Motor inkoppling CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Motor inkoppling CNC

Inlägg av Tompagberg »

Hej,

Jag har köpt en Proxxon Mf70 CNC maskin och har länge letat efter en styrbox till maskinen. Äntligen har jag hittat och köpt en lämplig styrbox men har lite problem att koppla in den.
Beskrivningen som man fick med var väldigt avskalad. Säkert väldigt självklart och enkelt för många men jag har ingen som helst erfarenhet av CNC maskiner och liknande.
Problemet är att jag vet inte vilka kablar som ska in vart på kretskortet som jag fick med där jag köpte styrboxen.
Svårt att förklara men det kanske är lättare att förstå vad jag menar på de bifogade bilderna.
Tacksam för svar/hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av X-IL »

Du har fyra kablar från motorn, varje är en ände på en lidning, så de hör samman två och två. Du kan resistansmäta för att se vilka som är par, och sen ansluter du ett sånt par till varje "Spule". Det spelar ingen roll vilken ände som hamnar var, går motorerna åt "fel" håll sen så är det bara att kasta om två kablar eller byta i mjukvaran.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av säter »

Levereras maskinerna utan styrsystem?
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av Tompagberg »

Tusen tack för hjälpen!!
Nej det ingick inte någon styrbox till maskinen. Fick ingen större hjälp av företaget med att få något tips på en passande box.

Nu har jag bara en fundering kvar.
Från varje axel så har jag strömbrytare i ändläget och det ska också kopplas in i kretskortet.
Problemet är att jag har ju 3 axlar och på beskrivningen så är det bara 2 hål som axel XYZ ska in i. Kan det vara så att det kan sitta 2 kablar i en kontakt? Och hur gör jag med jordkablarna från varje strömbrytare? Eftersom det också är 3 kablar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av X-IL »

Enligt deras ritning så ska du ju parallellkoppla ett antal NO-brytare. Så alla ändlägen kommer alltså att påverka samma ingång. Vid "homeing" innebär detta att du bara kan söka en axel i taget.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av Tompagberg »

Så att alla röda kablar från de 3 axlarna går in i ett av de rödmarkerade hålet och de svarta kablarna in i det andra rödmarkerade hålet?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av X-IL »

Jag vet inte vad du har för typ av brytare, men det skulle kunna vara rätt om det är vanliga mekaniska brytare med två anslutningar som är normalt öppna. Och är det vanliga brytare så spelar det inte någon roll vilken av kablarna som går till vilken anslutning.

Anledningen att jag reserverar mig så mycket är ju helt enkelt att det finns många olika brytare/givare och sätt att koppla in dessa.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av Tompagberg »

Vet inte om det är till någon hjälp men det är en liten knapp i ändläget på X och Y axeln. Däremot så kan jag inte hitta strömbrytaren till Z axeln. Den sitter säkert någonstans integrerad i maskinen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av X-IL »

Då går det säkert att koppla som du skrev.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Motor inkoppling CNC

Inlägg av Tompagberg »

Tusen tack för hjälpen!
Skriv svar