Korkad fråga som berör exakt alla

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Korkad fråga som berör exakt alla

Inlägg av MadModder »

Meh... kallar du det där innehåll från tre lådor? Slår du ihop de högarna så har du ungefär vad som täcker botten på EN av mina lådor... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Korkad fråga som berör exakt alla

Inlägg av Electricguy »

Jaja lugn och fin.. Vänta tills jag häller ut de två flyttlådorna innehållande min gamla labbänk.. :mrgreen:
Det där var bara "Mer ofta faktiskt rätt bra att ha när man bygger nåt" lådorna. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Korkad fråga som berör exakt alla

Inlägg av MadModder »

Bara två? :badgrin: ;)

Jag har definitivt mer än vad jag någonsin kommer använda. Troligen även om jag kastar 90% av det. Det står 4 stora flyttlådor i mitt lilla källarförråd, fyllda med allt möjligt. Hyllorna fulla med mindre lådor. Det står två stora uppe i vindsförrådet, plus en hel hylla med grejsimojs. Och sen mitt stora förråd i källaren är ena väggen en hylla med 40+ lådor i storleken 27x26x34cm också fyllda med allt möjligt. Och här i rummet är nog halva golvytan lådor. Och hobbyrummet finns det bilder på...
Några lådor i skrubben här där jag har switch mm. också (nedösning av täckt skrivbord medelst rak arm, mer än en gång) De är märkta "från skrivbord" och datum...

Vissa lådor är en enda röra med smågrejer, allt från m3-skruvar och muttrar, motstånd, till kabelstumpar, gångjärn, gummimuffar, displayer. Tunga så man tror botten ska gå ur. Bara stoppa ner handen och gräva upp en näve diverse, precis som i en stor legolåda. :lol:

Hmm... skulle behöva några sabbatsår för att reda ut allt tror jag :doubt:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Korkad fråga som berör exakt alla

Inlägg av Electricguy »

Jo, det blev inte mer kvar när jag flyttstädade :D

Kom igen nu! Visa dina mytomspunna monster till lådor! :wink:
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Korkad fråga som berör exakt alla

Inlägg av Erik M »

Helt plötsligt känner jag mig normal! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Korkad fråga som berör exakt alla

Inlägg av MadModder »

Jösses. Orkar inte lyfta ut dem och hålla på :P
En sneak peak från de översta då.
I lilla förrådet har jag rätt ok koll på vad som ligger i lådorna.
I den här flyttlådan är en låda fylld med 16x2 HD44780-displayer, och en med diverse eripower-moduler, och resten ner till botten är CD-läsare och diskettstationer.
IMG_9052x.JPG
I den här plastbacken på vinden är det... allt. Den väger minst 10kg.
IMG_9054x.JPG
(ja det vita till höger om telejacket är en låsmoj från en parasollstång... :roll: )
I den blå lådan låg en hel tumstock faktiskt, så den tog jag med mig ner och lade i verktygslådan.
Ibland (bara ibland) får jag för mig att ta en låda och gå genom den och dela upp i kasta och spara. Och spara-högen delas upp i garage, hobbyrum, lägenhet, och tillbaks i förråd. Och då skriver jag upp vad som går tillbaks till förrådet och i vilken låda det hamnar. Det som hamnar på de andra tre platserna finsorterar jag vid ett senare tillfälle. :mrgreen:
Det är helt otroligt. Man gör inget annat än flyttar runt på sakerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Korkad fråga som berör exakt alla

Inlägg av Adis »

Jag har hårdinventerat alla mina komponenter. Det som finns kvar är sådant som har ett P/N hos någon dist. Jag har börjat tänka: Är det upprepningsbart att bygga med denna komponent? Om svaret är nej, då ryker den. Använder uteslutande PartKeepr. När jag får tid över går jag igenom en låda med komponenter som väntar på att bli inventerade. Slutsatsen är att denna typ av låda finns inte längre hos mig. Jag har hittat en anledning att kunna kasta det. En typ av terapi :D

Statistiken just nu:
adisPartkeepr.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Korkad fråga som berör exakt alla

Inlägg av lillahuset »

Jag har ju tipsat om lösningen. :mrgreen:
Skriv svar