CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Det ska inte behöva vara några problem om man drar alla pinnar mot närmaste pad i stiftlisten.
Detta tror jag också på, det är väl bara att dra ledningarna i konsekutiv ordning?

Fast eftersom headers kommer att stå "på" varandra i grupper om tre per långsida så blir det mint sagt spännande hur jag ska få detta att funka, hade jag kunnat placera dom på kortet som jag placerar dom i schemat hade det dock inte varit några problem.

Det är ju nästan som så att jag skulle gjort som jag först gjorde, dvs nyttjat kolumner istället för rader.

Fan, jag tror nu att det här inte kommer att gå!

För hur ska jag få in 35 ledare mellan hylslisterna?
Du kan inte göra en replace mellan komponenter med olika polantal. Men du kan däremot bara ta bort den befintliga stiftlisten och lägga till den nya och flytta den till rätt ställe så kommer den anslutas till alla ledare som är kvar.
Detta är vad jag kommer att göra, resten förstår jag inte riktigt men jag har inte tänkt placera ut junctions innan jag gör detta byte, för det fungerar väl inte?
Men det är fortfarande en massa pinnar du inte har anslutit korrekt, tex pinne (på ICn) 27, 29, 31, 33, 34, 35, 41 osv osv.
Zoomar du inte tillräckligt eller hur missar du pinnarna hela tiden? Se till att ansluta korrekt direkt så slipper du en massa jobb sen.
Nej, det tycker jag inte såhär spontant, för jag har noga zoomat in och kollat på alla anslutningar, tveksam till om jag missat så många pinnar, dessa är dessutom av låga nummer så de skulle i så fall ha missats tidigt, men jag kommer kolla igen, tack för påpekandet.

MVH/Roger
PS
Hur smala ledare kan jag ha?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Formax51 skrev:Bara en liten inflikning.. :oops:
Varför klämma in allt på ett blad ?? Blir väl betydligt lättare att läsa och få ihop om man delar upp det på några sidor
med lämpligt många anslutningar / sida :wink:
Hej Formax51!

Det är mest för att jag vill ha det så men också för att jag inte har en aning om hur man eventuellt kunde dela upp det på sidor som du säger.

Samtidigt är det tveksamt om Eagle Light har den funktionen.

MV/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av tecno »

Kan du ens koppla så många pinnar i den versionen du har?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar förresten nu tro att det ändå kommer att funka, fick tänka lite mekaniskt bara.

Kapseln (PQ208) är runt 3cm i kvadrat, med 8cm som tillgänglig höjd blir det 5cm kvar totalt.

Hälften av det på vardera sida blir 25mm (som vi säger är 1000mil).

Jag vill nödvändigtvis ha jämna 100mil (milli-tum) som mellanrum.

Nu vet inte jag hur mycket headern jag använder bygger i djup men säg att den bygger 200mil (det är även rimligt vid stackande av vanlig stiftlist), då är nedre kanten på första headern 200mil från kortets övre kant ty vi säger att den ligger kant-i-kant.

Då har vi 800mil kvar för de andra två header (inklusive mellanrum), båda slukar alltså 200mil vardera så då blir det 600mil kvar, detta är sedan fördelat på två mellanrum så det blir två små mellanrum om 300mil kvar, 0,3*25,4=10,62mm.

Då ska jag alltså lyckas knö in 35 ledare på 10,62mm, grovt räknat får då inte ledarbredden vara mer än 10,62/35=0,3mm.

För lite marginal borde det vara bra om ledarbredd på 10mil (0,254mm) finns?

MVH/Roger
PS
Uträkningar förutsätter att PQ208-kapseln inklusive ben inte är större än 3cm i kvadrat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:Kan du ens koppla så många pinnar i den versionen du har?
Det hoppas jag men det lär visa sig :)

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

rogerk8 skrev:
Borre skrev:Men det är fortfarande en massa pinnar du inte har anslutit korrekt, tex pinne (på ICn) 27, 29, 31, 33, 34, 35, 41 osv osv.
Zoomar du inte tillräckligt eller hur missar du pinnarna hela tiden? Se till att ansluta korrekt direkt så slipper du en massa jobb sen.
Nej, det tycker jag inte såhär spontant, för jag har noga zoomat in och kollat på alla anslutningar, tveksam till om jag missat så många pinnar, dessa är dessutom av låga nummer så de skulle i så fall ha missats tidigt, men jag kommer kolla igen, tack för påpekandet.
Vissa är helt uppenbara, så som 30, eftersom du helt missat pinnen.
Enligt schemfilen du laddade upp senaste är det åtminstone pinne 7, 11, 21, 22, 24 samt några vid stiflisten som inte är korrekt ansluten.
Använd "show" (ögat) och klicka på ledarna och se om allt lyser upp så som jag beskrev tidigare.

tecno, Det finns inte någon sån begränsning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev:Hej! Har bara en liten fundering :humm: , Kommer du kunna routa detta på ett 2-lagers kort.

Blir nog ganska jobbigt, om ens möjligt.

Det behövs definitivt mer än 2 lager, men det kanske du har med i planeringen.
Ja, jag ska routa det på ett 2-lagerskort och jag har precis kommit på att det går, även om det är nätt och jämt.

Det går för att alla ledare hamnar konsekutivt bredvid varandra ty de följer bara pinnumret och därför finns inga korsningar.

Dock har jag precis räknat ut att jag behöver kunna dra 35 ledningar mellan de stora headers och mycket bredare än 5mil får dom inte vara.

MVH/Roger
PS
Det verkar faktiskt vara som så att min första approach, som jag var tvungen att kassera, var ännu bättre, ty den nyttjade headers i kolumnform och då kan man knö ihop headers som man vill, tricket är bara att man måste få plats med tre ledare mellan varje anslutning. Efter att har räknat på min nuvarande approach så funderar jag på att göra om, IGEN :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:
rogerk8 skrev:
Borre skrev:Men det är fortfarande en massa pinnar du inte har anslutit korrekt, tex pinne (på ICn) 27, 29, 31, 33, 34, 35, 41 osv osv.
Zoomar du inte tillräckligt eller hur missar du pinnarna hela tiden? Se till att ansluta korrekt direkt så slipper du en massa jobb sen.
Nej, det tycker jag inte såhär spontant, för jag har noga zoomat in och kollat på alla anslutningar, tveksam till om jag missat så många pinnar, dessa är dessutom av låga nummer så de skulle i så fall ha missats tidigt, men jag kommer kolla igen, tack för påpekandet.
Vissa är helt uppenbara, så som 30, eftersom du helt missat pinnen.
Enligt schemfilen du laddade upp senaste är det åtminstone pinne 7, 11, 21, 22, 24 samt några vid stiflisten som inte är korrekt ansluten.
Använd "show" (ögat) och klicka på ledarna och se om allt lyser upp så som jag beskrev tidigare.

tecno, Det finns inte någon sån begränsning.
Jag ska använda öga lite senare, men när jag nu tittar och zoomar i mitt senaste schema från förra sidan så förstår jag inte alls vad du snackar om för inga av de pinnar du räknar upp ser felaktiga ut förutom möjligtvis 30 där det faktiskt ser ut att vara ett glapp, får kolla bättre i Eagle där man kan zooma mer.

Jag ser heller inga som helst felaktigheter i stiftlisterna, det enda som är fel är det jag påpekat dvs anslutningarna hos IC1B3, dessa är felaktiga för Eagle har på nåt skumt sätt flippat ur så att det helt enkelt inte går att koppla in sig korrekt.

MVH/Roger
PS
Skönt att höra att tecno hade fel, blev lite orolig där ett tag :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av tecno »

Skönt att höra att tecno hade fel, blev lite orolig där ett tag :)
Bra det, är väl typ 1000år sedan jag skippade Eagle så man hänger ju inte med.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Strunta i vad du tror eller vad du tycker dig se, använd show för att bekräfta om det är rätt eller inte.

