MOSFET stärkare ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

MOSFET stärkare ?

Inlägg av Tekko »

Har lite funderingar på att bygga en liten mosfet stärkare enligt detta schemat: 60W MOSFET Amp

Vad tror ni ? Personligen skulle jag montera de 3 dioderna på kylflänsen med fetarna.

Jag gjorde en lite simulering på stärkaren:
Bild
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jag är inte så hemma på mosfetar så jag kan inte säga så mycket om fetslutsteg mer än att jag hellre skulle rekommendera bipolära byggen :)

men mosfetar har ju positiv tempraturkoefficient (eller var det negativ?) jaja det
är tvärtom än bipolära så det är inte säkert att det behövs att lägga biaseringen tillsammans med fetarna..

Rent allmänt skulle jag nog byta ut R4 mot en strömspegel så får du mindre DC offset.
Sen är jag lite nyfiken på C5,R9.. skulle nog hellre ta bort dom och köra med en vanlig millerkondensator istället mellan basen och collektorn på Q7.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Har hållit på så mycket med bipolärt och IC nu att jag vill prova nått nytt, så jag tyckte att detta steget så simpelt ut.

Ang dc offset så e det nog sim progget som inte klarar att simulera riktigt, om du kollar på sidan med orginalschemat så är det identiskt, bara att jag ska köra andra slutfetar och inte hade modeller för vissa av trissorna i progget.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Nu har byggandet börjat, tyvärr har jag inga möjligheter att få riktiga kort gjorda :(

Jajja här kommer de första bilderna:
Bild
Bild
Bild

Jag trodde att det skulle va lätt men på dessa experimentkort e det skitsvårt att göra rätt :?

Började även att cadda ett kort i eagle igårnatt å det e lika svårt att få till det rätt där :?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Med eagle gäller exakt samma som med det mesta: När man kan det är det enkelt. :D

Börja i eagle med något lite lättare. Rita flera mindre kort. Det kan vara tråkigt men det är det enda sättet att lära sig.
För mig gick det inte att börja med ett stort projekt genast, blir en massa airwires...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Nu mena jag inte progget i sej, utan bilket ben som va vilket på trissorna, vred å vände på dem i eagle flera ggr samtidigt som jag kollde på pinout för dem, liiiite frusterande då man i datablad ser trissor underifrån, mendans man ser den ovanifrån i pcb cad :?

Samma sak på kortet, tog nog 30min innan jag fick till det rätt med de trissor som skulle sitta ihop för att driva p-kanals fetarna i stärkaren jag håller på med.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Tekko

Varför ritar du inte in schemat i Eagle och låter den greja kopplingarna år dig på PCB? Då slipper du dra fel, du behöver bara dra dem rätt väg själv :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

"eagle har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas" typ den gång jasg provade att få den att göra ett kort från ett schema. :?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mycket märkligt! :?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag har heller aldrig haft stabilitetsproblem med eagle... däremot en polare hade lite problem. Det visade sig vara ett virus. Kanske värt att kolla upp om du inte redan har skydd
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Provade att bara kasta ihop ett schema å sen göra board, fick inte flytta någon komponent, eagle sa bara att det inte va tillåtet i light verren å att jag skullr läsa hjälpfilen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

gör om gör rätt :P
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tekko, i Light-versionen får du bara placera komponenterna inom den vita rektangeln. 8x10cm eller vad det nu är...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

vit rektangel?
Har jag aldrig sett när jag gjort kort =S
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Bild

Där är rektangeln, dvs ramen för själva kortet.
På detta kretskort är den förminskad när den inte behövde vara större, men den är 80x100mm eller något ditåt som standard...
Skriv svar