Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av bigmac »

anders_bzn skrev: 28 december 2021, 11:06:28 Eftersom jag verkar få igång min andra ABC1600 nu så är det aktuellt att försöka få igång den trasiga monitorn också. Jag gjorde en ny analys av problemet och kom fram till samma sak som innan (jag tjuvläste inte tråden innan). Trafon är kass.

IMG_0192.JPG
Jag fixade precis en gammal macintosh Se/30 som hade liknande problematik. Ingen bild. Misstänkte också flyback. Problemet med just denna flyback är att det sitter inbyggda högspänningsdioder och en resistor i serie på sekundärspolen (högspänningssidan). En normal multimeter klarar inte att öppna den dioden. Man behöver en speciell flybacktestare, eller en setup som verkligen öppnar prylarna ordentligt.

Jag hade en flyback som jag spontant dömde ut. Den var felfri. just sayin.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av anders_bzn »

Jag lade 20 V över trafon med 1k Ohm i serie men ingen ström flöt genom lindningen. Jag tror jag ska testa mätmetoden på den hela monitorns trafo.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av MiaM »

xxargs skrev: 7 januari 2018, 00:02:42RH01 ser ut att vara en sprätt-motstånd som säkring och om man försiktigt värmer få den att släppa (om det är öppen typ) så blir hela matningen HS-trafon av med spänningen, får man tillbaka 110 Volt då ?
Vet inte om jag har rätt eller fel här, men jag har fått lära mig att sprättmotstånd åtminstone ibland använder speciellt tenn med lägre smältpunkt. Ska man löda på dessa så bör man få bort allt befintligt tenn på lödspetsen och se till att ha rätt tenn. Min slutsats av detta är att man bör nog undvika att röra sprättdelen på sprättmotstånd om man inte måste.

Angående trafon med kaskaden: Det kan tänkas gå att utföra en smärre lobotomi för att separera trafon från kaskaden.

Om det är isolationsfel som ger överslag så bör den mäta något sånär rätt vid lägre spänningar.

Ett problem som kan uppstå är att trafon/kaskaden tekniskt sett fungerar men isoleringen mot omvärlden blivit dålig. "Har hört" att man då kan ta bort skyddsplåtar och såga upp ett stort hål i skalet så att inget kommer i närheten av trafon. Fullständigt livsfarligt, men...

Eftersom en deformering hittats kring vad som sägs vara kaskaden så finns det kanske hygglig chans att transformatorn i sig fungerar. Kaskader förekommer nog inte i så många olika varianter - gissar att valfri med samma antal dioder och minst lika hög spänning/effekt bör funka som ersättare. Kommer såklart se fult ut invändigt och kan vara svårt att montera utan risk för överslag osv, men ändå. ABC1600-skärmen har sannolikt lägre effekt än många tv-apparater så det bör finnas delar att ta av ifall det inte är ett ovanligt antal steg i kaskaden.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga ABC1600 monitor, hjälp!

Inlägg av breflabb »

Jag har alltid använt vanlig tenn till sprättmåtstånd för i tiden utan några otrevligheter
Kommer ihåg att till o med Philips själva körde med standard tenn.
Jag har några hundra både nya och begagnade HS trafo till olika TV modeller o fabrikat
Men som du vet så är det sällan dom passar till samma modell o fabrikat
Tror jag har även några kaskader, minns inte riktigt, dom är undanstoppade för många år sedan
Skriv svar