Jag visade just det här tidigare men tar det ingen då..
roger_ef_5.png
Pinne 23 har du anslutit korrekt, alltså vid pilen längst ut på pinnen.
Pinne 24 har du anslutit längre in på pinnen vid pilen, felaktigt alltså.

Och för att visa detta med show:
roger_ef_6.png
Pinne 23 rätt.
roger_ef_7.png
Pinne 24 fel.

Ser du skillnad och fattar du vad jag menar?
Detta är alltså från din schemafil, jag har inte ändra eller gjort nånting.

Placerar du en junction på pinne 24, återigen längst ut och inte så som ledaren är ansluten nu, så löser den "problemet". Men det är ett onödigt steg om du gör rätt från början och framförallt så minskar det risken för fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av pstrand »

rogerk8 skrev:
pstrand skrev:Hej! Har bara en liten fundering :humm: , Kommer du kunna routa detta på ett 2-lagers kort.

Blir nog ganska jobbigt, om ens möjligt.

Det behövs definitivt mer än 2 lager, men det kanske du har med i planeringen.
Ja, jag ska routa det på ett 2-lagerskort och jag har precis kommit på att det går, även om det är nätt och jämt.

Det går för att alla ledare hamnar konsekutivt bredvid varandra ty de följer bara pinnumret och därför finns inga korsningar.

Dock har jag precis räknat ut att jag behöver kunna dra 35 ledningar mellan de stora headers och mycket bredare än 5mil får dom inte vara.

MVH/Roger
PS
Det verkar faktiskt vara som så att min första approach, som jag var tvungen att kassera, var ännu bättre, ty den nyttjade headers i kolumnform och då kan man knö ihop headers som man vill, tricket är bara att man måste få plats med tre ledare mellan varje anslutning. Efter att har räknat på min nuvarande approach så funderar jag på att göra om, IGEN :)
Lycka till :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Strunta i vad du tror eller vad du tycker dig se, använd show för att bekräfta om det är rätt eller inte.

Jag visade just det här tidigare men tar det ingen då..
roger_ef_5.png
Pinne 23 har du anslutit korrekt, alltså vid pilen längst ut på pinnen.
Pinne 24 har du anslutit längre in på pinnen vid pilen, felaktigt alltså.

Och för att visa detta med show:
roger_ef_6.png
Pinne 23 rätt.
roger_ef_7.png
Pinne 24 fel.

Ser du skillnad och fattar du vad jag menar?
Detta är alltså från din schemafil, jag har inte ändra eller gjort nånting.

Placerar du en junction på pinne 24, återigen längst ut och inte så som ledaren är ansluten nu, så löser den "problemet". Men det är ett onödigt steg om du gör rätt från början och framförallt så minskar det risken för fel.
Är det så känsligt, alltså?

Man måste med andra ord börja/avsluta precis på spetsen av benet?

Men hur ska man kunna använda Eagle då för det där blir ju liksom alltid mycket lätt fel, eller hur?

MVH/Roger
PS
Hur lyckas du zooma in så mycket i min schema-fil, det är ju en ping och jag lyckades inte zooma in så mycket.

Den sista kommentaren hänvisar jag till vad DRC alltid säger dvs "missing junction", menar du att man kan skita i det? Jag tycker annars det är mycket roligt att placera ut junctions överallt :)
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Ja, det måste man.
Det är inga problem om man inte ändrar gridsize.

Jag använder aldrig junctions.
Junctions löser bara problemet om du har börjat med ledaren för långt in på pinnen, inte om du börjat strax utanför pinnen, med ett mellanrum således.

Zoomar med scrollen bara.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jaha, nu förstår jag.

Jag har ju minskat ner gridsize för kunna ledningsdra som jag gör men då snappar inte ledningen i benet på ett visuellt tydligt sätt dvs man ser med normal grid om man är "på" benet eller "till höger om" benet.

Min plan är dock junctions på alla anslutningar, dvs som vanligt.

Dock måste jag fixa till 30, har du nu lärt mig.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Glenn »

gör som jag tipsade om innan, slå på "ringarna"
Skriv svar