Använda USB-porten för mata starka dioder och kommunikation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Använda USB-porten för mata starka dioder och kommunikation

Inlägg av ankan »

Har försökt söka information här på forumet om max ström man kan ta ut från USB 2.0 respektive 3.0 men utan framgång så det får bli en ny tråd.

Tänkte driva några starka dioder och funderar på hur mycket jag kan få ut från USB-porten på en dator med USB 2.0 respektive 3.0. Jag vill samtidigt kunna kommunicera via usb-porten med en uC som sitter på samma kort som dioderna för att kunna tända och släcka dem. Möjligt att jag kanske måste sätta en USB-hub emellan som har extern matning och tar gärna emot tips på rekommenderade modeller i så fall.

Har fått för mig att man måste sätta ett motstånd mellan D+ och D- eller om det var pull-up eller pull-down för att få ut maxströmmen, men det kanske bara var om man skulle ha USB-porten för strömmatning och inte för samtidig kommunikation eller hur får jag ut mycket ström samtidigt som jag vill kunna prata via samma port?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1885
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Använda USB-porten för mata starka dioder och kommunikat

Inlägg av carpelux »

Jag antar att du menar LED när du skriver dioder?

Vad det gäller tillgänglig ström är USB 2 specad till 5V 500mA och USB3 5V 900mA.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Använda USB-porten för mata starka dioder och kommunikat

Inlägg av ankan »

Förlåt, visst är det LED dioder vi pratar om.

Behöver man göra något för att kunna ta ut 500mA respektive 900mA eller är det bara att ansluta? Läste någonstans att enligt standard så får en enhet bara dra 100mA innan den har förhandlat om att dra mer, men det verkade som att det bara är Apple som följer det.

Finns det USB-hubbar som låter en att dra mer eller följer alla strikt standarden?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45591
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Använda USB-porten för mata starka dioder och kommunikat

Inlägg av TomasL »

Jo, USB-enheten skall tala om hur mycket ström den vill ha, om det är mer än default. Det finns väl en ny standard för just laddning upp till 2A eller nått sånt, dock måste portar/hubbar stödja den
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1885
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Använda USB-porten för mata starka dioder och kommunikat

Inlägg av carpelux »

Du behöver nog titta specifikt på de enheter du tänker använda. Standarden säger ju en sak (att det behövs enumeration innan du kan ta ut max ström) men praxis verka ju variera om man googlar på det. Det är nog omöjligt att ge ett generellt svar på vad du kan ta ut och hur du gör det.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 486
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Re: Använda USB-porten för mata starka dioder och kommunikat

Inlägg av Sinumerik »

Apple följer standarden men om tex. en macbook känner att en annan applegrunka ansluts tex. en iPhone, så kan den pytsa ut mera ström än standarden medger, upp till 1100mA tror jag, hur de förhandlar vet jag däremot inte.
Skriv svar