Mach3 inställningar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Mach3 inställningar

Inlägg av Tompagberg »

Hej,

Jag försöker att ställa min nyinköpta CNC-maskin. Jag har en Proxxon MF70 CNC och en styrbox från ett företag som heter Gocnc.
Jag är har några problem med att lista ut hur man får kontakt med motorerna, jag några tutorials och jag har ställt in Mach3 som de säger i videon, men jag kan inte få mina motorer att flytta :/.
Jag har bifogat några bilder och kanske någon kan se vad fel. En sak som jag tycker ser konstiga är att inte alla stift är gröna på fliken diagnostik.

Tyvärr, att detta är förmodligen en mycket grundläggande fråga. Men jag har väldigt lite erfarenhet med CNC's.

Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Mach3 inställningar

Inlägg av Uttis »

Kolla addressen till parallelporten om den är rätt sen har jag fått använda 0 som step och dir port nångång.

Märker du att motorerna vaknar till när du sätter på drivkortet?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1538
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Mach3 inställningar

Inlägg av Cano »

Har du ett fysiskt nödstopp inkopplat?
Om inte, så har jag för mig att man måste gå in i fliken "Input Signals" och avaktivera E-stop varje gång man startar upp Mach3.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Mach3 inställningar

Inlägg av Tompagberg »

Tack för svaren!

Ja jag har ett nödstopp på boxen och har gjort det som du nämnde med att avaktivera men det händer inte så mycket.

Jag får en känsla av att motorerna går till fel pinnar på parallellporten. Det finns en knapp där Mach3 hittar motorerna själv och då får jag fart på dom. Däremot så blir det fel axlar och X och Y rör sig samtidigt.

Har ni något tips på hur man kan söka/hitta rätt pinnar på kortet? Jag antar att det inte går att mäta med en multimeter då det sitter motstånd och massa annat mellan motorinkopplingen och pinnarna på parallellporten?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Mach3 inställningar

Inlägg av Uttis »

Jag hittar ingen bra bild på kortet men av dom jag sett så kan du nog mäta på pinnen i lpt porten och sen på ett av motstånden och lura ut vilka 2 som går till vilken axel.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Mach3 inställningar

Inlägg av Tompagberg »

Tack det ska jag prova!

Här är en bättre bild på kortet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar