Kontakt till kretskort? Se bild.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Kontakt till kretskort? Se bild.

Inlägg av Agamemnon »

Jag ska bygga ett interface som omvandlar knapparna på ratten i min saab 9-5 till tangenttryckningar på ett tangentbord som sedan ansluts till min bildator via USB.

Nu har jag köpt ett USB-tangentbord och plockat ut kontrollern. Vet vilka stift som ger vilka bokstäver, men hur kan jag lämpligast ansluta kablar till stiften på denna kontakt?

http://www.fireupload.com/show.php?id=13992
Buffi
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 april 2004, 19:28:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Buffi »

Löd bara på kablarna?
Stora lödytor ju
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Hur gör du för att få fram knapptryckningarna från rattknapparna?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Agamemnon:
Vet inte hur måtten är på kretskortet, men jag har ett förslag:
Diskettstation-sladdar har en kontakt som passar perfekt på kretskort.
Jag använde en sådan till min LCD-display.
I ditt fall skulle du behöva två sådana kontakter. Såga/fila upp kortsidorna på kontakten så den går att sätta mitt på ditt kretskort.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Inlägg av Agamemnon »

JimmyAndersson skrev:Agamemnon:
Vet inte hur måtten är på kretskortet, men jag har ett förslag:
Diskettstation-sladdar har en kontakt som passar perfekt på kretskort.
Jag använde en sådan till min LCD-display.
I ditt fall skulle du behöva två sådana kontakter. Såga/fila upp kortsidorna på kontakten så den går att sätta mitt på ditt kretskort.
Haha! Jag kom faktiskt på det där också när ja rotade bland gammalt datorskräp. Hittade en diskettkabel och prövade, men tyvärr har den fel CC mellan kontakterna. Eftersom jag bara behöver 6st fungerande tangenter så kan det eventuellt funka med denna metoden trots allt. Man får som sagt såga lite i den bara. Undrar om man kan plocka bort stiften som hamnar dumt och kortsluter mellan två anslutningar??
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Inlägg av Agamemnon »

vfr skrev:Hur gör du för att få fram knapptryckningarna från rattknapparna?
Signalen från rattknapparna är spänningsskillnader i en kabel som går till SID (Saab Information Display). Knapp 1=0.7V knapp 2=1.2V osv.

Problem #2 är att omvandla dessa nivåer till utgångar på en krets. Har funderingar på att använda en LM3914 krets som är en nivåmätardrivkrets för lysdioder med en 10 stegs spänningsdelare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att du också har upptäckt den idén. :)

>Undrar om man kan plocka bort stiften som hamnar dumt och kortsluter mellan två anslutningar??

Jodå. Enkelt och smidigt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Agamemnon skrev: Signalen från rattknapparna är spänningsskillnader i en kabel som går till SID (Saab Information Display). Knapp 1=0.7V knapp 2=1.2V osv.
Jo, jag vet att den fungerar så. Ville mest vara säker på att du var medveten om hur det fungerar så du inte trodde att det kom ut slutningar som gick att koppla direkt till tangentbordet.

Jag började på ett projekt till en SAAB-polare förra året där han ville styra sin Pioneer-stereo med 9-5:ans rattknappar, fast monterat i en 9000. Då projekterade jag det hela med en PIC-processor som skulle läsa av resistansvärdet i slingan till rattknapparna och sedan skicka ut ett IR-pulståg som tas emot av fjärrkontrollingången på stereon. Tyvärr sålde han bilen innan vi blev färdiga.

Skillnaden är att där inte var någon SID med i bilden alls utan vi skulle läsa av resistansvärdena "direkt". Men det borde gå att göra samma sak med en AD-omvandlare som mäter spänningarna.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Inlägg av Agamemnon »

vfr skrev:
Agamemnon skrev: Signalen från rattknapparna är spänningsskillnader i en kabel som går till SID (Saab Information Display). Knapp 1=0.7V knapp 2=1.2V osv.
Jo, jag vet att den fungerar så. Ville mest vara säker på att du var medveten om hur det fungerar så du inte trodde att det kom ut slutningar som gick att koppla direkt till tangentbordet.

Jag började på ett projekt till en SAAB-polare förra året där han ville styra sin Pioneer-stereo med 9-5:ans rattknappar, fast monterat i en 9000. Då projekterade jag det hela med en PIC-processor som skulle läsa av resistansvärdet i slingan till rattknapparna och sedan skicka ut ett IR-pulståg som tas emot av fjärrkontrollingången på stereon. Tyvärr sålde han bilen innan vi blev färdiga.

Skillnaden är att där inte var någon SID med i bilden alls utan vi skulle läsa av resistansvärdena "direkt". Men det borde gå att göra samma sak med en AD-omvandlare som mäter spänningarna.
Kan du rekommendera någon AD omvandlare som skulle funka?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

kolla regel tråden
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Det bästa/enklaste vore absolut att använda en AVR (viskande: eller PIC...) med inbyggd A/D-omvandlare. Då kan du ju enkelt omvandla den analoga signalen till några digitala utgångar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Javisst. Den inbyggda AD:n borde fungera utmärkt. Jag hade t.o.m tänkt använda komparatormodulen i PIC16F628 tillsammans med referensladdern på 16 steg som en primitiv 4-bitars AD. Eftersom det bara är ett fåtal knappar så kan det fungera om man kan mappa nivåerna till lämpliga komparatorvärden, vilket naturligtvis är lättare när man själv betsämmer spänningsnivåerna (i motsats till när SID:en gör det). Med en riktig 8-bits AD som sitter i PIC/AVR så är det en bit kaka.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ganska komiskt att jag gjort precis samma sak.

9-3 ratt med knappar.
AVR (prototyp med en Mega32:a)
Pioneer stereo.

Har fått allt o fungera på mega32:an. Nästan klart med en tiny15.
Han sålde oxå bilen :)

Men en annan kompis har 9000, 9-3 ratt och en Clarion stereo.
Får vell lyssna av den fjärren och byta ut kommandona om jag orkar fortsätta.

Projektet ligger långt ner i skrivbordslådan för tillfället.

Ett alternativ (dock mer komplicerat) är om man har SID:en med i spelet är att lyssna av CAN-bussen och hämta knapptryckningarna därifrån.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Inlägg av Agamemnon »

Skulle man kunna få en AVR/PIC att sköta även kontaktfunktionen till knapparna? Dvs kan den fungera som 6 olika strömbrytare? Det räcker inte att dra en utgång till jord utan den måste sluta en krets.

Iofs skiter det sig i vilket fall för ja kan inte programmera en såndär mackapär.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det går o lösa.
Endeså med optokopplare eller reläer. (optokopplare är nog att föredra då det inte handlar om större strömmar)

Ett sådant litet projekt skulle man kunna fixa i Basic. Då är det ganska enkel tröskel att gå över för att få det att fungera. (dock rekomenderar jag att starta med assembler)
Skriv svar