fyrkantiga med hål ovanpå, sitter tillsammans, nere till höger i bild, svarta

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 11 januari 2018, 14:00:49
av nifelheim
Tycker det ser ut som något EMC filter med mjukstart, spänningen kommer in där nere och går ut där uppe :)
emc.jpg


Edit: jag svarade för långsamt. dom svarta är nog varistorer för att kortsluta spänningsspikar i matningen
Och inte någon mjukstart :)

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 11 januari 2018, 14:20:49
av breflabb
Japp, det är varistorer

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 11 januari 2018, 16:23:47
av CirruZZ
Taget, tackar för svar.

Har haft i kortet i pumpen igen, fortfarande samma fel, låter nästan som att kortet startar om hela tiden, men det är bara en spekulation.

Har tagit ur det igen lödit av kondingarna, iväg till en vän ikväll som kan mäta dom.

Fortsättning följer :)

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 12 januari 2018, 18:36:16
av MGL
Det är väl en inverterpump, i värsta fall kan ju kompressorn ha skurit pga gas och oljeförlust. Kan vara bra att kolla vid muttrarna att dom är torra. Är dom kladdiga och oljiga kan du ha läckage som sen tagit livet av kompressorn.
Minns att en granne hade en pump som gjorde ett startförsök där kompressorn skurit pga nämnda skäl. Den klickade också bara men jag kunde då mäta på kompressorns ledningar att den kortvarigt matade på spänning men avbröt pga överström troligen.
/Magnus

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 12 januari 2018, 19:50:47
av CirruZZ
Tackar ska kolla det. Mäta på kompressorn, hur mäter man då? Har ju tre ledningar till den från kortet, U V W?

För övrigt är kondingarna kontrollmätta, inom limit typ, 920 respektive 900-nånting så dom är ok. Ska löda på dom igen å installera kortet igen. Sen testa att koppla bort en pry (kontakt till last) itaget för att se om det gör någon skillnad i beteende på kortet. Bild

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 12 januari 2018, 19:59:11
av arvidb
Vis av erfarenheten så kan jag tala om att kondensatorer kan ha rätt kapacitans men ändå vara trasiga. Mätte du deras ESR (ekvivalent serieresistans)? Läckström? Är iofs inte säker på hur stor effekt dessa saker har i just denna applikation, kanske någon annan kan kommentera?

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 12 januari 2018, 20:28:19
av CirruZZ
Det var att limpan4all nämnde det som gjorde att jag kollade dom. Är inte hel påläst om att mäta kondingar själv och har inte utrustning för det, så tog hjälp av en kompis, han hade en "mojäng" enbart för att mäta kondingar. Vad vi kom fram till så varv de inom gränsvärden.
limpan4all skrev:Löd loss och kontrollera 1uF X2 kondensatorn som finns på översta bilden.
Det förefaller som om dom gjort en kapacitiv nedreglering av nätspänningen, i så fall ligger den under 680nF och då får du inte matningsspänning så att det räcker till elektroniken. Samma fel som på en hel del av Electrolux vitvaror.

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 13 januari 2018, 11:01:46
av MGL
Att mäta på U V W med multimeter ger nog viss information om att den försöker starta. Spänningen kan vara på mindre än en sekund kan man tänka sig.
Tyvärr är det svårt att få vettiga värden, beror på din multimeter också vad den klarar. Spänningen är ju inte precis sinusformad utan fyrkantpulser med ringningar mm.

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 15 januari 2018, 09:32:05
av CirruZZ
Ok, då ska vi se, har lödit på kondingarna igen, och satt i kortet, samt testat det, samma fel fortfarande....

Bild

Ingen skillnad om jag kopplar bort kompressorn, samma fel fortfarande. Den ser för övrigt ok ut, men jag är å andra sidan bara lekman.

En sak har jag hittat, det är att om jag kopplar bort EKV så kommer inte felet direkt, däremot så kommer samma symptom efter en stund. Först trode jag att jag var något på spåret men iom att felet kommer igen så kan det inte vara EKV som är felet. EKV är väll någon sorts magnetventil gissar jag?
IMG_20180114_113856.jpg
Börjar ta slut på ideer, jagar ett nytt kretskort, kanske kan vara nästa steg...

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 15 januari 2018, 13:29:44
av GFEF
> kopplar bort EKV så kommer inte felet direkt, däremot så kommer samma symptom efter en stund.
>EKV är väll någon sorts magnetventil gissar jag?

Finns det en magnetventil börja felsökningen där........

Brukar vara en magnetventil på utgående vätskefas kondensor som håller kvar köldmediet i kondensorn som också fungera som köldmedia tank.

Utan den kommer köldmediet att samlas i förångare som är kallaste stället på kylsystemet.

Med magnetventilen bortkopplad skall kompressor stanna på högt tryck eller överlast motor.

http://www.ref-wiki.com/sv/technical-in ... valve.html

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 15 januari 2018, 13:44:48
av MGL
Ventilen måste väl vara fyrvägsventilen som växlar värme /avfrostning(kyla)..

Re: Vattenskadat kretskort?

Postat: 15 januari 2018, 14:50:12
av CirruZZ
Ok, jag vet inte vad prylen på bilden ovan heter, den är tagen ovanifrån. Ser ut som en blindtarm med en klump runt. Klumpen går att ta av.

Vet inte hur jag kan felsöka just den?


.