Söker tips på småbyggen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PacMan
Inlägg: 94
Blev medlem: 3 oktober 2005, 16:12:24
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Jag har nyligen byggt en VU-meter med LM3916-kretsen från Elfa som ett miniprojekt. Det kreditkortsliknande formatet fick mig att leta fram ett uttjänt VISA-kort för att rama in bygget lite, och dölja det inte så snygga experimentkretskortet.

Mätaren är inställd så att grannarna kommer och klagar ungefär när hela stapeln lyser med ett fast sken. :)

http://www.etek.chalmers.se/~erilin/vu.jpg

OK, detta var kanske lite off-topic, men eftersom IC:n nämndes och eftersom det är ett ganska kul miniprojekt så tyckte jag det kunde få vara med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul byggt! Det ser väldigt tunnt ut. Hur monterade du fast lysdioderna och kretskortet i kreditkortet?
Användarvisningsbild
PacMan
Inlägg: 94
Blev medlem: 3 oktober 2005, 16:12:24
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Nja, det är nog inte riktigt så tunnt som det ser ut. Kretskortet är bara lite smalare än kreditkortet och syns inte så mycket. Lysdioderna sitter direkt på kretskortet och sticker bara fram genom en springa.

Eftersom jag inte räknar med att utsätta mätaren för några större krafter, och kanske för att lätt kunna modifiera bygget framöver så sitter kontokortet för tillfället bara med lite häftmassa på själva DIL-kapseln. En mer seriös montering skulle ju kunna vara med några distanser på kretskortet som man limmar fast kontokortet på.
Skriv svar